287915 454

ایران بعد از تمدید تحریم‌های 10ساله چه میکند ؟ واکنش ایران به نقض برجام

1 دسامبر 2016

ایران بعد از تمدید تحریم‌های 10ساله چه میکند ؟ واکنش ایران به نقض برجام

ایران بعد از تمدید «تحریم‌های 10» ساله از سوی آمریکا چه میکند ؟

سنای آمریکا تمدید «تحریم‌های 10» ساله را تصویب کرد

ایران بعد از تمدید تحریم‌های 10ساله چه میکند ؟ واکنش ایران به نقض برجام

سنای آمریکا تمدید «تحریم‌های 10» ساله را تصویب کرد

روزنامه واشنگتن‌پست با توجه به حمایت اکثریت سناتورهای آمریکایی از تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه ایران نوشته در صورتی که اوباما آن را وتو کند، معلوم نیست بتواند از تبدیل شدن آن به قانون جلوگیری کند.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قانونگذاران مجلس سنای آمریکا طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند.

به گزارش انتخاب؛ این قانون که زیربنای تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران به شمار می‌آید، اولین بار در سال 1996 با هدف جلوگیری از سرمایه‌گذاری کلان خارجی در بخش نفت و گاز ایران تصویب شد و از آن زمان یک بار در سال 2006 تمدید شده است. قانون تحریم‌های ایران پایان سال جاری میلادی، یعنی یک ماه دیگر، منقضی می‌شود.

به نوشته فارس؛ پیش از این، مجلس نمایندگان آمریکا این طرح رابا 419 رأی موافق و تنها یک رأی مخالف تصویب کرده بود. این طرح برای اجرایی شدن، باید در سنا هم به تصویب رسیده و پس از آن سوی رئیس‌جمهور آمریکا تائید شود.

کاخ سفید، پیش از این موضع مشخصی درباره اقدام احتمالی اوباما در قبال تصویب طرح مذکور در کنگره آمریکا (وتو یا عدم وتوی آن) نگرفته است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: «ما از اختیارات لازم برای وضع تحریم‌های اضافی علیه ایران در صورت لزوم برخوردار هستیم. در صورتی که اوباما این طرح را امضا کند، این اولین بار نیست که ایشان مصوباتی از کنگره را امضا می‌کنند که ما مطمئن نیستیم چندان ضرورتی هم داشته باشند.»

روزنامه واشنگتن‌پست با توجه به حمایت اکثریت سناتورهای آمریکایی از تمدید 10 ساله تحریم‌ها علیه ایران نوشته در صورتی که اوباما آن را وتو کند، معلوم نیست بتواند از تبدیل شدن آن به قانون جلوگیری کند.

مطابق قوانین اساسی آمریکا بعد از وتوی یک قانون از سوی رئیس‌جمهور آمریکا در صورتی که بیش از دو سوم نمایندگان کنگره به شکستن وتو رأی بدهند، آن طرح علی‌رغم مخالفت رئیس‌جمهور به قانون تبدیل می‌شود.

بعد از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرامین اجرایی تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران را تعلیق کرد.

ایران تأکید دارد که تمدید قانون تحریم‌ها، به معنی تصویب و اعمال تحریم‌های جدید و در نتیجه نقض آشکار توافق هسته‌ای است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی پیشتر تأکید کرده‌اند در صورتی که قانون تحریم‌های ایران اجرایی شود، »قطعاً» نقض برجام صورت گرفته است.

ایشان چهارشنبه هفته گذشته در دیدار جمعی ازفرماندهان بسیج و بسیجیان سراسر ایران با اشاره به تمدید قانون تحریم های ده ساله در کنگره امریکا اظهار داشتند:دولت کنونی آمریکا در قضیه‌ی توافق هسته‌ای تخلف‌های متعددی تا الان انجام داده که تازه‌ ترینش تمدید تحریم 10ساله است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی تصریح کردند: اگراین تحریم اعمال شود قطعاً نقض برجام است و بدانند حتما” جمهوری اسلامی در برابر آن واکنش نشان خواهد داد.

نماینده‌های کنگره آمریکا تصویب این قانون را به خاطر حفظ اهرم فشار بر ایران ضروری می‌دانند. «میچ مک‌کانل»، رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا روز پنجشنبه گفت حفظ تحریم‌ها برای جلوگیری از گسترش نفوذ ایران در خاورمیانه ضروری است.

