word image 47239 1

نحوه تولید و تهیه گز اصفهان در کارخانه

12 ژانویه 2023

از سوغاتی‌های خوشمزه اصفهان که در کل کشور محبوبیت خاصی دارد، گز است. قطعا شما نیز طعم شیرین این محصول را چشیده‌اید و در هر بار تجربه کیفیت آنها را باهم مقایسه کرده‌اید. تولید صنعتی گز باعث شده تا طعم محصولات خانگی که در گذشته وجود داشت کمی تغییر کند.

برخی افراد گمان می‌کنند که تمام تولیدات صنعتی در این زمینه کیفیت لازم را ندارند. این قضاوت بهتر است پس از مطالعه نحوه تولید و تهیه گز صنعتی انجام گیرد. آیا شما در این زمینه اطلاعاتی کسب کرده‌اید و مراحل تولید صنعتی این محصول را مطالعه کرده‌اید؟ در این مطلب می‌خواهیم مراحل تولید گز در کارخانه را برایتان ارائه دهیم تا از کیفیت بالای این محصول خیالتان آسوده باشد.

تولید گز اصفهان

مراحل تولید گز

اصفهان از شهرهای دیدنی کشور است و همه ساله افراد زیادی برای گشت‌وگذار به این شهر سفر می‌کنند. افرادی که در گذشته به این شهر سفر کرده‌اند و طعم شیرینی‌های آن چشیده‌اند، قطعا در سفرهای جدید خود به دنبال طعم بی‌نظیر شیرینی‌های گذشته خواهند گشت.

شاید برایتان جالب باشد که محصولات صنعتی در این شهر آنچنان با سلیقه تولید می‌شوند که طعم شیرین خاطرات گذشته را به خاطر مسافران خواهند آورد. به طور کلی مراحل تولید گز را می‌توان به دو بخش سیاه چاشنی و سفیده تقسیم‌بندی کرد. در ادامه این دو بخش را برایتان معرفی خواهیم کرد.

سیاه چاشنی

در این بخش از تولید گز در کارخانه شیرین‌کننده‌ها باهم مخلوط می‌شوند که شامل عسل، گزانگبین، شکر و گلوکز می‌باشد. قبل از این‌ها آماده سازی مغز اولویت دارد، یعنی باید پسته یا بادام را به‌طور کامل پاک‌سازی و جداسازی شده و در صورت نیاز به آنها، حرارت داده شود.

گام بعدی در تولید این محصول، آب کردن گزانگبین است. شاید می‌دانید که این ماده شبیه کریستال‌های زرد یا تیره‌تر به کارخانه می‌رسد و در کارخانه عصاره این ماده گرفته می‌شود. برای این منظور گزانگبین را داخل آب 70 درجه می‌اندازند. نکته مهم این است که نباید این درجه بیشتر از 70 شود وگرنه کیفیت محصول خدشه‌دار خواهد شد.

پس از 20 دقیقه آن را از صافی عبور می‌دهند و برای اینکه صد در صد تمیز و خالص باشد، بار دیگر با سفیده تخم مرغ مخلوط می‌کنند و سپس دوباره از صافی رد می‌نمایند. توجه داشته باشید که برخی از برندها به دلیل هزینه بالای گزانگبین آن را از مراحل تولید خود حذف می‌کنند. تفاوت برندها را می‌توانید با وجود یا عدم وجود این ماده تشخیص دهید.

در مراحل بعدی به ترتیب شکر، گلوکز و عسل طبیعی را به محصول اضافه می‌کنند. در هر مرحله جزئیات خاصی وجود دارد که در مجال این مطلب نیست و خودتان می‌توانید در منابع معتبر مطالعه کنید. کسانی که قصد خرید گز 42 درصد پسته را دارند، بهتر است بدانند که میزان عسل در این نوع یک سوم گلوکز در نظر گرفته می‌شود.

در آخرین مرحله از سیاه چاشنی مخلوط مواد بالا را با با پاتیل گز به هم می‌ریزند که این کار در دمای 80 درجه اتفاق می‌افتد و حدود 2 ساعت به آن فرصت می‌دهند.

سفیده

بخش دوم تولید گز را به دلایل مختلف سفیده نام‌گذاری کرده‌اند که البته نام آن چندان اهمیتی ندارد. در این بخش از سفیده‌های آماده تخم مرغ بهره می‌گیرند تا در زمان و هزینه صرفه‌جویی شود. سفیده تخم مرغ به مدت 20 دقیقه با سرعت متوسط هم زده می‌شود تا پف کند. حتما می‌دانید که در تولید صنعتی گز نیز از نگهدارنده استفاده نمی‌شود و به همین دلیل باید بهداشت به طور کامل رعایت شود.

در گام بعدی سفیده را به پاتیل گزی که در سیاه چاشنی آماده شده، اضافه می‌کنند و دما را به 40 می‌رسانند. پس از دو ساعت آزمایشات لازم انجام می‌شود تا عسل دیگری را به محصول اضافه نمایند. در این مرحله عسل گون بهترین انتخاب برای کارخانه‌ها است.

مرحله بعدی اضافه کردن رایحه است که اغلب زعفران، هل و گلاب برای تولید گز انتخاب می‌شود. جالب است بدانید با کیفیت ترین گز اصفهان با رایحه زعفران شناخته شده است و این رایحه طرفداران زیادی دارد.

