82337453 71230247

علت حمله ماموران شهرداری با شوکر به زن دستفروش اهوازی + فیلم

10 دسامبر 2016

علت حمله ماموران شهرداری با شوکر به زن دستفروش اهوازی + فیلم

ماجرای حمله ماموران شهرداری به زن دستفروش اهوازی + جزییات

فیلم حمله ماموران شهرداری با شوکر به زن دستفروش اهوازی

علت حمله ماموران شهرداری با شوکر به زن دستفروش اهوازی

به گزارش ایرنا انتشار گسترده تصاویر سیلی خوردن زن دستفروش فومنی در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی بحث ضرب و شتم دستفروشان و حقوق آنها را دوباره مطرح کرده است.
پیش از این نیز مرگ کارگر بازیافت با ضرب و شتم ماموران شهرداری تهران نگاه ها را متوجه عملکرد ماموران شهرداری ها کرده و موجی از انتقادات را نسبت به آنها در پی داشت.
اما آنطور که پیداست این حوادث نتوانسته مانع ادامه رفتارهای خشن ماموران شهرداری در مواجهه دستفروشان و اصلاح شیوه برخورد با آنها شود.
پیش از این شهروندان بارها شاهد برخوردهای نامتعارف ماموران شهرداری اهواز برای جمع آوری بساط دستفروشان بوده اند، اما شب گذشته انتشار تصاویری از ضرب و شتم یکی از دستفروشان به وسیله یک مامور اجرائیات شهرداری اهواز واکنش هایی را به همراه داشته است.
در این تصاویر یکی از ماموران اجرائیات شهرداری اهواز با یک دستفروش در یکی از خیابان های مرکز شهر (بازار عبدالحمید)، درگیر می شود و با شوکر او را مضروب می کند.
یکی از شاهدان عینی در این باره به ایرنا گفت: ظهر سه شنبه سه چهار نفر از ماموران اجرائیات شهرداری برای جمع آوری بساط یکی از دستفروشان در یکی از خیابان های فرعی نادری مراجعه کرده بودند.
وی که خواست نامش فاش نشود، با بیان اینکه فرد دستفروش با ماموران درگیر نشده است، افزود: این دستفروش قصد داشت از ضبط اموال و اجناس خود که می گفت به صورت نسیه خریداری کرده، ممانعت کند اما ماموران نپذیرفتند و بعد از اصرار و فریاد زدن فرد دستفروش، با شوکر وی را مضروب کردند.

*درگیری اجتناب ناپذیر است
معاون خدمات شهری شهردار اهواز با تکذیب این حادثه گفت: مسئول واحد اجرائیات شهرداری اهواز ظهر دیروز به تنهایی در خیابان های مرکزی مشغول گشت زنی بوده که تعدادی از دستفروشان به او حمله می کنند و او ناچار می شود که از خود دفاع کند و با آنها درگیر شود.
علیرضا حلاج ادامه داد: بعد از درگیری با کلانتری محل تماس گرفته شده و دستفروش بازداشت می شود.
وی نسبت به استفاده از شوکر توسط مامور اجرائیات اظهار بی اطلاعی کرد و افزود: هیچکدام از ماموران اجرائیات شهرداری ‘شوکر’ در اختیار ندارند.
حلاج اضافه کرد: دستفروشان به تذکرها و اخطارهای ماموران اجرائیات که وظیفه ممانعت از حضور آنها در خیابان نادری را دارند، بی توجهی می کنند بنابراین این درگیری ها اجتناب ناپذیر است.
وی تصریح کرد: ماموران اجرائیات شهرداری نیز بارها در این درگیری ها مجروح و مصدوم شده اند.
این مقام مسئول با بیان اینکه شهرداری اهواز برای ساماندهی دستفروشان طرحی ارائه کرده است، اظهار کرد: دستفروشی ریشه های متعددی از جمله افزایش نرخ بیکاری دارد و ساماندهی دستفروشان همکاری همه مسئولان استان را می طلبد.
به گفته وی شهرداری اهواز پارک ربیع را برای استقرار دستفروشان هسته مرکزی شهر اهواز پیشنهاد و آماده سازی کرده بود که دستفروشان با این محل موافقت نکرده اند.