وی همچنین گفت انتظار می‌رود کنگره جدید و دولت جدید آمریکا سال آینده در سیاست‌های کلی این کشور در قبال ایران بازنگری کنند.

گزينه هاي ايران در واکنش به نقض برجام و تمديد تحريم ها

خبرگزاري آريا- رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: پيش‌بيني‌هاي لازم را براي نقض برجام کرده‌ايم.
به گزارش سرويس سياسي خبرگزاري آريا، رئيس سازمان انرژي اتمي از تشکيل جلسه کميته نظارت برجام به رياست رئيس جمهور درباره تمديد تحريم‌هاي جديد آمريکا بر ضد ايران خبر داد و گفت: پيش بيني‌هاي لازم درصورت نقض برجام از سوي آمريکا شده است.
علي اکبر صالحي در حاشيه مراسم سالگرد شهيد شهرياري از دانشمندان هسته اي، با اشاره به تصويب قانوني در خصوص تحريم هاي ده ساله جمهوري اسلامي ايران در کنگره آمريکا تصريح کرد : اين قانون بايد به تاييد سنا و امضاي رئيس جمهور آمريکا برسد که در صورت طي شدن اين مراحل درباره عملياتي و اجرايي شدن آن قطعا نقض برجام شکل خواهد گرفت .
وي گفت : در کميته اي که به رياست آقاي روحاني در اين خصوص برگزار شد پيش بيني لازم در اين زمينه صورت گرفته و در زمان مقرر و لازم قرار شد بنابر ارزيابي و رصدي که مي شود و تحليل ها راجع به اين اقدام کنگره آمريکا نظر کميته اعلام مي شود .
صالحي افزود : فعلا در حال ارزيابي بود و بطور جد، اين موضوع را مدنظر قرار داده ايم .
رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص بازگشت پذيري فعاليت هاي صلح آميز هسته اي جمهوري اسلامي ايران در صورتيکه طرف مقابل نقض برجام کند تاکيد کرد : ما پيش بيني هاي لازم را در اين خصوص کرده ايم.
وي تصريح کرد: وقتي وارد مذاکره شديم همواره بر اين خصوص مدنظر داشتيم و چنانچه روزي برجام برهم بخورد به اعتبار اينکه نمي شود به طرف مقابل اعتماد کرد ما پيش بيني هاي لازم را کرديم اما نمي توانيم اين مسائل را علني مطرح کنيم .
علي اکبر صالحي تصريح کرد : همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند ما در فاصله يک و نيم ساله مي توانيم به حجم قابل توجهي از ظرفيت غني سازي برسيم ولي دلمان نمي خواهد به برجام خدشه اي وارد شود که ما بخواهيم واکنش نشان دهيم .
رئيس سازمان انرژي اتمي از برجام بعنوان تحول در يک پارادايمي جديد در تعاملات بين المللي ياد کرد و گفت : همه از آن بهره مند شدند هم جمهوري اسلامي ايران هم طرف مقابل هم منطقه و هم دنيا ، اگر طرف مقابل بخواهد بدعهدي و بدقولي بکند طبق فرمايش صريح رهبر معظم انقلاب با تدبير و هشياري و توانمندي اين کار را پيش مي بريم و اميدواريم که طرف مقابل وارد اين عرصه نشود چرا که بازنده اصلي آنها خواهند بود و افکار عمومي جهان متوجه خواهد شد که آنها نقض برجام کرده اند .
وي همچنين با اشاره به اينکه اميدواريم رئيس جمهور جديد آمريکا در چارچوب واقعيتها و حقايق موجود حرکت کند تصريح کرد :انها نمي توانند يک معاهده بين المللي را که حمايت شوراي امنيت را دارد نقض کنند. از طرفي، برجام يک قرارداد دو جانبه هم نيست بلکه يک تفاهم نامه بين المللي است بويژه آنکه قطعنامه 2231 در اين زمينه صادر شده و جنبه بين المللي پيدا کرده است. آنها سر عقل بيايند و به تعهدات خود عمل کنند .
وي همچنين در پايان به فروش آب سنگين جمهوري اسلامي ايران اشاره اي هم کرد و گفت : 11 تن آب سنگين را به عمان فرستاديم و منتظر نامه هاي ديگري از شرکت هاي بعدي براي عرضه و فروش به خريداران بين المللي هستيم .

