81447681697606056580

انشا درمورد 13 آبان 99 (روز دانش آموز)

1 آوریل 2021

انشا درمورد 13 آبان 99 (روز دانش آموز)

انشا درمورد 13 آبانانشا درمورد 13 آبان 98 (روز دانش آموز)

انشا شماره یک : درباره روز 13 آبان

در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند.

صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند.ساعت 11 صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «… عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است … ایران امروز جایگاه آزادگان است… من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام … صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم

به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است

انشا شماره دو : درباره روز 13 آبان

روز 13 آبان که در تقویم به عنوان روز مبارزه با استکبار نام‌گذاری شده یادآور سه واقعه مهم در تاریخ معاصر ایران است که در سه دوره مختلف رخ داده و به همین دلیل این روز را در تاریخ کشور به عنوان روزی به یادماندنی به ثبت رسانده است.

تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه در 13 آبان 1343، 13 آبان 1357 که روز دانش‌آموز نام گرفت و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 عنوان این سه واقعه تاریخی است که نمی‌توان هیچ یک را از نظر اهمیت نسبت به دیگری اولی تر دانست چرا که هر کدام در دوره وقوع تاثیر گذاری خاص خود را داشته و شرایط را به نحوی تغییر داده‌اند.

تبعید امام خمینی به ترکیه 13 آبان 1343

کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آنها را ازشمول قوانین کشور مصون ومستثنی می‌کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد.

کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد و کشورهای استعمارگران این قانون را به کشورهای ضعیف تحت‌ سلطه تحمیل می‌کردند؛ کاپیتولاسیون درایران طی معاهده ترکمانچای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس ازآن برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را بعلت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ اما، کاپیتولاسیون در سال 1306، تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر روابط بین‌الملل پس از جنگ اول جهانی لغو گردید.

هنوز بیش از 3 دهه از الغای کاپیتولاسیون نمی‌گذشت که محمدرضا پهلوی احیاگر مجدد آن شد. کابینه اسدالله علم در سیزدهم مهر سال 1342، به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر اعطای مصونیت قضایی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیتت دولت تصویب کرد.

چندی بعد این خبر به حضرت امام رسید و ایشان را به خروش و فریاد واداشت به طوری که در4 آبان 1343 ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند.

فرازهایی از سخنرانی ایشان چنین بود: « … دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند.

اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛‌ اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد…». رژیم که در طول دو سالی که امام قیام کرده بودند، نتوانسته بود با هیچ شیوه‌ای، ایشان را آرام کند، تنها یک راه پیش پای خود می‌دید و آن تبعید امام بود.

در شب 13 آبان 1343، صدها کماندو به همراه مزدوران ساواک به منزل امام در قم حمله‌ور شدند ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند و سپس با یک هواپیمای نظامی ایشان را به ترکیه تبعید کردند. این سرآغار هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بار آورد.

روز دانش‌آموز 13 آبان 1357

در حالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می‌شد همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان، سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند. در این میان دانش‌آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند.

صبح روز 13 آبان 1357، دانش‌آموزان در حالی که مدارس را تعطیل کرده بودند، به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند تا صدای اعتراض خود را به گوش همگان برسانند.

این جوانان پر شور و خداجو، گروه گروه، داخل دانشگاه شدند و به همراه دانشجویان و گروه‌های دیگری از مردم در زمین چمن دانشگاه اجتماع کردند. ساعت 11 صبح، مأموران،‌ ابتدا چند گلوله گاز اشک‌آور در میان این جمعیت خروشان پرتاب کردند؛ اما، اجتماع کنندگان در حالی که به سختی نفس می‌کشیدند، صدای خود را رساتر کرده و با فریاد الله‌اکبر، لرزه بر اندام مأموران مسلح شاه افکندند. در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان بی‌گناه، یکی پس از دیگری، در خون خود غلتیدند. در این روز، 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

حضرت امام(ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند: «… عزیزان من صبور باشید، که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است … ایران امروز جایگاه آزادگان است… من از این راه دور، چشم امید به شما دوخته‌ام … صدای آزادی‌خواهی و استقلال‌طلبی شما را به گوش جهانیان می‌رسانم

به خاطر گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دانش‌آموز، این روز در تاریخ انقلاب اسلامی به نام روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است.

