word image 45612 1

چگونه صرافی های کلاهبردار ارز دیجیتال را تشخیص دهیم؟

25 اکتبر 2022

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

رشدهای نجومی قیمت ارزهای دیجیتال باعث شده تا افراد زیادی جذب بازار کریپتوکارنسی شوند. بیشتر افراد دنیا ترجیح می‌دهند به‌جای خرید طلا و سکه، پول‌های خود را در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند. این موضوع سبب شده تا تعداد صرافی‌هایی که دارای لیست کامل ارزهای دیجیتال (تبدیل) هستند به‌شدت افزایش پیدا کند. در این میان پای انواع پلتفرم‌هایی کلاهبردار نیز به میدان باز شود. متأسفانه تعداد صرافی های کلاهبردار ارز دیجیتال بسیار زیاد است، زیرا این پلتفرم‌ها بدون اینکه ردیابی شوند می‌توانند سرمایه کاربران را از چنگ آنها بیرون آورند. صرافی‌ های کلاهبردار از ویژگی‌ها و نقاط اشتراکی برخوردار هستند که می‌توان در بیشتر موارد به‌سادگی آن را شناسایی کنیم. در ادامه این مطلب به شما می‌گوییم که چگونه می‌توانید صرافی‌های کلاهبردار ارز دیجیتال را تشخیص دهید.

ویژگی و نقاط اشتراک صرافی های کلاهبردار

مبارزه با صرافی ‌های کلاهبردار ارز دیجیتال اصلاً کار ساده‌ای نیست؛ زیرا تعداد آنها در اکثر کشورها بیشتر از چیزی است که بتوان مانع فعالیت آنها شد. علاوه بر این، صرافی‌های غیرمجاز و کلاهبردار مکان مشخصی ندارند و به همین دلیل ردیابی آنها بسیار کار پیچیده‌ای می‌شود. در نتیجه بهترین روش برای مقابله با آنها، بالا بودن آگاهی و شناخت ما از عملکرد این پلتفرم‌ها است. به‌طورکلی صرافی های کلاهبردار دارایی یک سری ویژگی‌ها و نقاط مشترکی هستند که می‌توانیم به‌راحتی آنها را شناسایی کنیم. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

ارائه خدمات باورنکردنی و غیر عادی

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

این نوع صرافی‌ها برای به دام انداختن افراد از روش‌های متنوعی استفاده می‌کنند. یکی از رایج‌ترین روش‌ها ارائه پیشنهادهای بسیار وسوسه‌انگیز است که افراد در کوتاه‌ترین زمان به استفاده از خدمات این صرافی ترغیب می‌شوند و در این زمان زمینه لازم برای اقدامات بعدی و سودجویی فراهم می‌شود. تضمین سوددهی یکی دیگر از مواردی است که صرافی‌ها برای جلب‌توجه قربانیان ارائه می‌دهند. درحالی‌که هیچ‌کدام از صرافی های معتبر حوزه ارز دیجیتال به‌هیچ‌وجه سوددهی خود را تضمین نمی‌کنند. همچنین تمام سود و ضرر معامله‌ها به عهده فردی خواهد بود که معامله ارز دیجیتال را انجام می‌دهد.

کارمزدها و هزینه های غیر معمول

صرافی کلاهبردار همیشه به دنبال کسب سود بیشتر از کاربران است و معمولاً فرصت بسیار کوتاهی دارند تا با کمترین ریسک به اهداف خود برسند. کارمزدهای بالا و هزینه‌های غیرمعمول از نشانه‌هایی هستند که در مواجه با آنها باید از ادامه فعالیت در صرافی بپرهیزیم. علاوه بر این تخلف انجام شده را به مراجع دارای صلاحیت اعلام کنیم.

پیگیری های بیش از حد

اگر در هنگام ثبت‌نام و یا پس از آن در صرافی‌ها با پیگیری‌های بیش از حد، تماس مکرر، ایمیل و یا هر نوع دیگر مواجه شدیم، بهتر است در بررسی صلاحیت این صرافی تجدیدنظر کنیم. بسیاری از صرافی‌های کلاهبردار برای وادار کردن کاربران به انجام فعالیت‌های خاص و پیگیری‌های غیرمعمول روی می‌آورند.

