انواع روش‌ها و غذاهای افزایش دهنده وزن گیری جنین

انواع روش‌ها و غذاهای افزایش دهنده وزن گیری جنین

8 می 2021
0

از زمانی که نطفه در بدنتان شکل بگیرد، رژیم غذایی، ورزش و سبک زندگی شما در رشد و نموی او و تبدیل شدنش به یک نوزاد کامل تاثیرگذار خواهد بود. هر مادری آرزو دارد که کودکی سالم داشته باشد و یکی از پارامترهایی که می‌تواند شما را از سلامتی نوزادتان مطلع کند، وزن گیری صحیح است. در ادامه در مورد استانداردهای افزایش وزن و روش‌های وزن گیری جنین بیشتر توضیح خواهیم داد.

 وزن ایده آل جنین چقدر است؟

روند وزن گیری هر نوزادی با نوزاد دیگر متفاوت است. بنابراین، جدول زیر فقط یک ایده‌ی کلی از روند وزن گیری هفته به هفته‌ی کودک به شما می‌دهد و لزوماً جامعیت ندارد:

وزن نوزاد به گرمهفته ی بارداری
18
29
410
711
1412
2313
4314
7015
10016
14017
19018
24019
30020
36021
43022
50123
60024
66025
76026
87527
100528
115329
131930
150231
170232
191833
214634
238335
262236
285937
308338
328839
346240
359741
368542

 

همانطور که در این جدول می‌بینید، با نزدیک شدن به ماه‌های آخر بارداری، روند وزن گیری نوزاد نیز سرعت می‌گیرد. از این رو در سه ماهه‌ی آخر مسئله‌ی وزن گیری جنین به اوج اهمیت خود می‌رسد. روش‌هایی که در ادامه توضیح خواهیم داد به شما کمک می‌کند که در این دوران با استانداردهای سلامتی پیش بروید تا مشکلی برای کودکتان پیش نیاید.

موثرترین روش‌های وزن گیری جنین

  1. داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل

داشتن یک رژیم غذایی مناسب و مغذی، مهمترین روش در بین روش‌های وزن گیری جنین است. اگر می‌خواهید وزن جنین را افزایش دهید باید میوه‌های تازه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، گوشت و مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یک رژیم غذایی متعادل شامل آجیل و میوه‌های خشک نیز می‌شود. با وجود آنکه می‌توانید از مصرف بادام، زردآلو، انجیر، گردو و سایر مغزها و میوه‌های خشک به عنوان روش‌های وزن گیری جنین استفاده کنید، با این حال، توصیه می‌شود که در مصرف آنها زیاده روی نکنید.

  1. مصرف ویتامین‌ها

برای رشد و نموی مناسب جنین، ویتامین‌های مختلفی برای شما تجویز می‌شود. این ویتامین‌ها برای رشد و افزایش وزن جنین ضروری هستند. تنها کاری که باید بکنید این است که آنها را براساس دستور توصیه شده مصرف کنید.

  1. هیدراته بمانید

برای جلوگیری از هر نوع کم آبی در بارداری، مقدار کافی مایعات بنوشید. کمبود آب در بارداری ممکن است منجر به برخی از عوارض جدی پزشکی از جمله عدم وزن گیری مناسب جنین شود. به جای آب می‌توانید از آب میوه، آب سبزیجات، شیر و یا دوغ کم نمک نیز استفاده کنید.

انواع روش‌ها و غذاهای افزایش دهنده وزن گیری جنین

  1. استراحت کافی داشته باشید

استراحت کافی برای یک زن باردار اهمیت زیادی دارد. فشار بیش از حد یا غیر ضروری می‌تواند منجر به بی‌‌تاثیر شدن روش‌های وزن گیری جنین شود. سعی کنید حداقل هشت ساعت بخوابید تا سطح انرژی خود را حفظ کنید.

  1. آرام و مثبت باشید

نه تنها مراقبت از سلامت جسمی، بلکه سلامت روحی نیز مهم است. هر نوع استرس و اضطراب می‌تواند بر شما و سلامت جنینتان تأثیر بگذارد. طغیان‌های احساسی ممکن است منجر به پرخوری، کم خوردن غذا یا انتخاب اشتباه مواد غذایی شود و همه‌ی اینها ممکن است بر سلامت جنین تأثیر بگذارد.

