earthquake kerman

پیش بینی وقوع زلزله 8 ریشتری در کرمان چند روز آینده آبان 95

4 دسامبر 2016

پیش بینی وقوع زلزله 8 ریشتری در کرمان | زمان دقیق وقوع زلزله کرمان

پیش بینی وقوع زلزله 8 ریشتری در کرمان چند روز آینده آبان 95

پیش بینی زلزله 8 ریشتری کرمان , پیش بینی زلزله کرمان آبان 95 , زلزله 6 ریشتری کرمان , زلزله 8 ریشتری زرند , زلزله 8 ریشتری کرمان , زلزله زرند کرمان , زلزله کرمان , زلزله کرمان آبان 95

پیش بینی وقوع زلزله 8 ریشتری در کرمان چند روز آینده آبان 95

زلزله ۸ ریشتری کرمان

پیش بینی وقوع زلزله ۸ ریشتری در استان کرمان طی چند روز آینده آبان ۹۵ که مرکز ژئوفیزیک دانشگاه هارواود آمریکا وابسته به سازمان ناسا اعلام کرد، میزان پس لرزه های استان کرمان غیرعادی و بیشتر ازحد معمول می باشند، لذا به همه مردم استان کرمان هشدار داد که احتمال وقوع زلزله ای با قدرت ۶ الی ۸ ریشتر در چند روز آینده وجود دارد و خواستار رعایت تمامی نکات ایمنی وجمع آوری آذوقه توسط مردم شد و استفاده از مکان‌ها ایمن را خواستارشد.

این متن در شبکه های مجازی پخش شده است و ایسنا برای صحت این مطلب به تهیه گزارشی در این خصوص پرداخته است.

دکتر” سید جلیل الدین فاطمی”- مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان- در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: زلزله را با چند پیش لرزه نمی توان پیش بینی کرد و این مورد نمایی است، بلکه پیش نشانگرهای زیادی در پیش بینی احتمالی زلزله دخیل هستند.

وی، وقوع زلزله های با شدت کم را مفید دانست و اظهار کرد: زلزله های زیادی که با شدت کم صورت می گیرند، باعث تخلیه انرژی گسل می گردد، بنابراین تعداد زیاد زلزله دلیل بر وقوع زلزله با ریشتر بالای ۶ نیست. اما اگر زلزله های نامعمولی مانند زلزله بم که ۴ زلزله ۴ ریشتر در ظرف ۲۴ ساعت به وقوع پیوست این نوع زلزله ها، مهم و احتمال وقوع زلزله مخرب را می توان داد، اما زلزله های کمتر از ۴ ریشتر چنین امری را بیان نمی کنند.

وی با تاکید بر اینکه زلزله های بزرگ در مدت زمان کم احتمال وقوع زلزله می دهند، ادامه داد: زلزله قابل پیش بینی نیست، مثلا در کشور چین چندین بار اعلام کردند که زلزله مخربی در راه است، اما فقط یکبار وقوع زلزله بزرگ درست پیش بینی شد که آن نیز بر اساس احتمالات پیش بینی شده است.

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان اعلام کرد: نمی توان با یک پیش نشانگر احتمال وقوع زلزله را مطرح کرد، بلکه باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ پیش نشانگر وجود داشته باشد.

وی در ادامه بر استحکام سازی ساختمان ها، تاکید و عنوان کرد: باید منازل و ساختمان های از استحکام مناسبی برخوردار باشند؛ با زلزله باید کنار آمد، مانند کشور ژاپن زمانی که زلزله ۶.۵ ریشتری در آن رخ می دهد فقط یک مجروح در پی دارد، اینکه در یک زلزله ۶ ریشتری در برخی نقاط صدها کشته و زخمی بر جای می گذارد این امر به دلیل عدم استاندارد سازی منازل است.

فاطمی به زلزله گلباف در اوایل دهه ۶۰ و میزان خسارات جانی و مالی آن زلزله اشاره و اذعان کرد: زلزله قایل پیش بینی نیست و این مطلب که در شبکه های مجازی رد و بدل می گردد، صحت ندارد.

وی به زلزله خیز بودن استان کرمان، اشاره و یادآوری کرد: استان کرمان در گذشته نه چندان دور شاهد وقوع زلزله زرند و بم و تعداد زیادی کشته بوده، بنابراین باید مردم کرمان منازل خود را ایمن و شناژی ساخته تا باخیالی سوده زندگی کنند.

