جواب فعالیت صفحه 30 نگارش پایه هشتم

جواب فعالیت نگارشی صفحه 30 و 31 نگارش هشتم

22 اکتبر 2020
4 دیدگاه
3.5
(38)

جواب فعالیت صفحه 30 و 31 نگارش پایه هشتم (دو متن زیر را بخوانید و با ذكر نمونه و دلیل، تفاوت آنها را مشخص كنید.)

فعالیت نگارشی صفحه ۳۰ و ۳۱ کتاب نگارش پایه کلاس هشتم

پایه هشتم

جواب فعالیت صفحه 30 نگارش پایه هشتم

رسانه تفریحی سنتر در این مطلب به فعالیت نگارشی صفحه 30 و 31 کتاب نگارش پایه هشتم – درس هشتم پرداخته است و در ادامه پاسخ آن را برای شما دانش آموزان عزیز آماده کرده است ….

فعالیت های نگارشی صفحه ۳۰ هشتم

فعالیت های نگارشی صفحه هشتم در کتاب نگارش پایه و کلاس هشتم از دانش آموزان خواسته شده است که دو متن را بخوانید و تفاوت آنها را در یک بند توضیح دهید به صورت کامل در همین پست قرار خواهد گرفت.

صورت سوال فعالیت های نگارشی صفحه ۳۰ هشتم

1- دو متن زیر را بخوانید و با ذكر نمونه و دلیل، تفاوت آنها را مشخص كنید.
الف) «هنگامی که دوستم بهمن می خواست برای خرید به مغازه برود، در بین راه، چشمش به یك گواهی نامة رانندگی افتاد، كمی مكث كرد و آن را از روی زمین برداشت تا صاحبش را پیدا كند. وقتی به مغازه رسید. موضوع را به مغازه دار گفت و از او كمك خواست. صاحب مغازه گفت: این كاغذ را بردار و چیزی بنویس تا پشت شیشة مغازه بچسبانم و مردم ببینند. بهمن، كاغذ و قلم را برداشت اما نمی دانست چه طور شروع كند و چه بنویسد. مغازه دار، متوجّه شد و گفت: پس چرا نمی نویسی، پشیمان شدی؟ اینكه كاری ندارد. چه می خواستی بگویی؟ بهمن گفت: چیزی نیست آقا! من می خواستم بگویم این گواهی نامه را پیدا كردم، هركسی نشانی آن را بگوید، می تواند از من دریافت كند. صاحب مغازه گفت: پس منتظر چه هستی؟ همین حرف هایی را كه گفتی، بنویس».
ب) «پیرمرد خاركن، وقتی داش خارا رو جمع می كرد، یهو چشمش به كوزه پر اشرفی افتاد. با خودش گفت، این كوزه باید مال حاكم باشه، پس بهتره اونو ببرم بدم به حاكم تا پاداش خوبی بهم بده. زن خاركن، كه دید همسرش خیلی ساده دله، شب، اشرفی ها رو ور داشت و جاشون كلوخ ریخت. خاركن همین كه به قصر رسید، فهمید اشرفی ها نیس؛ اما راهِ برگشتی هم نداشت. به حاكم گفت: من یه گاو دارم كه شیرش رو با این كلوخ ها وزن می كنم، برای این كه كم فروشی نكنم، می خواستم، كلوخ هام رو با وزنۀ دربار آزمایش كنم و از درستی وزن اونا خیالم راحت بشه. حاكم كه از درستكاری خاركن خوشش اومد، یه مشت اشرفی بهش داد».
2- متن زیر را به زبان فارسی معیار، بازنویسی کنید.
«هر وقت می شینم به زبان فارسی فكر می كنم، فردوسی به یادم میاد و با خود میگم این مرد چقدر بزرگ بود و چه خدمت عظیمی به كشور ایران كرد. زبان فارسی رو، زیر چتر خودش درآورد و همة مردم این سرزمین را و مانند مادر مهربان بود در طول تاریخ برای همه.
زبان فارسی، یه عالمه همراه و همنشین داره در گوشه و كنار ایران و جهان و با همة گویش ها و لهجه های ایرانی، همیشه داد و ستد و رفتاری دوستانه داره. فارسی و دیگر زبان های ایرانی كلمه هایی را به هم قرض می دن و از توانایی های همدیگه بهره می گیرن و این باعث میشه هر دو طرف، همیشه قوی و پابرجا باشن.
غیر از فردوسی، بزرگان دیگه هم به زبان و فرهنگ كشور ایران یاری رساندن، بوعلی، فارابی، سعدی، مولوی، حافظ، جامی، ملاصدرا، تا زمان ما شهریار، مطهری، حسابی و … همة این استادان، فرزندان این میهن عزیز هستن كه در دامن فرهنگ ایران اسلامی و زبان فارسی، پرورش یافتن».