هشدار سرلشگر فیروزآبادی به سنای آمریکا: هزینه‌های نظامی نقض برجام سنگین خواهد بود/دردسر درست نکنید.

مشاور عالی نظامی فرماندهی معظم کل قوا گفت:‌ سنای آمریکا قبل از دادن رای به تمدید تحریم ها علیه ایران که نقض برجام محسوب می شود، لازم است هزینه های سنگین نقض برجام در ابعاد مختلف سیاسی، بین المللی، حقوقی، مالی و نظامی آن‌ را محاسبه کند.

سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی در گفت و گویی که دقایقی پیش از تصویب طرح تمدید 10ساله «قانون تحریم‌های ایران» در مجلس سنای آمریکا منتشر شد، هشدار داد: سنای آمریکا قبل از دادن رای به تمدید تحریم ها علیه ایران که نقض برجام محسوب می شود، لازم است هزینه های سنگین نقض برجام در ابعاد مختلف سیاسی، بین المللی، حقوقی، مالی و نظامی آن‌ را محاسبه کند.

سرلشکر فیروزآبادی با تاکید بر اینکه نقض برجام هزینه های بسیار سنگینی برای آمریکا بدنبال خواهد داشت، گفت: بهتر است در شرایط بد اقتصادی که آمریکا در آن به سر می برد، سنای این کشور دردسر جدیدی برای آمریکا ایجاد نکند.

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر امیرحسین
غلامی
    امیرحسین غلامیمهمان
    2024-01-03 22:36

    خیلی عالی بود

  • آواتار کاربر بهنام
بهمنی
    بهنام بهمنیمهمان
    2023-11-18 01:36

    دستخوش

  • آواتار کاربر پرویز
رضوی
    پرویز رضویمهمان
    2023-10-20 16:54

    سلام عالی بود

  • آواتار کاربر علی اکبر
عبادی
    علی اکبر عبادیمهمان
    2023-10-01 03:00

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • آواتار کاربر مسعود
شریف
    مسعود شریفمهمان
    2023-09-28 01:09

    بیشتری بنویسین لطفا

  • آواتار کاربر میلاد
طهماسبی
    میلاد طهماسبیمهمان
    2023-07-21 16:09

    ممنونم واقعا خیلی زحمت می کشید.همینم خوبه 😍😍خدا خیرتون بده

  • آواتار کاربر مجتبی
خادمی
    مجتبی خادمیمهمان
    2023-07-17 14:00

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • آواتار کاربر مهدی
آذری
    مهدی آذریمهمان
    2023-06-14 04:18

    عاااااااااااالی بود

  • آواتار کاربر امیرحسین
جاوید
    امیرحسین جاویدمهمان
    2023-05-01 19:45

    حساب توییتری هم دارید؟

  • آواتار کاربر عزیز
شریف
    عزیز شریفمهمان
    2023-04-14 03:18

    خیلی سایت خوبی دارین

  • آواتار کاربر رمضان
مهرابی
    رمضان مهرابیمهمان
    2023-03-20 20:09

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • آواتار کاربر غلامرضا
هاشمی
    غلامرضا هاشمیمهمان
    2023-03-06 06:27

    مطلب به درد بخوری بود

  • آواتار کاربر ابوالقاسم
نظری
    ابوالقاسم نظریمهمان
    2023-02-25 01:36

    سپاس 🌹🍃

  • آواتار کاربر مهرداد
کشاورز
    مهرداد کشاورزمهمان
    2023-02-21 19:24

    چه مطلب خوبی

  • آواتار کاربر احسان
حسنی
    احسان حسنیمهمان
    2023-02-16 00:12

    ممنون ….واقعا سایت کاملی رو ایجاد کردین … 🌷🌷🌷

  • آواتار کاربر محسن
عابدی
    محسن عابدیمهمان
    2023-02-12 09:44

    دمتون گرم

  • آواتار کاربر دهقان
    دهقانمهمان
    2023-02-11 01:44

    چه سایت قشنگی دارین

  • آواتار کاربر وحید
نصیری
    وحید نصیریمهمان
    2023-02-08 05:40

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • آواتار کاربر علیرضا
نوری
    علیرضا نوریمهمان
    2023-01-31 00:00

    محتوا خوبی بود