کاربرد کپسول آتش نشانی در ساختمان

کاربرد کپسول آتش نشانی در ساختمان

1 ژوئن 2022

کپسول آتش نشانی

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین اختراعات انسان ها آتش بوده است. آتش در زندگی نقش بسیار مهمی داشته و می‌توان گفت زمینه ساز پیشرفت دانش بشری نیز بوده است. البته با وجود مفید بودن آن اگر کنترل نشود یا از کنترل خارج شود ممکن است باعث بروز اتفاقات ناگوار شود و خسارت های جانی و مالی بسیاری را ایجاد کند. درست است که نمی‌توان خطرات آتش را به صفر رساند اما میتوان با رعایت نکاتی آن را به حداقل میزان خود برسانیم که لازمه آن رعایت نکات ایمنی و استفاده از وسایلی نظیر کپسول آتش نشانی است. در این مقاله قصد داریم در مورد اینکه کپسول آتش نشانی چیست مطالبی را بیان کنیم. همچنین نکاتی را در مورد آشنایی با کپسول آتش نشانی و کار با کپسول آتش نشانی بیان خواهیم کرد.

کپسول آتش نشانی چیست؟

این کپسول وسیله ای است که در مواقع خاموش کردن آتش از آن استفاده می کنیم. از مزیت های آن می‌توان به دستی و قابل حمل بودن آن اشاره کرد.برای خاموش کردن آتش که بستگی به نوع آن دارد کپسول آتش‌نشانی را به صورت مستقیم و با فشار بر روی آتش می گیرند.

کاربرد کپسول آتش نشانی در ساختمان

تاریخچه کپسول های آتش نشانی

تاریخچه کپسول آتش نشانی به 200 سال پیش از میلاد بر می گردد. تسبیوس در آن زمان اقدام به اختراع یک پمپ دستی کرد. وظیفه این پمپ رساندن آب به آتش و درنتیجه خاموش کردن آتش بود. پس از آن فردی به نام آمبورد گاد فری اقدام به اختراع کپسول آتش نشانی با ویژگی های جدید تری کرد. این فرد یک شیمی دان اهل انگلستان بود که یک مخزن که دارای مایع خاموش کننده و همچنین ظرفی که حاوی باروت بود، آماده کرده بود. فیوز ها در این وسیله به یکدیگر وصل می شدند و باروت محلول خاموش کننده شعله ور میشد و در نتیجه آتش به راحتی خاموش میشد.

انواع کپسول های آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند که شامل کپسول آتش نشانی CO2 یا دی اکسید کربن، کپسول آتش نشانی پودری، کپسول آتش نشانی محتوای آب، کپسول محتوای کف، کپسول آتش نشانی حاوی مواد هالوژونه، کپسول آتش نشانی حاوی گاز و در آخر کپسول آتش نشانی محتوی مواد شیمیایی مرطوب می شوند.

کپسول آتش نشانی مناسب برای آتش سوزی

همانطور که پیش از این گفتیم،  هر نوع آتش سوزی کپسول های آتش نشانی ویژه خود را دارد. به عنوان مثال اگر مواد خشک مانند کاغذ، چوب و … آتش بگیرند، باید از کپسول های آتش نشانی محتوی آب استفاده کنیم. اگر  مواد قابل اشتعالی مانند نفت، گریس، رنگ و … موجب آتش سوزی شوند باید از کپسول هایی هالوژن استفاده کنیم. با توجه به پیشرفته شدن زندگی روزمره اشتعال وسایل برقی بسیار افزایش یافته است. توجه داشته باشید که خاموش کردن آتش وسایل برقی حساسیت بالایی دارد و نباید به هیچ عنوان برای خاموش کردن آن، از آب، خاموش کننده های رسانا و همچنین کپسول های آتش نشانی پودری و گازی استفاده کنید. استفاده از این کپسول ها برای خاموش کردن وسایل برقی موجب خراب شدن آن ها می شود. گاهی مواقع استفاده از فلز ها و براده های آهن موجب آتش سوزی در آزمایشگاه ها و کارگاه ها می شود. برای خاموش کردن اینگونه آتش ها از کپسول های آتش نشانی حاوی پودر خشک استفاده می کنیم.

معنی رنگ های به کار رفته روی کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی بر اساس استاندارد های بین المللی ساخته‌شده اند و بر روی آن ها رنگ هایی به کار رفته است که هر کدام معانی ویژه خود را دارند. در ایران این کپسول ها به رنگ قرمز هستند که به وسیله نواری که رنگ های مختلف دارد، از یکدیگر جدا شده اند. وجود نوار ها و رنگ های مختلف آن موجب شناسایی راحت این کپسول ها شده است. به عنوان مثال اگر کپسول آتش نشانی حاوی آب باشد، نواری که بر روی وجود دارد به رنگ قرمز است. اگر این کپسول حاوی ترکیبات پودری باشد به رنگ آبی، کپسول شامل هالوژن به رنگ سبز، کپسول آتش نشانی شامل CO2 به رنگ مشکی و کپسول آتش نشانی شامل کف به رنگ لیمویی می باشد.