اضافه کردن مغز به گز در مرحله بعدی انجام می‌شود که درصد مغز اضافه شده در قیمت گز تاثیر بسزایی خواهد داشت. این مغزها باید به‌طور یکنواخت روی محصول قرار بگیرند تا شما از کیفیت محصول مطمئن باشید؛ در غیر این صورت مطمئن باشید که به طور اصولی تهیه نشده است.

پرداخت محصول، هواخوری، برش و بسته‌بندی در ادامه مراحل تولید است که بهتر است شما نیز با این مراحل آشنا شوید. حال سوال این است که تولید گز به صورت دستی یا ماشینی انجام می‌‌شود؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

تولید گز

گز آردی

شاید برایتان جالب باشد که گز آردی کاملا سنتی و دستی تولید می‌شود و به همین دلیل اکثر اصفهانی‌ها خودشان از این محصول خرید می‌کنند. این محصول را در بسته‌بندی‌های خاص به بازار عرضه می‌کنند و دایره‌ای شکل هستند. به هر کدام از آنها در داخل بسته “یک گل گز” می‌گویند که در انواع مختلف پسته‌ای، بادامی، انگبینی، زعفرانی، گل ریز، بیدمشکی، مخلوط و… تولید و با بازار عرضه می‌شود.

گز لقمه‌ای

نوع دیگری از گز که این روزها به صورت ترکیب دستی و ماشینی تولید می‌شود، گز لقمه‌ای است. تاریخچه این محصول به عصر صفویه برمی‌گردد که توسط محمد علی شکرچیان معرفی شد. تولید گز لقمه‌ای در اشکال مربع، مستطیل و دایره انجام می‌شود که باید یک برند معتبر برای خرید گز تازه انتخاب کنید.

برخی از کارخانه‌ها از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند تا با نام گزانگبین بتوانند محصول را با قیمت بالا به فروش برسانند. به همین دلیل باید در انتخاب فروشگاه بسیار دقت داشته باشید.

گز را از کجا بخریم

در خرید هر محصولی پارامترهای مختلفی تحت نظر گرفته می‌شوند که کیفیت، قیمت، آسانی خرید و… از جمله موارد قابل ذکر است. با توجه به اوضاع اقتصادی در جامعه، اکثر افراد فرصت زیادی برای تحقیق و شناخت خود محصول ندارند و این راهکار را انتخاب می‌کنند که خرید‌های خود را از یک مرجع معتبر انجام دهند.

برای خرید گز تازه می‌توانید به فروشگاه آنلاین گز شاهکار مراجعه نمایید. این مجموعه با رعایت تمام نکات بهداشتی و به کارگیری بهترین مواد اولیه توانسته بهترین و باکیفیت‌ترین گزها را برای مشتریان عرضه کند. شما می‌توانید از قسمت فروش عمده در سایت سفارش عمده خود را ارسال کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های مندرج در سایت با مسئولین در تماس باشید.

تولید گز اصفهان

جمع بندی

یکی از محصولات پرطرفدار که از اصفهان ظهور کرده، گز است. انواع گز با روش‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند که باید در انتخاب آنها هوشیار بود. در این مطلب شما را با نحوه تولید گز و انواع آن آشنا کردیم تا در این باره اطلاعات کاملی در دست داشته باشید. برای خرید گز تازه می‌توانید به سایت گز شاهکار مراجعه کنید.

 

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر امین
معصومی
    امین معصومیمهمان
    2024-02-02 08:45

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • آواتار کاربر رضا
حبیبی
    رضا حبیبیمهمان
    2024-01-04 05:09

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • آواتار کاربر حسینعلی
پناهی
    حسینعلی پناهیمهمان
    2023-11-17 12:27

    دمتون گرم

  • آواتار کاربر حیدر
حاتمی
    حیدر حاتمیمهمان
    2023-10-16 10:27

    خیلی ممنون🌹

  • آواتار کاربر مسعود
هاشمیان
    مسعود هاشمیانمهمان
    2023-09-07 21:54

    سایتتون محشرههههه

  • آواتار کاربر منصور
فروتن
    منصور فروتنمهمان
    2023-07-31 05:36

    حرف نداشت👌🏻

  • آواتار کاربر رسول
دهقانی
    رسول دهقانیمهمان
    2023-06-23 15:18

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

  • آواتار کاربر شهرام
مرادی
    شهرام مرادیمهمان
    2023-06-12 03:27

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • آواتار کاربر ابوالقاسم
معصومی
    ابوالقاسم معصومیمهمان
    2023-06-04 13:36

    خیلی عالی بود

  • آواتار کاربر بهزاد
شریفی
    بهزاد شریفیمهمان
    2023-05-28 17:27

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • آواتار کاربر محمد
آذری
    محمد آذریمهمان
    2023-05-25 16:36

    مچكرم ازتون بابت همچين سايت خوبي

  • آواتار کاربر امیر
امینی
    امیر امینیمهمان
    2023-05-19 04:54

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم

  • آواتار کاربر فرهاد
نجفی
    فرهاد نجفیمهمان
    2023-03-05 09:36

    مطلب خوبی بود

  • آواتار کاربر حبیب الله
امینی
    حبیب الله امینیمهمان
    2023-02-27 22:28

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

  • آواتار کاربر سجاد
طالبی
    سجاد طالبیمهمان
    2023-02-21 03:24

    خیلی ممنون از سایت خوبتون😍😍🙏🏻

  • آواتار کاربر رامین
اسکندری
    رامین اسکندریمهمان
    2023-02-09 05:56

    خسته نباشین

  • آواتار کاربر مهرداد
افشاری
    مهرداد افشاریمهمان
    2023-02-06 18:00

    چه مطلب خوبی