ولادت امام حسن ۱۴۰۲ | تاریخ دقیق روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) 1402

ولادت امام حسن ۱۴۰۲ | تاریخ دقیق روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) 1402

5 آوریل 2023

ولادت امام حسن ۱۴۰۲ | تاریخ دقیق روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) 1402

تولد امام حسن در سال ۱۴۰۲ چه روزی است ؟

ولادت امام حسن ۱۴۰۲ | تاریخ دقیق روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) 1402

رسانه تفریحی سنتر در این مطلب ، به بررسی تاریخ دقیق ولادت امام حسن مجتبی (ع) ۱۴۰۲ ، در تقویم شمسی – قمری – میلادی، استوری و کلیپ تبریک  آن پرداخته است .

تاریخ ولادت امام حسن سال 1402

  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۲ – ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام [15 رمضان 1444]

ولادت امام حسن مجتبی در سال 1402 برابر است با پنجشنبه 17 فروردین 1402 مصادف با 6 آپریل 2023 میلادی و یا 15 رمضان سال 1444 قمری.

  • تاریخ شمسی: پنجشنبه، ۱۷ فروردین ۱۴۰۲
  • تاریخ میلادی: Thursday, April 6, 2023
  • تاریخ قمری: خمیس، ۱۵ رمضان ۱۴۴۴

روز تولد ولادت امام حسن ۱۴۰۲ چند شنبه و چه روزی است؟

پنجشنبه 17 فروردین 1402 روز ولادت و میلاد امام حسن (ع) می‌باشد.

ولادت امام حسن ۱۴۰۲ | تاریخ دقیق روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) 1402

جزییات ولادت امام حسن مجتبی

امام دوم شیعیان واولین فرزند امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بنا بر مشهور در پانزدهم رمضان سال سوم هجری در مدینه به دنیا آمد. پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله به دستور خداوند، ایشان را حسن نام نهاد و گوسفندی قربانی کرد و موی سر آن نورسیده را تراشید و به اندازه وزن آن، نقره صدقه داد. آن حضرت در ۳۷ سالگی به امامت و خلافت رسید و در سال ۴۱ه‍.ق. مجبور به صلح با معاویه شد. دوره حکومت آن حضرت شش ماه و سه روز طول کشید. امام حسن پس از صلح، به مدینه رفت و ده سال تا هنگام شهادت در مدینه بود.

 

کلیپ های تصویری ویژه تبریک تولد و ولادت امام حسن ۱۴۰۲

 

———-

زندگی‎نامه مختصر امام حسن مجتبی (علیه السلام)

ایشان نخستین پسری بود که خداوند متعال به خانواده امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) عنایت فرمودند.

در آستانه طلوع فرزند دلبند فاطمه زهرا (س)، سفری براى پیامبر گرامى اسلام (ص) پیش آمد. آن حضرت (ص) براى خداحافظی به خانه علی (ع) و فاطمه (س) رفت و ضمن سخنانى، به سفارش هاى لازم در مورد مولود مبارکى پرداختند که به زودى جهان را به نور وجود بافضیلت و شریفش، نورباران و عطرآگین خواهد ساخت، و از جمله توصیه فرمودند که او را پس از ولادت در پوشش زرد رنگ قرار ندهند.

پس از رفتن پیامبر اکرم (ص)، نخستین فرزند خانه نور، در روز باشکوهى (۱۵ رمضان سال سوم هجرى) متولد گردید. اسماء بنت عمیس به همراه بانوان دیگرى، در لحظه ولادت باسعادت حضرت امام حسن مجتبى (ع) در آنجا حضور داشتند. آنان، مولود مبارک را بی آن که از توصیه پیامبر گرامى اسلام (ص) آگاه باشند، در پارچه زیبا و تمیز زرد رنگی قرار دادند.

رسول مکرم اسلام (ص) پس از بازگشت از سفر، به دیدار فاطمه زهرا (س) شتافت.

