word image 47081 1

از سنگ‌های طبیعی استفاده کنیم یا کاشی سرامیک؟

8 ژانویه 2023

از سنگ طبیعی استفاده کنیم یا کاشی سرامیک

امروزه استفاده از سنگ‌های طبیعی و کاشی سرامیک برای کف‌سازی، دیوارکشی، نما ، پاسیوهای فضای باز و… رو به افزایش است. سنگ و کاشی سرامیک دارای مزایا و معایبی هستند که باعث می‌شود با سوال سنگ بهتر است یا کاشی سرامیک مواجه شویم. بنابراین در این مقاله سعی داریم به مقایسه سنگ‌های طبیعی و کاشی سرامیک بپردازیم.

سنگ طبیعی چیست؟

همانطور که از نام سنگ طبیعی مشخص است، توسط طبیعت یافت می‌شود . در اصل سنگ طبیعی یک سنگدانه جامدی است که از یک یا چند ماده معدنی تشکیل شده است. اصلی‌ترین عنصر تشکیل دهنده سنگ طبیعی سیلیس است. این سنگ از رایج‌ترین مصالحی به شمار می‌رود که در نمای داخلی یا بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ مرمر، تراورتن، مرمریت، کوارتزیت، گرانیت و… از سنگ‌های طیعی محسوب می‌شود.

از سنگ طبیعی در همه مکان‌ها و برای هر کاربردی استفاده می‌کنند. اما برای مکان‌هایی که از کف خواب استفاده کردید، نباید از سنگ طبیعی استفاده کنید. زیرا این سنگ‌ها به علت قطر و استحکام بالایی که دارند باعث مانع از حس کردن عملکرد درست کف خواب می‌شوند.

مزایای سنگ طبیعی

برای نصب سنگ طبیعی به زیرسازی نیاز ندارد و به راحتی نصب می‌شود . این سنگ‌ها دارای رنگ و طرح‌های مختلفی هستند و با ظاهری که دارند، جلوه زیبایی را به محیط می‌بخشند. انعطاف پذیری، قابلیت شستشو، عایق صوتی و حرارتی، مقاومت کششی و ساب‌پذیری از ویژگی‌های سنگ طبیعی هستند. همچنین برخی از این سنگ‌ها در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارند.

دوام و استحکام سنگ طبیعی باعث شده تا به مدت طولانی مورد استفاده قرار بگیرد. سنگ‌های تراورتن و مرمر عایق صدا و حرارت هستند. بعضی این سنگ‌ها مانند گرانیت خاصیت ضد خش دارد. بنابراین از گرانیت می‌توان بر روی کابینت استفاده کرد. همچنین سنگ طبیعی دوستدار محیط زیست است و به آن صدمه‌ای نمی‌زند. سنگ طبیعی نسبت به کاشی سرامیک ضخامت بیشتری دارد.

سنگ های طبیعی یا کاشی سرامیک

امروزه به دلیل استخراج و فرآوری راحت‌تر سنگ‌ها، باعث شده تا همیشه در دسترس باشند. فن‌آوری جدید نیز سبب شده سنگ را نازک‌تر، سریع‌تر و با هزینه کمتر برش دهد. با توجه به نوع سنگ طبیعی که انتخاب می‌کنید، دوام و مقاومت مختلفی دارند. برای مثال سنگ لاشتر، سنگ دبل بلک، سنگ گرانیت، سنگ نی ریز سفید و مرمریت سیلور دارای مقاومت بالایی هستند.

معایب سنگ طبیعی

می‌توان گفت یکی از معایب این سنگ‌ وزن بالای آن است که برای استفاده در ساختمان وقت گیر است. در زمان مواجه با تغییرات آب و هوایی ممکن است دچار ترک خوردگی، کپک و شوره بشود. بعضی از سنگ‌های طبیعی که رنگ روشنی دارند زمانی که با لکه‌های رنگی و چربی موجه شوند تغییر رنگ می‌دهند.

هنگامی که سنگ طبیعی دچار آسیب شود، ترمیم کردن آن دشوار است. البته برخی از سنگ‌ها را نمی‌توان تعمیر کرد. سنگ‌ها در برابر اسید مقاومت خوبی ندارد و آسیب می‌بینند. برای تمیز کردن سنگ طبیعی نباید از مواد اسیدی استفاده کرد. این سنگ ممکن است بر اثر عوامل جوی و عدم چسبندگی از بدنه ساختمان جدا شود.

کاشی سرامیک چیست؟

یکی دیگر از مصالح پرکاربرد در ساختمان سازی، کاشی سرامیک نام دارد. از کابردهای آن می‌توان به آشپزخانه، حیاط، پارکینگ، سرویس بهداشتی، نمای خارجی و فضای گلخانه اشاره کرد.

نحوه ساخت از بزرگ‌ترین تفاوت سنگ طبیعی و کاشی سرامیک است. همانطور که ذکر شد، سنگ طبیعی در طبیعت وجود دارد. مانند کوه و زمین که از آن سنگ را استخراج می‌کنند و در شکل‌های یکنواخت برش داده می‌شود . اما کاشی سرامیک به صورت طبیعی وجود ندارد و توسط انسان‌ها از خاک رس ساخته می‌شود و اجزای تشکیل دهنده آن مواد غیر آلی و غیر فلزی است .