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: کرمان یک استان زلزله خیز است و هر روز بطور متوسط یک زلزله کمتر از ۳ ریشتر در آن رخ می دهد که مردم آن را احساس نمی کنند، اما سوال اینجا مطرح است که چگونه فقط از روی یک پیش نشانگر که زلزله بیش از حد معمول رخ داده است، وقوع زلزله ۶ تا ۸ ریشتر پیش بینی شده است که امری قابل تامل است و چنین موردی امکان پذیر نیست. تعداد زیاد زلزله فقط نشانگر این است که گسل های منطقه فعال شده اند و این دلیلی بر وقوع زلزله بزرگ نیست و این مورد موثق نیست.

همچنین “ابوالقاسم سیف الهی”- معاون امور عمرانی و فنی استانداری کرمان- ضمن تکذیب این مطلب به خبرنگار ایسنا گفت: هیچ کشوری تاکنون نتوانسته است که زلزله را قبل از وقوع پیش بینی کند و تنها حدس و گمان ممکن است زده شود اما پیش بینی وقوع صد درصد زلزله تاکنون امکان پذیر نبوده است.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته دنیا حداکثر ۱ یا ۲ دقیقه قبل از وقوع زلزله توانسته اند پیش بینی زلزله را کرده و هشدار دهند، و اگر چنین امری امکان پذیر بود آمریکا و ژاپن زلزله های کشور خود را پیش از وقوع پیش بینی می کردند.

معاون امور فنی و عمرانی استاندار کرمان این موضوع را شایعه دانست و اعلام کرد: عمر چندانی از تشکیل فضای مجازی در کشور ما نمی گذارد، به این دلیل شایعه پراکنی در این فضا زیاد صورت می گیرد و مردم نباید به این شایعات توجهی نمایند.

وی یادآور شد: در چند روز گذشته زلزله ای به بزرگی ۴.۸ ریشتر در نزدیکی شهرستان زرند به وقوع پیوست و پس لرزه های پس از آن کاهشی بود.

سیف الهی ،زلزله اخیر زرند را مربوط به گسل کوهبنان دانست و توصیه کرد: مردم باید همواره رعایت نکات ایمنی را انجام دهند، اما با این حال ستاد بحران و فرمانداران کوهبنان، زرند و راور پیش بینی های لازم را انجام داده اند، اما آنچه در فضای مجازی منتشر شده است، شایعه است. هیچ کس نمی تواند زلزله را پیشگویی کند و مراکز رسمی کشور از جمله مرکز ژئوفیزیک تهران، ستاد مرکزی بحران کشور و مراکز زلزله نگاری اگر مواردی مشاهده کرده بودند، قطعا اطلاع رسانی خواهند کرد.

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر حمید
بهبهانی
    حمید بهبهانیمهمان
    2024-01-05 00:36

    احسنت عالی بود

  • آواتار کاربر مسلم
علوی
    مسلم علویمهمان
    2023-12-30 00:00

    afarin matlab khobi bood

  • آواتار کاربر کاظم
نیشابوری
    کاظم نیشابوریمهمان
    2023-12-05 05:36

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • آواتار کاربر کریم
نصیری
    کریم نصیریمهمان
    2023-11-25 15:36

    aaaaliii bood

  • آواتار کاربر موسی
میرزایی
    موسی میرزاییمهمان
    2023-09-14 07:45

    ایولا

  • آواتار کاربر نعمت زاده
    نعمت زادهمهمان
    2023-07-30 13:54

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • آواتار کاربر موسی
قاضی
    موسی قاضیمهمان
    2023-07-22 09:00

    خیلی ممنون🙏❤

  • آواتار کاربر حمیدرضا
کمالی
    حمیدرضا کمالیمهمان
    2023-07-19 11:45

    سایتتون واقعا عالیه

  • آواتار کاربر علی
حاجی
    علی حاجیمهمان
    2023-07-17 16:45

    خیلی عالی بود

  • آواتار کاربر کریم
مجد
    کریم مجدمهمان
    2023-04-28 10:54

    حساب توییتری هم دارید؟

  • آواتار کاربر رحیم
پارسا
    رحیم پارسامهمان
    2023-03-25 20:45

    دمتون گرم

  • آواتار کاربر سجاد
مومنی
    سجاد مومنیمهمان
    2023-02-27 19:40

    سایتتون محشرههههه

  • آواتار کاربر عبدالرضا
    عبدالرضامهمان
    2023-02-23 08:08

    متشکرم

  • آواتار کاربر سیدحسین ملکی
    سیدحسین ملکیمهمان
    2023-02-21 23:44

    بیشتری بنویسین لطفا

  • آواتار کاربر حسن
حبیبی
    حسن حبیبیمهمان
    2023-02-12 07:36

    سلام عالی بود

  • آواتار کاربر علی
اکبری
    علی اکبریمهمان
    2023-02-11 01:36

    ممنون ….واقعا سایت کاملی رو ایجاد کردین … 🌷🌷🌷