*برخورد با مامور خاطی
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز همچنین با بیان اینکه هیچکدام از ماموران شهرداری اهواز حق برخورد با دستفروشان را ندارد گفت: مساله ضرب و شتم این دستفروشان پیگیری و با مامور خاطی در این ماجرا برخورد می شود.
علی مظفری تاکید کرد: اخلاق و رفتار نیکو باید در دستورکار ماموران شهرداری اهواز قرار گیرد و این ماموران وظیفه دارند با همه شهروندان، حتی افراد متخلف، رفتار محترمانه داشته باشند.
وی اضافه کرد: حتی در صورتی که قوانین از سوی عده ای از افراد از جمله دستفروشان رعایت نشود، شهرداری اهواز باید حقوق شهروندی آنها را به جا آورد.
مظفری همچنین با بیان اینکه ساماندهی دستفروشان از برنامه های فرمانداری اهواز است اظهار کرد: در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده و چندین نقطه از سوی شهرداری به عنوان محل استقرار دستفروشان جانمایی و پیشنهاد شده است.
وی افزود: دستفروشان نیز پیشنهاداتی از جمله اختصاص بخشی از پارکینگ رفاه در مرکز شهر را مطرح کرده اند که هنوز در حال کارشناسی است و در صورت موافقت مسئولان متولی، نهایی می شود.

*شوکر سلاح غیرمجاز است
شوکر وسیله ای است که در کسری از ثانیه می تواند چند صد وات برق را به بدن هدف تخلیه کند و در صورتی که هدف، بیماری زمینه ای مانند مشکلات قلبی یا تنفسی داشته باشد، ممکن است به ایست قلبی و احتمالا مرگ نیز بیانجامد.
یک منبع آگاه در نیروی انتظامی خوزستان نیز در این باره در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس قانون مصوب 1390 ‘شوکر’ در زمره سلاح غیرمجاز به شمار می رود و استفاده و حمل آن ممنوع است و جزای حبس از 91 روز تا 6 ماه به همراه دارد.
وی که خواست نامش فاش نشود، تاکید کرد: ماموران شهرداری، در زمره افرادی که اجازه استفاده از شوکر را دارند همانند ‘مامور خاص’ نیستند و ‘شبه ضابط’ به شمار می روند بنابراین تحت هیچ شرایطی حق استفاده از شوکر را ندارند.
وی تصریح کرد: بر اساس ماده 7 آیین دادرسی کیفری و ماده 570 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 مجازات مامورانی که مرتکب جرم می شوند تا انفصال از خدمت نیز پیش بینی شده است.
وی اظهار کرد: بر اساس ماده 614 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 ماموری که ضرب و جرح کرده مرتکب جرم شده و ملزم به پرداخت دیه است.
بر اساس این گزارش، باتوجه به نرخ بالای بیکاری (حدود 26 درصد) و حاشیه نشینی در اهواز، دستفروشی یکی از مشکلات این کلانشهر است که در سال های اخیر بر شدت آن افزوده شده است. با این وجود هیچ گاه به صورت ریشه ای به این مساله پرداخته نشده است. برخورد با دستفروشان نیز همیشه مقطعی و قهری و در یک بازه زمانی خاص، آن هم در قالب جابه جایی تخریب و انهدام بوده است. به همین دلیل بعد از هر بار جابجایی، وضع به شکل سابق خود باز می گردد.
تعداد دستفروشان هسته مرکزی شهر اهواز یک هزار تا 700 نفر برآورد شده است که جمع آوری آنها از مرکز شهر از آذر ماه پارسال و بعد از اعتراض کسبه بازار نادری آغاز شد. شهرداری اهواز پارک ربیع (در منطقه آخر آسفالت) را برای استقرار دستفروشان هسته مرکزی شهر پیشنهاد داده است که این محل با مخالفت آنها روبه رو شده و حاضر به انتقال به آنجا نیستند. در پی حوادث مختلف و اعتراضات دستفروشان اهوازی، 29 مهر ماه هیاتی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای مطالعه وضعیت دستفروشان و همکاری در ساماندهی آنها به اهواز سفر کرده بود و قرار بود مصوبات آن یک هفته بعد اعلام شود، اما این مساله هنوز به نتیجه نرسیده است.