وقتی رسول خدا (ص) تشریف آورد، به بانوان حاضر فرمود: فرزندم را بیاورید. پس نوزاد را به آن حضرت (ص) تقدیم داشتند. او را در آغوش گرفت و فرمود: مگر فراموش کردید که از شما خواستم او را پس از ولادت، در پوشش زرد قرار ندهید؟ سپس آن پوشش را از این مولود مبارک برگرفت و پوشش سپیدى بر او افکند و رو به امیرمؤمنان علی (ع) نمود و پرسید: چه نامی برایش برگزیده ‌اید؟ امام علی (ع) فرمود: ما هرگز در گزینش نام فرزندمان بر شما پیشى نمی‌گیریم. (فاطمه (س) هم پیش از آن به پدر گرانمایه نوزاد و همسر گرامی خود، امام علی (ع) پیشنهاد کرده بود که نامى برای این نورسیده در نظر بگیرد، اما حضرت علی (ع) ضمن احترام به دخت پیامبر (ص)، فرموده بود که در مورد نامگذارى این نوزاد عزیز، بر رسول خدا (ص) و بر پیشواى بزرگ توحید، پیشى و سبقت نخواهد گرفت.)

پیامبر گرامى (ص) نیز فرمود: من هم بر پروردگار بزرگ خویش پیشى نمی‌گیرم.

ولادت امام حسن ۱۴۰۲ | تاریخ دقیق روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) 1402

در این لحظات، خداوند تبارک و تعالى به جبرئیل فرشته وحى فرمود: «براى بنده محبوب و پیامبر برگزیده ‌ام، فرزندی متولد شده، از این روی به نزد وى برو و سلامش برسان و تبریک و تهنیت گوى و به وى بگو؛ به راستى که على نزد تو به منزله هارون است برای موسى، پس نام فرزند هارون را برای او برگزین.»

جبرئیل فرود آمد و مراتب تبریک و تهنیت پروردگار هستى را به پیامبر خدا (ص) رسانید و گفت: «اى پیامبر خدا! پروردگارت دستور داده است که این مولود مبارک را به نام فرزند هارون نامگذارى کنید» رسول خدا (ص) پرسیدند: «نام پسر هارون چه بود؟»، فرشته وحى گفت: «او شَبَر نام داشت»، پیامبر (ص) فرمود: «من به زبان عربى سخن می‌گویم»، جبرئیل گفت: «نامش را حسن بگذار» لذا پیامبر اکرم (ص) در گوش راست آن پاره ماه و نوزاد گرانقدر، اذان و در گوش چپش، اقامه خواند و نام مبارک را «حسن» نهاد.

سپس (در برخى از روایات در روز هفتم) براى این نوزاد نورانی، دو رأس قوچ کبود رنگ را قربانی (عقیقه) فرمود: و ران یکى از آن‌ها را همراه یک دینار به قابله داد. سر مبارک نوزاد را تراشید و هم وزن موی سرش ـ که یک درم و چیزی افزون بود ـ نقره به عنوان صدقه به فقرا، مستمندان و بینوایان داد. پیامبر اکرم (ص) سپس سر نورانى این نوزاد را به ماده‌ خوشبو و عطرآگینى که از زعفران و چیزهایى مشابه ترکیب شده بود، معطر فرمود. سرانجام این نوزاد عزیز را بوسه ‌باران کرد و مورد مهر وصف‌ ناپذیر خویش قرار داد.

پیامبر اکرم (ص)، کنیه امام حسن (ع) را هم از شدت علاقه به ایشان، «ابو محمد» نهاد و این تنها کنیه اوست. القاب امام حسن (ع) هم سبط، سید، زکی و مجتبی است که «مجتبی» معروف‌تر می‌باشد. ضمناً امام حسن مجتبی (ع) به «کریم اهل بیت (ع)» نیز شهرت دارد.

پیامبر اکرم (ص) به امام حسن (ع) و برادرش امام حسین (ع) علاقه خاصی داشت و بار‌ها می‌فرمود: «حسن و حسین فرزندان منند.»

تا پیغمبر اسلام (ص) در حیات مبارک بودند، امام حسن (ع) و برادرش حسین (ع) در کنار آن حضرت (ص) جای داشتند، گاهی آنان را بر دوش خود سوار می‌فرمودند، می‌بوسیدند و می‌بوییدند.