عدم وجود مشخصات دقیق صرافی

چنانچه قصد داریم در بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی و خارجی به خریدوفروش ارز دیجیتال بپردازیم، باید مشخصات صرافی موردنظر خود را به‌صورت دقیق که در سایت ثبت شده‌است بررسی کنیم. برای اطلاع از این امر بهتر است به بررسی دقیق آدرس و شماره ثبت‌شده در سایت صرافی بپردازیم. عدم وجود مشخصات دقیق در سایت صرافی کلاهبردار، یکی از نشانه‌هایی است که میزان کلاهبردار بودن سایت را به‌شدت افزایش می‌دهد. به همین دلیل در چنین مواردی پیشنهاد می‌شود ازصرافی‌های معتبر رمزارز دیگر برای انجام معاملات استفاده کنیم.

دارای سابقه کم و ناشناخته بودن

برای انجام معاملات امن در بازار کریپتوکارنسی باید به سراغ صرافی‌هایی برویم که سابقه بالایی داشته باشند و علاوه‌برآن در میان فعالان کریپتو شناخته شده باشند. صرافی‌هایی که در بازار کریپتو به خوشنامی از آنها یاد می‌شود و توانسته‌اند رضایت کاربران زیادی را در سراسر دنیا جلب کنند، قطعاً بهترین گزینه برای انجام معاملات امن هستند. در کنار خوشنام بودن، بررسی سوابق صرافی نیز بسیار اهمیت دارد و بهتر از اعتبار صرافی موردنظر خود مطمئن شویم.

نمونه‌هایی از صرافی های کلاهبردار

بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی

مقامات کره جنوبی در سال 2017 نام یکی از بدنام‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال را برای عموم افشا کردند. این صرافی “BitKRX” نام داشت و صاحبان آن قصد داشتند نام صرافی شبیه به نام بزرگ‌ترین و معتبرترین پلتفرم تجاری کره “KRX-korea exchange” به نظر برسد. در حقیقت، این افراد تلاش کردند که با ایجاد یک نامی مشابه، بتوانند اعتماد کاربران را جلب کنند و زودتر به شهرت برسند. این صرافی کلاهبردار به دلیل خوشنامی “KRX” در میان مردم کره توانست کاربران را فریب دهد. در نهایت هنگامی که کاربران قصد برداشت ارزهای دیجیتال خود را داشتند متوجه شدند که پولشان ناپدید شده‌است.

مقامات کره صاحبان صرافی کلاهبردار “Komid” را نیز دستگیر کردند. این صرافی از مشتریان خود دزدی کرده است. صاحبان این صرافی مشتریان را جذب توکن‌هایی می‌کردند که در صرافی لیست شده‌اند. آنها با انتشار خبرهای جعلی، کاربران را ترغیب به خرید این توکن‌ها می‌کردند.

کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال در صرافی‌های ارز دیجیتال در کره ادامه‌دار بود. پلیس سومین صرافی بزرگ رمزارز در کره جنوبی “Coinbit” تعطیل کرد. گزارش‌ها حاکی از آن بود که 99% حجم معاملات این صرافی جعلی بوده است.

تیم تحقیقاتی در هلند و انگلیس یک پروژه کلاهبرداری دیگری را کشف کردند و طی آن 6 نفر را به جرم ایجاد صرافی آنلاین جعلی دستگیر کردند. این صرافی کلاهبردار بیش از 4000 قربانی در 12 کشور داشت و سرمایه به سرقت رفته حدود 27 میلیون دلار تخمین زده شد. کلاهبرداران در این صرافی از تکنیک “typosquatting” اشتباه تایپی یا اشتباهاتی که کاربران هنگام واردکردن آدرس سایت در مرورگر خود می‌کنند، استفاده کردند. آنها از این روش به کیف پول کاربران دسترسی پیدا کردند. پس از آنکه کاربر اشتباه کوچکی را مرتکب می‌شد کلاهبرداران او را به یک آدرس جعلی هدایت می‌کردند که کاملاً شبیه سایت اصلی طراحی شده بود و فقط چند حرف کوچک با وب‌سایت اصلی تفاوت داشت. این تغییرات به قدری کوچک و جزئی بود که قربانی توجهی به آن نمی‌کرد و با واردکردن اطلاعات خود در وب‌سایت، سرمایه‌اش را از دست ‌می‌داد.

بهترین صرافی ارز دیجیتال چه ویژگی‌های دارد؟

برای اینکه بتوانیم یک پاسخ جامع و کامل به این سؤال بدهیم، چند معیار اصلی که در انتخاب صرافی آنلاین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری باید در نظر بگیریم را معرفی می‌کنیم.