تسخیر لانه جاسوسی ـ روز مبارزه با استکبار جهانی 13 آبان 1358

در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن آمریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت آمریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و … گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارهای سفارت بالا رفته و علیرغم مقاومت محافظین و آمریکایی‌ها، سفارت را به تصرف کامل درآوردند.

در هنگام تسخیر سفارت، آمریکایی‌ها به سرعت مشغول نابود کردن بسیاری از اسناد دخالت‌ها و تجاوزارت و غارت‌های خود شدند ولی پس از تسخیر سفارت به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعدها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شده و در اختیار همگان قرار گرفت. به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع کرده و از حرکت دانشجویان حمایت کردند.

امام خمینی‌(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند. این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال‌طلب و آزادی‌خواه بودند، دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت و …، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و برخی اقدامات دیگر از جمله آنهاست.

اما پس از بی‌ثمر ماندن، آنها به اقدامات جدی‌تری روی آوردند؛ از جمله قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1359، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک کشورمان که به شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس انجامید و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارای‌ها و اموال ایران و… که هیچ‌کدام تاکنون درعزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی‌عدالتی جهانی ومنشا اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است

 

انشا شماره سه : درباره روز 13 آبان

روز سیزده آبان، روز شگفتی است! روزی که حوادث بزرگ و سرنوشت
ساز این ملت را در پیشانی خود حک کرده است. و چه عجیب که ردپایی ثابت در تمام این
حوادث به چشم می خورد.

ردپای
استکبار جهانی در تبعید امام در سال 42 ، در کشتار دانش آموزان و دانشجویان در سال
57 و در نهایت مهر بطلانی که دانشجویان خط امام با تسخیر سفارت آمریکا بر دخالت و
دست اندازی های استکبار جهانی در میهن اسلامی مان زدند.

دانش
آموزانی که هنگام تبعید امام در سال 42 خردسالانی بیش نبودند 15 سال بعد غیور
مردانی در این خاک شدند که بر ظلم و بیداد شوریدند. آنان درس را نه در پشت نیمکت
های چوبی کلاس و بر تخته سیاه آن که بر صفحه سپید پیشانی مردمان زجرکشیده در کوچه
و بازار آموختند. آنان خود را مجزا از جریان انقلاب نمی دانستند آن روزها همه از
پیر و جوان، زن ومرد و کودک در اعتصاب و راهپیمایی شرکت می کردند. در آن روزها حتی
گفتگوهای کودکان خردسال نه بر سر بازی ها و بازیچه ها که از ظلم شاه و راهپیمایی
ها بود. دانش آموزان چنان سهمی در این جریان داشتند که اگر صفحه ایی از اوراق
خونین انقلاب به نام آنان رقم نمی خورد، بر زحمات ، رشادت ها و تلاش های آنان جفا
شده بود، آن روزها دانش آموزان، اعلامیه های امام را رونویسی و پخش می کردند ،
شبها خطر حکومت نظامی را نادیده می گرفتند و با خط های ابتدایی و ناپخته خود
دیوارهای شهر را به شعارهای انقلابی مزین میکردند.

