word image 7

آیا ویپ و سیگارالکترونیکی برای سلامتی مضر است؟

1 ژوئن 2022

آیا ویپ و سیگارالکترونیکی برای سلامتی مضر است؟

وزارت بهداشت عمومی انگلستان که متشکل از 5000 هزار دانشمند محقق در حوزه بهداشت و سلامت است در سال 2014 با ارائه یک مطالعه تحقیقاتی این عدد را اعلام کرد. محققین از منابع بسیار گسترده ای برای این آزمایش استفاده کردند و مجموعا 12 محصول را برای بررسی از جمله انواع سیگار، قلیان و سیگار الکتریکی انتخاب کردند و آنها را در برابر 14 مورد “معیار آسیب” آزمایش کردند. هر یک از این 12 محصول پس از بررسی بین 0 تا 100 (از کم ضررترین تا مضرترین) امتیاز دهی شدند و در کمال تعجب سیگار با امتیاز 100 از 100 مضرترین محصول از بین 12 محصول مورد بررسی بود!

سیگار، زندگی تقریبا نیمی از افرادی که در طول زندگی خود به طور مداوم سیگار می کشند را می گیرد. در روز 220 نفر در انگلستان به دلیل تاثیرهای مرگ بار طولانی مدت سیگار جان خود را از دست می دهند. توصیه کاملا واضح و اکید محققین، جایگزینی کامل سیگار سنتی با ویپ و سیگارالکترونیکی می باشد.

word image 7

مجوز فروش و استفاده از سیگارالکترونیکی و ویپ ها توسط سازمان غذا و دارو FDA

سازمان غذا و دارو آمری (FDA)، اجازه فروش سیگارالکترونیکی در ایالات متحده آمریکا را صادر کرد. خوشبختانه این مجوز، تبلیغات و فشارهای مافیای سیگار بر مضرتر بودن دستگاه های ویپ و سیگارالکترونیکی نسبت به سیگار سنتی را کاملا رد می کند. سازمان FDA می گوید تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، نشان می دهد استفاده از ویپ و سیگارالکترونیکی می تواند به کاربران در کاهش قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر ناشی از سیگارهای سنتی کمک کند و عوارض خیلی کمتری را به کاربر متحمل شود.

مجوزهایی که صادر شد یک گام مهم در جهت اطمینان از این است که همه محصولات مربوط به صنعت ویپ و سیگارالکترونیک تحت ارزیابی محکم و علمی سازمان FDA قرار می گیرند. داده های این سازمان صاحب نظر نشان می دهد که افرادی که از ویپ و سیگارالکترونیکی برای ترک سیگار استفاده می کنند، به طور کامل و یا تا حدود زیادی از مضرات سیگار سنتی در امان هستند.

آیا مصرف نیکوتین و وابستگی به آن خطرناک است؟

یکی دیگر از سوالات متداول در مورد ویپینگ! این تصور غلط اما همگانی وجود دارد که نیکوتین باعث سرطان می شود. به سادگی می توان اثبات کرد که این امر صحت ندارد. نیکوتین یک ترکیب آلی نیتروژن دار است که بیشتر در گیاهانی مانند تنباکو و در اندازه های کمتر در گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و فلفل سبز یافت می شود. نیکوتین اعتیادآور است، اما با کافئین موجود در قهوه (که بسیاری به آن اعتیاد دارند) تفاوت چندانی ندارد. نیکوتین در میزان کنترل شده یک دارو با عوارض جانبی کم است و در اصل این میزان مضر بودن سیگار به دلایل مختلف دیگری از جمله سوختن کاغذ، گوگرد، توباکو و آزاد شدن هزاران ماده شیمیایی و مضر داخل سیگار است و ترکیب نیکوتین با سیگار  باعث اعتیاد و وجود بیماری هایی از جمله سرطان و فشارخون و میشود

word image 8

ویپ چیست و مناسب چه افرادی است؟

دو دسته از افراد به سراغ دستگاه های ویپ می روند، هر دو دسته از این افراد ضمن اینکه از مضرات استفاده سیگار یا قلیان ممکن است مطلع باشند، با انتخاب هر نوع از دستگاه های ویپ ( در صورتی که کالای اصلی و اورجینال باشند) ، تا 95 درصد ضرر کمتری نسبت به سیگار کشیدن با استفاده از دستگاه های ویپ و سیگارالکترونیکی به سلامتی خود وارد میکنند.