1- جواب فعالیت نگارش صفحه 30 و 31 نگارش هشتم

1- متن قسمت الف به زبان فارسی معیار نوشته شده است درحالی که متن قسمت ب به زبان گفتاری به رشته تحریر در آمده است. چرا که در این متن از كلمات شكسته و گفتاری مانند داش، یهو، باشه و … استفاده شده است و همچنین نظم و ترتیب جمله ها به صورت گفتاری می باشد مانند زن خارکن، که دید همسرش خیلی ساده دله ….
2- «هر وقت به زبان فارسی فكر می كنم، فردوسی به یادم می آید و با خود می گویم این مرد چقدر بزرگ بود و چه خدمت عظیمی به كشور ایران كرد. زبان فارسی و نیز همة مردم این سرزمین را زیر چتر خودش درآورد و در طول تاریخ برای همه مانند مادری مهربان بود.
زبان فارسی، در گوشه و كنار ایران و جهان، همراهان و همنشین های بسیاری دارد و با همة گویش ها و لهجه های ایرانی، همواره داد و ستد و رفتاری دوستانه دارد. زبان فارسی و دیگر زبان های ایرانی كلمه هایی را به هم قرض می دهند و از توانایی های یکدیگر بهره می گیرند و این باعث می شود هر دو زبان، همیشه قوی و پابرجا باشند.
غیر از فردوسی، بزرگان دیگری نیز به زبان و فرهنگ كشور ایران یاری رساندند: بوعلی، فارابی، سعدی، مولوی، حافظ، جامی، ملاصدرا، تا زمان ما شهریار، مطهری، حسابی و … تمامی این اساتید، فرزندان این میهن عزیز هستند كه در دامن فرهنگ ایران اسلامی و زبان فارسی، پرورش یافتند».

 

2- جواب فعالیت نگارش صفحه 30 و 31 نگارش هشتم

از لحاظ نگارشی و نحوه ی به کار بردن افعال:

در متن بالا افعال به صورت رسمی به کار برده شده است ولی در متن پایین افعال و نحوه ی نگارش به صورت خودمانی و صمیمی است ، در متن بالا تمام علائم نگارشی و فاصله ی جمله ها نشان دهنده ی جدی بودن متن و سعی در آموختن چیزی به ما است ولی در متن پایین فواصل زیادی وجود ندارد و متن پیوسته است.

از لحاظ محتوایی:

در متن بالا با توجه به لحن رسمی و رعایت تمامی نکات نوشتاری می توان پی برد که متن جنبه ی آموزشی دارد و جدی است ، همینطور ، این متن به صورت خاطره نگاری نوشته شده است و سعی در یادآوری اتفاقات گذشته دارد ولی در متن پایین با توجه به استفاده از لحن و افعال خودمانی ، نبود جدیت در بین فواصل جملات و علائم و همینطور پیوستگی متن ، می توان پی برد این متن از نوع داستانی و سرگرمی است.

تصویری یا ذهنی:

با توجه به ساختار های نوشتاری دو متن و محتوای آن ها ، متن بالا اتفاقی حقیقی یا به نوعی خاطره است و سعی در یادآوری آن را دارد ولی متن پایین داستانی خیالی است که حقیقت آن ثابت نشده یا ما نمی دانیم و جنبه ی سرگرمی دارد.


صفحه بعد:

بازنویسی جواب صفحه 32 نگارش هشتم (متن زیر را به زبان فارسی معیار بازنویسی کنید)

3.5 / 5. امتیازات: 38

اپلیکیشن تفریحی سنتر
  • مطالب مشابه
  • برچسب ها
  • دیدگاه ها4

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر a.ch
    a.chمهمان
    2021-10-17 14:15

    واقعا ممنونم
    خیلی عالی بود❤💖👏🏻🤟🏻

  • آواتار کاربر آشنا
    آشنامهمان
    2021-10-17 08:03

    عالی بود مرسی 👍

  • آواتار کاربر Niyoush
    Niyoushمهمان
    2020-10-26 17:28

    مرس از کمک تون 🙂

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر a.ch
    a.chمهمان
    2021-10-17 14:15

    واقعا ممنونم
    خیلی عالی بود❤💖👏🏻🤟🏻

  • آواتار کاربر آشنا
    آشنامهمان
    2021-10-17 08:03

    عالی بود مرسی 👍

  • آواتار کاربر Niyoush
    Niyoushمهمان
    2020-10-26 17:28

    مرس از کمک تون 🙂

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر a.ch
    a.chمهمان
    2021-10-17 14:15

    واقعا ممنونم
    خیلی عالی بود❤💖👏🏻🤟🏻

  • آواتار کاربر آشنا
    آشنامهمان
    2021-10-17 08:03

    عالی بود مرسی 👍

  • آواتار کاربر Niyoush
    Niyoushمهمان
    2020-10-26 17:28

    مرس از کمک تون 🙂