دانلود سریال خاتون دانلود سریال زخم کاری

ویدیو موشن | مدارس تحول خواه – مدرسه‌ای که باید داشته باشیم

13 شهریور 1400
0

طی چند سال اخیر نظام آموزش‌وپرورش بیش از پیش مورد نقد قرار‌می‌گیرد. بسیاری از تحلیل‌گران، آموزش‌وپرورش را نهاد ناکارآمدی ارزیابی می‌کنند که نتوانسته اهداف مورد نظر را برآورده کند. بازماندن تعداد زیادی از کودکان از تحصیل، کنکوری‌شدن، تب تحصیل، حافظه‌محوری، به‌خطرافتادن سلامت روان کودکان، نامناسب‌بودن محتوای آموزشی و فقدان آموزش مهارت‌‌های زندگی، از جمله نقدهای وارد به نظام آموزشی‌است.

برای درک بهتر علت ناکارآمدی نظام آموزشی، لازم است یک گام به عقب برویم و به مدل سیاستگذاری حاکم در نظام‌های آموزشی مترقی دنیا توجه کنیم. تا چند دهه پیش، دولت‌ها به‌ صورت سنتی برای پیشبرد اهداف خود، از سیاستگذاری «از بالا به پایین» استفاده می‌کردند اما به‌مرور و با توجه به ناکارآمدی این مدل، بسیاری از جوامع، بیشتر به سمت سیاستگذاری مشارکتی یا سیاستگذاری «از پایین به بالا» حرکت کردند؛ به این معنا که در تعیین سیاست‌‌ها، هر چه بیشتر به نیازها، منافع و مطالبات مخاطبان سیاست‌ها توجه و زمینه‌ای را فراهم کنند که مخاطبان برنامه‌ها، در تدوین و اجرای سیاست‌ها مشارکت کنند. اما متأسفانه آموزش‌وپرورش در ایران از الگوی قدیمی سیاستگذاری تبعیت می‌کند که امکان مشارکت نهادهای مدنی مرتبط، انجمن‌های اولیا و مربیان، شوراهای دانش‌آموزی و سایر کارشناسان را فراهم نمی‌‌آورد. نتیجه این نوع سیاستگذاری، عمیق‌ترشدن روزافزون شکاف موجود بین نیازهای جامعه هدف و نظام آموزش‌وپرورش است. امروزه آنچه در مدرسه ارائه می‌شود اعم از محتوای آموزشی، شیوه ارزیابی، برنامه درسی و… مناسبت چندانی با مطالبات دانش‌آموزان و نیازهای عمومی جامعه ندارد و همین مسئله، ناکارآمدی نظام آموزشی را رقم می‌زند.خوشبختانه بدنه جامعه در برابر این بحران، منفعلانه عمل نمی‌کند بلکه در پی تغییر و بهبود اوضاع برمی‌آید.

شکل‌‌گیری مدارس تحول‌ خواه یکی از واکنش‌های جامعه به این شرایط است. منظور از مدارس تحول‌خواه، مدرسه‌های غیرانتفاعی‌ای هستند که مسئولان و اولیای آنها تلاش می‌کنند متناسب با نیاز مخاطبان، شیوه‌های دیگری از آموزش را ارائه کنند. نمی‌توان همه این مدارس را در یک قالب قرار داد؛ برخی از آنها در چارچوب آموزش‌وپرورش حرکت می‌کنند اما در کنار آموزش رسمی به آموزش‌های غیررسمی هم توجه ویژه دارند اما برخی دیگر به‌کلی آموزش‌های رسمی را کنار گذاشته‌اند و طرح درس متفاوتی را جایگزین آن کرده‌اند که مبتنی بر بازی گروهی و حضور در جامعه است. مدارس متنوعی را می‌توان شناسایی کرد که در این طیف قرار دارند اما نکته اصلی در مورد همه آنها این است که در این مدارس، معمولا بر یادگیری برای زندگی، تقویت قدرت تفکر، اســتدلال و تصمیم‌گیری، آموزش مشارکتی، خلاقیت و توانمندی دانش‌آموزان تأکید می‌شود. خانواده‌هایی سراغ این مدارس می‌روند که به جای موفقیت تحصیلی و موقعیت اقتصادی خوب، مسائلی مانند حفظ کرامت فرزندان‌شان، آموزش مهارت‌های زندگی، تحصیل در محیط امن و آرام و هویت فردی را ملاک انتخاب خود قرار داده‌اند. هرچند تعداد این مدارس و دانش‌آموزان‌شان چندان زیاد نیست اما با جریان روبه‌رشدی مواجه هستیم که دیدگاه مسلط بر نظام آموزشی را به چالش می‎‌کشد و شکل‌گیری شیوه‌‌های نوین را نوید می‌دهد.

محدودیت های تیزر تبلیغاتی در صدا و سیما

 

با دیدن این ویدئو موشن، با رویکرد تحولی دبیرستان پسرانه خاتم‌الانبیا(ص) دوره دوم بیش از پیش آشنا شوید!

مدرسه‌ای که باید داشته باشیم و از زندگی در آن لذت ببریم!

مدرسه‌ای که فرصت‌های جدیدی برای تربیت صحیح در زمینه‌های مختلف ایجاد می‌کند

مدرسه‌ای که عزم جدی برای تحول دارد

پخش آنلاین


مطالب مشابه
دیدگاه بگذارید 0