کاربرد کپسول آتش نشانی در ساختمان

نکات مهم برای خرید کپسول آتش نشانی

قبل از خرید هر وسیله ای باید به نکات لازم برای خرید آن توجه کنیم. کپسول های آتش نشانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. شما قبل از خرید کپسول آتش نشانی باید به ظرفیت آن و طریقه استفاده از آن توجه کنید. به عنوان مثال ظرفیت و ابعاد برخی از کپسول های آتش نشانی زیاد است و کپسول آتش نشانی مناسب خودرو است.  همچنین بر روی بدنه کپسول های آتش نشانی اطلاعاتی نوشته شده است که در هنگام خرید باید حتما به آن توجه کرد. یکی دیگر از نکاتی که در هنگام خرید کپسول آتش نشانی باید مورد توجه قرار بگیرد، وزن کم، حمل آسان و کاربردی بودن کپسول آتش نشانی است. همچنین کپسول آتش نشانی باید بر اساس منطقه جغرافیایی و شرایط جوی انتخاب شود.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

آشنایی با دستور‌العمل کار با کپسول آتش نشانی بسیار مهم است. برای کار با کپسول آتش نشانی ابتدا ضامن آن را بکشید. سپس در فاصله مناسبی با آتش بایستید و همچنین شلنگ کپسول را نیز در جهت مناسبی قرار دهید. با فشار دادن اهرم کپسول آتش نشانی می توانید مواد آن را به بیرون از کپسول بریزید. توجه داشته باشید که حرکت آن باید به صورت جاروبی به سمت ریشه آتش باشد. در هنگام ریختن مواد کپسول آتش نشانی بر روی آتش پشت به باد بایستید و به حرکت خود ادامه دهید. با کنترل فاصله سعی در خاموش کردن آتش کنید.

کاربرد کپسول آتش نشانی در ساختمان

نکات مهم برای نصب کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی باید در ارتفاع منسب قرار گیرند و 1.5 متر از سطح زمین فاصله داشته باشند. همچنین آن ها باید در معرض دید قرار گیرند. این کپسول ها بهتر است در قسمت ورودی و خروجی نصب شود. همچنین توجه داشته باشید که سیلندر کپسول آتش نشانی در معرض تابش مستقیم خورشید و برف و باران قرار نگیرد.

کلام آخر

با توجه به اینکه ممکن است هر کسی در طول زندگی با خطر آتش سوزی مواجه شود، تهیه کپسول آتش نشانی و آموزش استفاده از آن امری مهم است. در این مقاله سعی کردیم نکاتی را در مورد کپسول آتش نشانی به صورت ساده بیان کنیم. امیدواریم که این مطالب به سوالات شما در مورد کپسول آتش نشانی پاسخ داده باشد.

https://www.kapsool125.com/categories/16-fire-extinguisher

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر ابوالفضل
توکلی
    ابوالفضل توکلیمهمان
    2023-12-15 10:54

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • آواتار کاربر مصطفی
دهقان
    مصطفی دهقانمهمان
    2023-11-30 07:54

    ممنونم. خیلی لطف کردین. 🙏🧡

  • آواتار کاربر جمشید
شهبازی
    جمشید شهبازیمهمان
    2023-11-27 01:09

    چرا اینقد زیاد؟

  • آواتار کاربر رسول
بختیاری
    رسول بختیاریمهمان
    2023-10-22 00:00

    خیلی خوب بود

  • آواتار کاربر محمود
رحمتی
    محمود رحمتیمهمان
    2023-09-01 15:00

    بیشتری بنویسین لطفا

  • آواتار کاربر عبدالرضا
مجیدی
    عبدالرضا مجیدیمهمان
    2023-08-24 13:27

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • آواتار کاربر بهزاد
تابش
    بهزاد تابشمهمان
    2023-06-21 10:00

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  • آواتار کاربر مسلم
جاوید
    مسلم جاویدمهمان
    2023-06-05 21:18

    دستخوش

  • آواتار کاربر سیدمحمد
معصومی
    سیدمحمد معصومیمهمان
    2023-05-10 07:00

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • آواتار کاربر محمدعلی
توکلی
    محمدعلی توکلیمهمان
    2023-04-26 20:54

    مطلب خوبی بود

  • آواتار کاربر محمدرضا
امین
    محمدرضا امینمهمان
    2023-04-10 18:36

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • آواتار کاربر رضا
دهقانی
    رضا دهقانیمهمان
    2023-04-03 23:54

    دمتون گرم

  • آواتار کاربر حسن
حجتی
    حسن حجتیمهمان
    2023-03-20 08:54

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • آواتار کاربر رامین
طباطبائی
    رامین طباطبائیمهمان
    2023-03-05 03:18

    خیلی خوشحالم که هستین

  • آواتار کاربر محمدرضا
علوی
    محمدرضا علویمهمان
    2023-02-26 21:33

    با اجازتون بازنشر شد

  • آواتار کاربر غلامرضا
ابراهیمی
    غلامرضا ابراهیمیمهمان
    2023-02-22 11:44

    مرسی

  • آواتار کاربر علی
زمانی
    علی زمانیمهمان
    2023-02-16 18:44

    اجرکم عندالله,شکرأ کثیرا.