  • قطع سرورهای صرافی: اولین ویژگی که باید بررسی کنیم قطع‌شدن مصلحتی سرورهای صرافی در زمان مثبت بودن بازار است.
  • تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها: گاهی اوقات دیده می‌شود که برخی از صرافی‌ها شیطنت‌های خاصی می‌کنند و قیمت یک ارز را گران‌تر از قیمت واقعی آن نشان می‌دهند که به ضرر کاربران است.
  • نحوه پاسخگویی پشتیبانی: برخی از صرافی‌ها معمولاً با ربات پشتیبانی را انجام می‌دهند که این کار موجب گیجی و سردرگمی بیشتر کاربر می‌شود.
  • محیط معامله‌گری آزمایشی: در بسیاری از صرافی‌های بزرگ یک فضای آزمایشی وجود دارد که ما به‌راحتی می‌توانیم در آن معامله و ترید کنیم و پس از آنکه مدیریت سرمایه را یاد گرفتیم می‌توانیم سرمایه واقعی خود را وارد صرافی کنیم.

گفتار پایانی

انجام معاملات در بازارهای مالی همیشه با ریسک همراه است؛ اما با بالابردن دانش و همچنین تحقیق و مطالعه در مورد اصول فعالیت و معامله می‌توانیم در بازارهای مالی تجربه بهتری را کسب کنیم. پیشنهاد سودهای نجومی و عجیب، تبلیغات زرد، در دسترس نبودن اطلاعات بنیان‌گذاران صرافی، شفاف نبودن هزینه‌ها برای کاربران می‌تواند نشانه‌هایی از غیرمعتبر بودن و کلاهبردار بودن تیم پشت صرافی است. باتوجه‌به مواردی که در این نوشتار معرفی کردیم، سعی کردیم تا در کاهش ریسک معاملات ارزهای دیجیتال شما را همراهی کنیم.

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر ابراهیم
صادقی
    ابراهیم صادقیمهمان
    2024-03-18 02:18

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • آواتار کاربر فرهاد
نجفی
    فرهاد نجفیمهمان
    2024-01-30 15:54

    خسته نباشین

  • آواتار کاربر نادر
افشار
    نادر افشارمهمان
    2024-01-17 11:45

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • آواتار کاربر بهروز
میر
    بهروز میرمهمان
    2023-12-31 09:36

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

  • آواتار کاربر احسان
نجفی
    احسان نجفیمهمان
    2023-11-26 19:18

    موفق باشید.

  • آواتار کاربر روح الله
بهاور
    روح الله بهاورمهمان
    2023-10-23 17:45

    سایتتون محشرههههه

  • آواتار کاربر منصور
رفیعی
    منصور رفیعیمهمان
    2023-10-22 21:36

    عالیه خیلی ممنون خیلی لطف کردین بهمون

  • آواتار کاربر روح الله
مجیدی
    روح الله مجیدیمهمان
    2023-09-26 20:18

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • آواتار کاربر مجید
بهمنی
    مجید بهمنیمهمان
    2023-08-09 13:18

    شادکام و سلامت باشید

  • آواتار کاربر اسدالله
صالحی
    اسدالله صالحیمهمان
    2023-07-21 23:54

    سایتتون واقعا عالیه

  • آواتار کاربر غلامرضا
انتظامی
    غلامرضا انتظامیمهمان
    2023-07-05 19:45

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • آواتار کاربر ابوالقاسم
بهاور
    ابوالقاسم بهاورمهمان
    2023-06-19 08:09

    بی نظیر هستید

  • آواتار کاربر ابراهیم
سلیمی
    ابراهیم سلیمیمهمان
    2023-06-01 10:54

    خیلی ممنون🙏❤

  • آواتار کاربر علی اکبر
گنجی
    علی اکبر گنجیمهمان
    2023-04-22 23:18

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • آواتار کاربر بهروز
افشار
    بهروز افشارمهمان
    2023-03-26 18:36

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • آواتار کاربر بهرام
حاجی
    بهرام حاجیمهمان
    2023-03-26 06:00

    خیلی عالی بود

  • آواتار کاربر امیرحسین
رسولی
    امیرحسین رسولیمهمان
    2023-03-11 20:09

    aaaaliii bood

  • آواتار کاربر ایمان
بهاور
    ایمان بهاورمهمان
    2023-03-04 02:00

    منابع این مطلب کجاست؟

  • آواتار کاربر مجتبی
افتخاری
    مجتبی افتخاریمهمان
    2023-02-11 18:24

    سایتوتن عالییییییییییی هستش واقعا🙏🙏👌👌👏👏

  • آواتار کاربر داوود
علیزاده
    داوود علیزادهمهمان
    2023-02-06 15:48

    خیلی خوشحالم که هستین

  • آواتار کاربر محمدرضا
طالقانی
    محمدرضا طالقانیمهمان
    2023-02-04 19:36

    بیشتری بنویسین لطفا