  • دسته اول افرادی که سیگاری هستند و به قصد ترک سیگار و تامین نیکوتین مورد نیاز به سراغ ویپ می روند.
  • دسته دوم افرادی که به نیکوتین وابستگی زیادی ندارند و صرفا به دنبال ویپینگ و تولید بخار زیادتر هستند.

هر کدام از این افراد نیاز به دستگاه ویپ و ایجوس (مایع ویپ) سازگار با نیاز خود را دارند که در این صفحه به طور کوتاه و مختصر به توضیح هر کدوم از این موارد می پردازیم.

word image 9

چرا باید از دستگاه ویپ و سیگارالکترونیکی استفاده کنیم؟

(1 اولین و بزرگترین دلیل سلامت فرد کاربر است.

اداره بهداشت ملی بریتانیا اعلام کرده است که 14.1 درصد مردم این کشور سیگار می کشند. یعنی حدود 6.9 میلیون نفر. متاسفانه سیگار علت مرگ 78000 انسان در سال است و اصلی ترین دلیل سرطان در دنیا نیز است. سازمان جهانی سلامت یا همان NHS اعلام کرده است که با سیگار کشیدن خطر ابتلا به 50 نوع بیماری را به شدت افزایش می یابد. سیگار، زندگی تقریبا نیمی از افرادی که در طول زندگی خود به طور مداوم سیگار می کشند را می گیرد. در روز تقریبا 220 نفر در انگلستان به دلیل تاثیرهای مرگ بار طولانی مدت سیگار جان خود را از دست می دهند. 

سیگار حاوی 4000 ماده شیمیایی و تنباکو نیز حاوی بیش از 60 ماده سرطان‌زا و بیش از 700 ماده افزودنی است. زردی دندانها، بوی بد دهان، تیره شدن پوست، چین و چروک های زودرس، کبودی و تیرگی زیر پلک ها و کاهش حافظه و قوه یادگیری از عوارض ظاهری ناشی از مصرف سیگار در فرد است که سیگارهای الکترونیکی هیچ یک از این عوارض را ندارد. سومین عامل مرگ و میر در دنیا سیگار است و بیشترین علت مرگ و میر در دنیا که قابل پیشگیری توسط خود فرد است هم متاسفانه سیگار است.

(2 بخار ویپ به اطرافیان فرد ویپر آسیب نمی زند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می گوید بیش از 90 درصد از مردم جهان در معرض دود دست دوم افراد سیگاری هستند. این سازمان معتقد است استنشاق دود سیگار دیگران خطری جدی برای سلامت مردم است. پژوهشگران دانشگاه كاليفرنيا می گویند، خطر ابتلا به بيماري‌هاي تنفسي در بچه‌ها و دیگر اعضای خانواده هایی كه در آنها افراد سیگاری زندگی می کنند، نسبت به افرادی كه در معرض دودسیگار نیستند 4 برابر افزايش مي‌يابد. این در حالیست که بخار ویپ ها و سیگارهای الکترونیکی هیچ گونه ضرری برای سلامت اطرافیان فرد ویپر ندارد.

(3هزینه های ویپینگ به مراتب کم تر از سیگار کشیدن است

با یک حساب سر انگشتی مشخص می شود که حتی در داخل ایران که سیگارها بی کیفیت و ارزان هستند و در مقابل هزینه های واردات سیگارهای الکترونیکی و تجهیزات آن ها بشدت بالاست، باز هم هزینه های جایگزینی سیگار توسط دستگاه های ویپ (صرف نظر از تقریبا بی ضرر بودن آن در مقابل کشنده بودن سیگار) در طولانی مدت کم تر  از سیگار کشیدن است.