مناسب ترین غذاها برای وزن گیری جنین

یکی از بهترین روش‌های وزن گیری جنین مصرف غذاهایی است که در عین سلامتی، باعث افزایش وزن او نیز شوند. در ادامه لیستی از این غذاها آمده است که می‌توانید در طول بارداری و به ویژه در سه ماهه‌ی آخر از آنها استفاده کنید:

سیب زمینی‌

سیب زمینی مملو از فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6، آهن، مس و بتاکاروتن است. بتاکاروتن در بدن شما به ویتامین A تبدیل می‌شود. همانطور که می‌دانیم ویتامین A برای پوست، استخوان‌ها و چشم‌های جنین ضروری است. بهترین شیوه‌ی مصرف سیب زمینی در این دوران به صورت آبپز، پوره یا سرخ شده در روغن بسیار کم است. به دلیل وجود نشاسته در مصرف این ماده زیاده روی نکنید.

عدس و لوبیا

عدس و لوبیا مملو از آهن، پروتئین، فیبر، فولات و کلسیم کافی هستند که باعث جلوگیری از به تعویق افتادن زمان زایمان و تولد نوزادان کم وزن می‌شود.

آب پرتقال

میزان زیادی ویتامین C، پتاسیم و فولات در آب پرتقال وجود دارد. فولات و اسید فولیک در بارداری بسیار مهم هستند آنها احتمال نقص‌های مادرزادی را کاهش داده و به افزایش وزن گیری جنین کمک می‌کنند.

ماست

کلسیم، پروتئین، ویتامین B، روی و سایر مواد مغذی سازنده استخوان خوردن ماست را به یکی از بهترین روش‌های وزن گیری جنین تبدیل کرد است.

انواع روش‌ها و غذاهای افزایش دهنده وزن گیری جنین

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات سبز مانند اسفناج، کلم پیچ، کلم بروکلی و مارچوبه از مواد مغذی و ضد اکسید کننده‌های ضروری تشکیل شده‌ند. چه آنها را خام بخورید یا به صورت پخته می‌تواند به رشد نوزاد شما کمک کند.

ماهی سالمون

ماهی سالمون یکی از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 و پروتئین است. اسیدهای چرب امگا 3 برای جنین در حال رشد بسیار مفید است زیرا به رشد مغز و چشم و همچنین تأمین پروتئین مورد نیاز مادران کمک می‌کند.

تخم مرغ

تخم مرغ منبعی از پروتئین، ویتامین A و ویتامین D است، که همگی برای رشد و نمو جنین باورنکردنی هستند. در حقیقت، مشخصات پروتئین تخم مرغ با هیچ ماده غذایی دیگری مطابقت ندارد، بنابراین خوردن آن در دوران بارداری به شدت توصیه می‌شود.

شیر

مصرف روزانه 200-500 میلی لیتر شیر در روز می‌تواند به زنان باردار در افزایش وزن جنین کمک کند. شیر حاوی مقدار زیادی پروتئین و کلسیم است که برای رشد و نمو جنین ضروری است. می‌توانید شیر را به شکل ساده بنوشید و یا آن را به صورت فرنی یا اسموتی مصرف کنید.

مرغ

مصرف مرغ یکی از بهترین روش‌های وزن گیری جنین است. این گوشت بدون چربی سرشار از پروتئین‌هایی است که باعث رشد سلول‌ها و عضلات در بدن می‌شوند. علاوه بر پروتئین‌ها، مرغ دارای مقدار زیادی آهن نیز هست که کم خونی را در مادر و جنین کاهش می‌دهد.

سویا

سویا منبع غنی پروتئین برای گیاهخواران است و می‌تواند به اشکال مختلف مصرف شود. سویا سرشار از آهن نیز هست و بنابراین از کم خونی جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید سویا را به صورت شیر ​​سویا، ناگت سویا، توفو و … دریافت کنید و به مصرف آن به عنوان یکی از روش‌های وزن گیری جنین نگاه کنید.

5 / 5. امتیازات: 1

  • مطالب مشابه
  • برچسب ها

افزودن دیدگاه

هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(