چگونه
نوجوانی که در ابتدای زندگی است، به بلوغ فکری و عقیدتی می رسد و خود را در جریان
انقلابی وارد می کند که لازمه آن شناخت است؟ اینها را باید در فضای فکری آن عصر و
به ویژه در کلام امام جست که اعتراضات فروخفته در درون ملت را که عمری به درازای
تاریخ داشت با ایمان و اعتقاد مردم گره زد و از میان آن پرشورترین انقلاب قرن را
ساماندهی نمود. در آن روزها شعاری برگرفته از امام شهیدان و آزادگان امام حسین (ع
) ورد زبان همگان بود و متفکران بزرگی چون شریعتی و مطهری هم از این پیام به خوبی
بهره می جستند: ان الحیاه عقیدةٌ و جهاد.

و امام
نیز در تبیین این شعار فرموده است” زندگی یعنی آرمان و مبارزه در راه آن. ان
الحیاه عقیدة و جهاد. مطلبی که از نظر شیوه تفکر اسلامی هیچ جای تردید در آن نیست،
این است که مرگ از این زندگی ذلت بار بهتر است.( صحیفه نور ، ج 13، صص 18-217)

امام خود
در رأس مبارزه قرار می گیرد نه اینکه خود گوشه نشینی اختیار کرده مردم را به
مبارزه فراخواند. امام گام اول مبارزه را بر می دارد و بر آمریکا، اسرائیل و رژیم
پهلوی که دست نشانده اولی و حامی دومی است فریاد می زند و خود رنج تبعید را
شجاعانه تحمل می کند. ” من ا ز آن آدمها نیستم که یک حکمی اگر کردم بنشینم
چرت بزنم که این حکم خودش برود ،من راه می افتم دنبالش. اگر خدای نخواسته یک وقتی
دیدم که مصلحت اسلام اقتضا می کند که یک حرفی بزنم ، می زنم ودنبالش راه می افتم
واز هیچ چیزنمی ترسم بحمدالله تعالی.” (صحیفه نور) نوجوانی که امام مرجع
تقلید او و خانواده اوست، قدم در راه وی می نهد کلام امام را که برگرفته از کلام
الله است به گوش جان می شنود: قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و
فرادی(قرآن کریم ، سبا/41)

امام
همانند دیگر رهبران سیاسی نمی گوید: بروید حزب تشکیل دهید، طرفدار جمع کنید بعد
قیام کنید؛ امام نهیب می زند اگر مسلمانید بر شما واجب است که تک تک یا دو به دو
با ظلم مبارزه کنید.

این اساس
اندیشه امام در مبارزه علیه ظلم ستم شاهی است و می بینیم چون ازجان برخاسته بر دل
مرد می نشیند و آنان را از کوچک و بزرگ وارد عرصه می کند. امام ترس از مبارزه را
در میان مردم انقلابی اینچنین از بین می برد:” خون شما به پای نهال دینتان
فرو می رود و همراه دینتان بالا می آیید که : و لا تحسبن الذین قتلوا فی سیبل الله
امواتا بل احیاءٌ عند ربهم یرزقون… “ثار” شما که خونبهای دین خداست
هرگز از بین نمی رود، زیرا خود به همراه خونبها زنده می شود و خونبهای شما
“لقاءالله” است و دین خدا زنده می شود و برکت آن می ماند(بنیان مرصوص،
صص 3 و 31)

در سایه
این تعالیم است که نوجوان روزهای انقلاب، دانش آموز روزهای پرشور مبارزه و حماسه،
از راهپیمایی ها، مبارزات و شعارها بیش از درس های مدرسه، تعلیم یافته و برای
فراگیری بیشتر در روز 13آبان 57 مدارس را به تعطیلی می کشاند و راهی دانشگاه تهران
می شود.

در آن روز دانش آموز مسلمان ایرانی در خون خود وضو گرفت و به
امام خود اقتدا کرد و در قیام نماز تنها خدا را بزرگ و لایق بزرگی خواند و نمازش
را، رودرروی معبود و در بهشت او سلام داد.