کاشی سرامیک باید در برابر شرایط جوی از مقاومت بالایی برخودار باشد تا در فصل زمستان دچار یخ زدگی نشود. کاشی سنگ علاوه بر اینکه در ساختمان سازی کاربرد دارد، در مساجد، مکان‌های مذهبی، آرامگاه و کاخ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاشی سرامیک‌ها دارای درجه سختی مختلفی هستند که با عنوان PEI شناخته شده‌اند و از اعداد 1 الی 5 متغیر است. به عنوان مثال برای استفاده از کاشی سرامیک برای کف پوش، بهتر است رتبه PEI 3 یا بالاتر را انتخاب کنید. این محصول با درجه پایین‌ برای روکش دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای استفاده از کاشی سرامیک

این محصول در در برابر حرارت مقاوم است و در برابر گرما نباید ساختار خود را از دست بدهد. اگر کاشی سرامیک کیفیت خوبی داشته باشد، هنگام قرار گرفتن در نور خورشید تغییر رنگ نمیدهد. یکی دیگر از مزایای کاشی سرامیک، مقاومت در برابر دما است. همچنین رطوبت را از خود عبور نمیدهد و به صورت عایق نیز عمل میکند.

قیمت پایین کاشی سرامیک نسبت به سنگ طبیعی باعث شده تا از محبوبیت بالایی برخودار شود. این محصول به صورت پالتی و کارتنی بسته‌بندی می‌شوند که سبب راحت‌تر شدن حمل و نقل آن شده است. همچنین کاشی سرامیک وزن کمتری نسبت به سنگ طبیعی دارد و به همین خاطر هزینه کرایه حمل آن پایین‌تر است.

برشکاری در این محصول به راحتی انجام می‌شود . زیرا مقاومت کمتری نسبت به سنگ طبیعی دارد و البته هزینه اجرایی کاشی سرامیک نیز پایین است. دیگر مزایای آن شامل جذب آب پایین، ضامت کمتر نسبت به سنگ طبیعی، قابلیت فیکس شدن به دیوار توسط چسب، مقاومت در برابر نور خورشید و ضربه است.

معایب کاشی سرامیک

از لحاظ طرح و رنگ نسبت به سنگ‌ طبیعی ماندگاری کمتری دارد. همچنین کاشی سرامیک شکننده است و از مقاومت کمی برخودار است. طراحی‌های خاص مثل CNC روی سرامیک صورت نمی‌گیرد و به خاطر مصنوعی بودن آن تراش‌های خاصی بر روی آن اجرا می‌شود .

یکی دیگر از معایب استفاده از کاشی سرامیک، سخت گیری ارگان‌های نظارتی است . برای مثال شهرداری‌ها برای بکارگیری از سرامیک در نمای بیرونی در برخی از شهرها سخت گیری می‌کنند.

بهتر از است در راه پله، نما و کف پارکینگ از سنگ طبیعی کنید. برای مثال به دلیل پرتردد بودن راه‌پله، از سنگ طبیعی مرمریت و گرانیت استفاده می‌شود . زیرا مقاومت بالایی دارند. جذب بهتر ملات توسط سنگ طبیعی تراورتن سبب شده تا به عنوان نما مورد استفاده قرار بگیرد. سنگ طبیعی و کاشی سرامیک هر دو عیب مشترک دارند. این دو لغزندگی نسبتا بالایی دارند.

 

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر امیر
طالقانی
    امیر طالقانیمهمان
    2024-03-25 05:09

    دستخوش

  • آواتار کاربر سیدعلی
فراهانی
    سیدعلی فراهانیمهمان
    2023-11-29 16:45

    خیلی خوشحالم که هستین

  • آواتار کاربر غلامحسین
طاهری
    غلامحسین طاهریمهمان
    2023-11-26 14:54

    حرف نداشت👌🏻

  • آواتار کاربر ایمان
قنبری
    ایمان قنبریمهمان
    2023-11-06 11:27

    عالی بهترین عاشق سایتونم 😀😘😍❤💝🌷🌺

  • آواتار کاربر حامد
بابایی
    حامد باباییمهمان
    2023-09-15 19:00

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • آواتار کاربر بهرام
فتحی
    بهرام فتحیمهمان
    2023-09-03 05:45

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • آواتار کاربر میلاد
خمسه
    میلاد خمسهمهمان
    2023-08-19 21:54

    مچكرم ازتون بابت همچين سايت خوبي

  • آواتار کاربر اصغر
بهشتی
    اصغر بهشتیمهمان
    2023-07-21 15:00

    مطلب به درد بخوری بود

  • آواتار کاربر موسی
تقوی
    موسی تقویمهمان
    2023-06-26 08:45

    بي شك بهترينين❤️❤️

  • آواتار کاربر شهرام
شکیبا
    شهرام شکیبامهمان
    2023-05-11 08:09

    ممنونم. خیلی لطف کردین. 🙏🧡

  • آواتار کاربر غلامعلی
آشوری
    غلامعلی آشوریمهمان
    2023-04-22 20:27

    مرسی

  • آواتار کاربر نادر
همدانی
    نادر همدانیمهمان
    2023-04-02 10:54

    چه مطلب خوبی

  • آواتار کاربر علی
سلیمی
    علی سلیمیمهمان
    2023-03-19 15:00

    دمتون گرم

  • آواتار کاربر جلال
فتحی
    جلال فتحیمهمان
    2023-02-26 12:48

    عالیه دست شما درد نکند👏

  • آواتار کاربر مجید
شجاعی
    مجید شجاعیمهمان
    2023-02-21 20:28

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • آواتار کاربر جمشید
قشقایی
    جمشید قشقاییمهمان
    2023-02-06 10:24

    بی نظیر هستید

  • آواتار کاربر قاسم
گودرزی
    قاسم گودرزیمهمان
    2023-02-02 07:04

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • آواتار کاربر اسماعیل
بهشتی
    اسماعیل بهشتیمهمان
    2023-01-31 19:24

    چرا اینقد کم؟