مطالعه رفرنس ها و مطالبی که به شما در تصمیم گیری و صحت این مطلب به شما کمک میکند:

مضرات و محاسن دستگاه های ویپ و سیگارالکترونیکی

مرجع مقالات تخصصی راجع به استفاده از ویپ و سیگارهای الکترونیکی

نتیجه گیری:

با رعایت یک سری شروط، استفاده از سیگارهای الکترونیکی و ویپ بد که نیست، خوب هم هست. اول اینکه آن فرد حتما سیگاری باشد. دوم اینکه سن قانونی داشته باشد.سوم اینکه از کالاها و مایع های اصلی با استانداردهای جهانی استفاده کنند و نه کالاهای تقلبی!

در صورتی که تمایل به اطلاعات بیشتر و خرید کالای اصلی دارید، می توانید به مرجع ویپرهای کشور، وب سایت ویپ ایران مراجعه کنید. ویپ ایران در طول سال ها فعالیت، نماینده رسمی برندهای مطرح در دنیاست و همیشه کالاهای اصلی را ارائه میکنه، سربزنید و اطلاعات خودتان را کامل تر کنید و هر مدل ویپ و تجهیزاتی که خواستید نیز از فروشگاه مرجع در کشور تهیه کنید.

 


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر غلامحسین
پارسا
    غلامحسین پارسامهمان
    2024-04-16 11:00

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • آواتار کاربر بهزاد
رشیدی
    بهزاد رشیدیمهمان
    2024-04-11 15:54

    خیلی خوب بود

  • آواتار کاربر سجاد
شریعتی
    سجاد شریعتیمهمان
    2024-04-06 01:45

    اکانت اینستا هم دارید؟

  • آواتار کاربر رضا
شریفی
    رضا شریفیمهمان
    2024-03-30 15:18

    سلام عالی بود

  • آواتار کاربر اسدالله
اصغری
    اسدالله اصغریمهمان
    2024-01-09 09:18

    این مطلب حرف نداشت

  • آواتار کاربر میلاد
بابایی
    میلاد باباییمهمان
    2023-12-25 17:09

    خیلی ممنون از سایت خوبتون😍😍🙏🏻

  • آواتار کاربر محمد
کمالی
    محمد کمالیمهمان
    2023-10-01 19:27

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • آواتار کاربر سیدمحمد
دهقان
    سیدمحمد دهقانمهمان
    2023-10-01 00:18

    چه مطلب خوبی

  • آواتار کاربر غلامرضا
ساعی
    غلامرضا ساعیمهمان
    2023-09-21 16:18

    با اجازتون بازنشر شد

  • آواتار کاربر محمدحسین
هاشمیان
    محمدحسین هاشمیانمهمان
    2023-08-23 23:45

    حساب توییتری هم دارید؟

  • آواتار کاربر بهروز
اشکان
    بهروز اشکانمهمان
    2023-05-31 16:18

    واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت

  • آواتار کاربر رحیم
حقیقی
    رحیم حقیقیمهمان
    2023-05-07 14:00

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • آواتار کاربر رحیم
جمالی
    رحیم جمالیمهمان
    2023-04-28 20:09

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • آواتار کاربر محمود
حسین زاده
    محمود حسین زادهمهمان
    2023-04-03 01:36

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • آواتار کاربر مصطفی
نصیری
    مصطفی نصیریمهمان
    2023-03-13 15:09

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  • آواتار کاربر محمدتقی
رنجبر
    محمدتقی رنجبرمهمان
    2023-02-22 06:20

    چقد خوبین شما

  • آواتار کاربر عزیز
اسدی
    عزیز اسدیمهمان
    2023-02-10 15:32

    مچكرم ازتون بابت همچين سايت خوبي

  • آواتار کاربر یعقوب
رحمانیان
    یعقوب رحمانیانمهمان
    2023-02-01 20:24

    موفق باشید.

  • آواتار کاربر سامان فرهنگ
    سامان فرهنگمهمان
    2022-01-29 12:44

    بسیار عالی. من بعد از 19 سال سیگار کشیدن الان 3 ساله که با استفاده از ویپ سیگار رو کاملا گذاشتم کنار.