 


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر مسلم
بزرگ نیا
    مسلم بزرگ نیامهمان
    2024-04-15 06:35

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • آواتار کاربر زادعلي
علیزاده
    زادعلي علیزادهمهمان
    2024-04-06 18:49

    خیلی خوبه ممنون از لطف بی دریغتون

  • آواتار کاربر فربد
امیری
    فربد امیریمهمان
    2024-04-06 00:00

    دستخوش

  • آواتار کاربر نجما
علوی
    نجما علویمهمان
    2024-03-31 10:49

    ممنونم. خیلی لطف کردین. 🙏🧡

  • آواتار کاربر احمد
شفیعی
    احمد شفیعیمهمان
    2024-03-24 03:14

    شادکام و سلامت باشید

  • آواتار کاربر حمید
عظیمی
    حمید عظیمیمهمان
    2024-01-31 06:14

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • آواتار کاربر صنمبر
خوئینی ها
    صنمبر خوئینی هامهمان
    2024-01-27 09:14

    عالی بودند، استفاده کردم . خدا خیرتون بده

  • آواتار کاربر حبيبه
شعبانی
    حبيبه شعبانیمهمان
    2024-01-01 12:35

    فدات.همه چی عاالی

  • آواتار کاربر آيسا
یزدانی
    آيسا یزدانیمهمان
    2023-12-24 01:56

    سلام عالی بود

  • آواتار کاربر مجید
وکیلی
    مجید وکیلیمهمان
    2023-12-22 00:21

    تشکر خیلی عالی بهتر از این نمیشه

  • آواتار کاربر مازيار
جلیلی
    مازيار جلیلیمهمان
    2023-10-24 05:56

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • آواتار کاربر سيدمحمدحامد
زارع
    سيدمحمدحامد زارعمهمان
    2023-10-17 15:14

    عالي مثل هميشه

  • آواتار کاربر سيده مرجان
جوادی
    سيده مرجان جوادیمهمان
    2023-10-16 22:49

    عالی . بسیار ممنووون و سپاسگزار

  • آواتار کاربر سيمين دخت
توسلی
    سيمين دخت توسلیمهمان
    2023-09-19 21:42

    مررسی عالی کارت چیزی کم نذاشتی

  • آواتار کاربر ساجد
غلامی
    ساجد غلامیمهمان
    2023-09-18 19:35

    چه سایت قشنگی دارین

  • آواتار کاربر اله رحم
نوری
    اله رحم نوریمهمان
    2023-08-20 20:00

    عالی بود ممنون از زحمت کشان

  • آواتار کاربر رقيه سادات
خمسه
    رقيه سادات خمسهمهمان
    2023-08-14 08:14

    سپاس فراوان. خدا قوت

  • آواتار کاربر عنزه
عباسی
    عنزه عباسیمهمان
    2023-08-08 03:21

    خوبه عالی پرفکت

  • آواتار کاربر عبود
بیگی
    عبود بیگیمهمان
    2023-08-04 00:00

    بهترین سایت هستید . خیلی ممنونم از عوامل سایت تفریحی سنتر

  • آواتار کاربر پروين سادات
اصغری
    پروين سادات اصغریمهمان
    2023-07-26 02:07

    ممنون کامل بود

  • آواتار کاربر سيده عفيفه
براتی
    سيده عفيفه براتیمهمان
    2023-07-12 18:35

    عالی بود خیلی خوبن ممنون از همه کسانی که زحمت کشیدن

  • آواتار کاربر عادله
شاکری
    عادله شاکریمهمان
    2023-06-26 13:14

    سایتتون واقعا عالیه

  • آواتار کاربر فاطمه سلطان
طباطبائی
    فاطمه سلطان طباطبائیمهمان
    2023-06-23 19:49