امام حسن (ع) حدود بیش از ۷ سال، زمان جد بزرگوار خود را درک و در آغوش مهر آن حضرت (ص) به سر برد و پس از رحلت پیامبر (ص) که با شهادت مادر گرامیش حضرت فاطمه زهرا (س) دو یا سه ماه بیشتر فاصله نداشت، تحت تربیت پدر بزرگوار خود امام علی (ع) قرار گرفت.

ولادت امام حسن ۱۴۰۲ | تاریخ دقیق روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) 1402

آغاز امامت ۱۰ ساله امام دوم شیعیان (ع)

آن حضرت (ع) در سن ۲۷ سالگی و پس از حادثه دهشتناک ضربت خوردن پدر ارجمند خود امام علی (ع) در مسجد کوفه و شهادت ایشان در ۲۱ رمضان سال ۴۰ هجری قمری، به امر خدا و طبق وصیت آن حضرت (ع) به مقام امامت رسید.

مدت امامت آن حضرت (ع) ۱۰ سال به طول انجامید و نزدیک به ۶ ماه هم به اداره امور مسلمین پرداخت. در این مدت معاویه که دشمن سرسخت امام علی (ع) و خاندان آن امام همام (ع) بود و سال‌ها به طمع خلافت (در آغاز به بهانه خون‎خواهی عثمان و در آخر آشکارا به طلب خلافت) جنگیده بود، به عراق مقر خلافت امام حسن (ع) لشکر کشید و جنگ را آغاز کرد.

پس از شهادت امام علی (ع) و سخنرانی امام حسن (ع) در مسجد کوفه، همه مردم کوفه، مدائن، عراق، حجاز و یمن، با شوق و رغبت با ایشان بیعت کردند، جز معاویه که خواست از راهی دیگر برود و با آن حضرت (ع) همان رفتاری را پیش گیرد که با پدرش امام علی (ع) در پیش گرفته بود.

گردآوری : رسانه تفریحی سنتر

 

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر محمد
رضوی
    محمد رضویمهمان
    2024-02-02 14:18

    حرف نداشت👌🏻

  • آواتار کاربر علی اصغر
قربانی
    علی اصغر قربانیمهمان
    2024-01-27 11:36

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • آواتار کاربر مصطفی
مرادی
    مصطفی مرادیمهمان
    2024-01-10 23:54

    چه مطلب خوبی

  • آواتار کاربر رسول
طهماسبی
    رسول طهماسبیمهمان
    2024-01-06 21:27

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • آواتار کاربر محمود
امین
    محمود امینمهمان
    2023-12-06 06:00

    عالیه خیلی ممنون خیلی لطف کردین بهمون

  • آواتار کاربر بهمن
حمیدی
    بهمن حمیدیمهمان
    2023-11-13 14:18

    بي شك بهترينين❤️❤️

  • آواتار کاربر میثم
جنتی
    میثم جنتیمهمان
    2023-10-16 10:09

    مرسی

  • آواتار کاربر سیدمحمد
بابایی
    سیدمحمد باباییمهمان
    2023-09-25 07:45

    ممنون ….واقعا سایت کاملی رو ایجاد کردین … 🌷🌷🌷

  • آواتار کاربر سیدعلی
شفیعی
    سیدعلی شفیعیمهمان
    2023-08-22 03:27

    سلام عالی بود

  • آواتار کاربر علی رضا
باهنر
    علی رضا باهنرمهمان
    2023-08-18 08:45

    مطالب بی نظیر بود

  • آواتار کاربر رامین
معصومی
    رامین معصومیمهمان
    2023-08-03 08:09

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • آواتار کاربر غلامرضا
عسگری
    غلامرضا عسگریمهمان
    2023-06-06 16:27

    منابع این مطلب کجاست؟

  • آواتار کاربر نادر
رفیعی
    نادر رفیعیمهمان
    2023-05-11 21:18

    بی نظیر هستید

  • آواتار کاربر عبدالله
آقایی
    عبدالله آقاییمهمان
    2023-05-03 09:45

    عالیه دست شما درد نکند👏