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر روح الله
نوروزی
    روح الله نوروزیمهمان
    2024-01-09 07:00

    سایتوتن عالییییییییییی هستش واقعا🙏🙏👌👌👏👏

  • آواتار کاربر حسن
اکبری
    حسن اکبریمهمان
    2023-11-13 18:54

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • آواتار کاربر اسماعیل
صالحی
    اسماعیل صالحیمهمان
    2023-11-05 14:54

    خیلی عالی بود

  • آواتار کاربر علی اکبر
سالاری
    علی اکبر سالاریمهمان
    2023-10-07 15:18

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • آواتار کاربر عبدالله
اخوان
    عبدالله اخوانمهمان
    2023-09-13 00:00

    خیلی ممنون🌹

  • آواتار کاربر موسی
عزیزی
    موسی عزیزیمهمان
    2023-08-20 05:18

    چرا اینقد زیاد؟

  • آواتار کاربر شهرام
نهاوندی
    شهرام نهاوندیمهمان
    2023-08-05 08:18

    بي شك بهترينين❤️❤️

  • آواتار کاربر قربانعلی
مجیدی
    قربانعلی مجیدیمهمان
    2023-07-30 15:09

    so nice

  • آواتار کاربر محمدتقی
امینی
    محمدتقی امینیمهمان
    2023-06-30 16:27

    مطلب به درد بخوری بود

  • آواتار کاربر صادق
توکلی
    صادق توکلیمهمان
    2023-06-27 17:54

    عالی بهترین عاشق سایتونم 😀😘😍❤💝🌷🌺

  • آواتار کاربر حمید
تقوی
    حمید تقویمهمان
    2023-06-17 18:54

    Awli bood

  • آواتار کاربر وحید
غفاری
    وحید غفاریمهمان
    2023-05-28 15:45

    ممنونم. خیلی لطف کردین. 🙏🧡

  • آواتار کاربر علی
فلاح
    علی فلاحمهمان
    2023-05-24 14:54

    aaaaliii bood

  • آواتار کاربر اسماعیل
خلیلی
    اسماعیل خلیلیمهمان
    2023-05-14 15:36

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • آواتار کاربر رحیم
گودرزی
    رحیم گودرزیمهمان
    2023-05-04 22:09

    عالیه دست شما درد نکند👏

  • آواتار کاربر یوسف
سلیمانی
    یوسف سلیمانیمهمان
    2023-04-08 17:54

    بی نظیر هستید

  • آواتار کاربر رمضان
رحیمی
    رمضان رحیمیمهمان
    2023-03-29 01:36

    afarin matlab khobi bood

  • آواتار کاربر عبدالله
حمیدی
    عبدالله حمیدیمهمان
    2023-03-12 09:54

    سپاس 🌹🍃

  • آواتار کاربر مسلم
روزبه
    مسلم روزبهمهمان
    2023-03-06 15:27

    این مطلب حرف نداشت

  • آواتار کاربر مسعود
سعیدی
    مسعود سعیدیمهمان
    2023-02-16 20:28

    ایولا

  • آواتار کاربر یعقوب
صالحی
    یعقوب صالحیمهمان
    2023-02-09 21:56

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • آواتار کاربر مصطفی
شمس
    مصطفی شمسمهمان
    2023-02-08 10:16

    بیشتری بنویسین لطفا