    دستتان درد نکند. تبارک الله

  • آواتار کاربر حليمه
شریف
    حليمه شریفمهمان
    2023-04-17 12:21

    فقط میتونم بگم عالی ممنون از tafrihicenter

  • آواتار کاربر پريناز
بهرامی
    پريناز بهرامیمهمان
    2023-04-15 17:00

    خیلی ممنون خخخخخخخخخخخخییییییییییییییلللللللللیییییییی هم تشکر

  • آواتار کاربر بشري سادات
صدر
    بشري سادات صدرمهمان
    2023-04-11 20:56

    عالیه میتونست بهتر باشه

  • آواتار کاربر ذبد
اشرفی
    ذبد اشرفیمهمان
    2023-04-06 08:00

    مررسی عالی بود دمت گرم

  • آواتار کاربر ايثار
عباسی
    ايثار عباسیمهمان
    2023-04-01 16:07

    خیلی خوبه ممنون از مدیر سایت تفریحی سنتر

  • آواتار کاربر بن يامين
احمدیان
    بن يامين احمدیانمهمان
    2023-03-23 12:56

    حرف نداشت👌🏻

  • آواتار کاربر عبدالسعيد
ملکی
    عبدالسعيد ملکیمهمان
    2023-03-21 01:56

    خوب بود ممنون ❤❤

  • آواتار کاربر سيده ناهيد
رحمتی
    سيده ناهيد رحمتیمهمان
    2023-03-12 00:56

    دمتون گرم عالی بود

  • آواتار کاربر بدرالدين
حجتی
    بدرالدين حجتیمهمان
    2023-03-10 10:43

    خسته نباشین

  • آواتار کاربر اسما
داوودی
    اسما داوودیمهمان
    2023-03-08 16:21

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • آواتار کاربر فرحانه
کریمی
    فرحانه کریمیمهمان
    2023-03-08 10:35

    سپاس 🌹🍃

  • آواتار کاربر مه پاره
رحمانیان
    مه پاره رحمانیانمهمان
    2023-03-03 00:14

    از زحماتتون ممنون👌🏻

  • آواتار کاربر سيديزدان
شکری
    سيديزدان شکریمهمان
    2023-02-27 04:38

    عالی بود دستتون درد نکنه

  • آواتار کاربر سپيده
لطفی
    سپيده لطفیمهمان
    2023-02-25 11:40

    بدک نبود خوب بود

  • آواتار کاربر شراره
اشرفی
    شراره اشرفیمهمان
    2023-02-17 15:50

    این مطلب حرف نداشت

  • آواتار کاربر داوود
جوادی
    داوود جوادیمهمان
    2023-02-15 21:40

    ممنون بابت زحماتتون واقعا اطلاعات ارزشمندی هستن وبرای شب امتحان بسیار عالی ومارو باسوالات مهم اشنا میکنن

  • آواتار کاربر سمن سا
آذری
    سمن سا آذریمهمان
    2023-02-13 05:58

    very goooooooooooood

  • آواتار کاربر مهلا
تقی زاده
    مهلا تقی زادهمهمان
    2023-02-11 22:12

    خیلی خوب بود

  • آواتار کاربر عبدالوهاب
بردبار
    عبدالوهاب بردبارمهمان
    2023-02-11 04:36

    okهست براووو عالیییییییییییییییی

  • آواتار کاربر محمدسعيد
نوری
    محمدسعيد نوریمهمان
    2023-02-10 19:46

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • آواتار کاربر ميررسول
مومنی
    ميررسول مومنیمهمان
    2023-02-10 06:56

    بسیار و کاربردی بود سپاس فراوان

  • آواتار کاربر سيده حديث
راستاد
    سيده حديث راستادمهمان
    2023-02-09 18:08

    خیلیییی مفید بود،ممنون

  • آواتار کاربر نهال
معصومی
    نهال معصومیمهمان
    2023-02-06 15:40

    ایولا

  • آواتار کاربر اسماء
شیرازی
    اسماء شیرازیمهمان
    2023-01-29 21:40

    سایتتون محشرههههه

  • آواتار کاربر عباسعلی
عسکری
    عباسعلی عسکریمهمان
    2023-01-26 06:12

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • آواتار کاربر نا شناس
    نا شناسمهمان
    2020-11-10 20:52

    عالی بود