word image 54392 1

مصاحبه و گفت و گو با نویسنده و شاعر فاطمه کلانتری (صحرا کلانتری)

word image 54392 1

بیوگرافی و آشنایی کامل با فاطمه کلانتری (صحرا کلانتری)

فاطمه کلانتری با نام هنری صحرا کلانتری متولد شهریور ۱۳۵۷ در تهران است. این نویسنده و شاعر خوش ذوق از سال‌های نوجوانی زندگی‌اش در زمینه شاعری شروع به فعالیت کرده و از سال 1380 فعالیتش به صورت جدی گسترش یافته است.

فاطمه کلانتری در ابتدا در رشته‌ی حسابداری مدرک کارشناسی گرفته و سپس در رشته‌های فیلمنامه نویسی و کارگردانی سینما فارغ التحصیل شده و بعدها در رشته ادبیات نمایشی مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده است .

صحرا کلانتری در سال‌های ابتدایی دهه 1380 هم راستا با فعالیتش در زمینه شعر به فیلنامه و نمایشنامه نویسی روی آورده و در موسسه فرهنگی هنری کارنامه، زیر نظر استاد تقوایی در این زمینه شروع به فعالیت کرده است.

فعالیت‌های ممتاز هنری فاطمه کلانتری (صحرا کلانتری) در نویسندگی

به نقل از آژانس دیجیتال مارکتینگ هم سایت، در رابطه با فعالیت‌های اجرایی فاطمه کلانتری می‌توان به 3 سال صاحب امتیاز بودن ایشان در ماهنامه ادبی هنری توتم، چاپ آثار مشترک در مجموعه‌های مختلف شعر و داستان، ساخت برای یک فیلم کوتاه تجربی به نام ”بلیط برگشت” و همکاری وی در ساخت مستند “یک روز زندگی “ اشاره کرد.

این نویسنده و شاعر هنرمند ایرانی، صحرا کلانتری عضو فعال هیئت تحریریه در نشریه های ادبی در کشور ایران است و سال‌ها در زمینه انتشار نقد‌ها و تحلیل‌های نمایشی؛ سینمایی و داستانی در نشریات مختلف ادبی؛ فرهنگی و سینمایی مشغول بوده است.

فاطمه کلانتری چهار اثر تالیفی در کشور ایران در مقوله‌ی شعر منتشر کرده است که این کتاب‌ها شامل: گردباد طرح انگشتان بی‌جهت من است، خط عمود، نقطه را فریاد کن، خانه‌ام جایی‌ست میان پوست و استخوان .

فاطمه کلانتری عضو فعال انجمن اهل قلم ایران است. ایشان گردآورنده خانه جهانی ماه گرفتگان است که در زمینه رادیو پادکست شعر و نمایشنامه‌ فعالیت می‌کند.

word image 54392 2

 

حضور برجسته فاطمه کلانتری (صحرا کلانتری) در حوزه های بین المللی

درباره‌ی فعالیت‌های بین المللی این هنرمند می‌توان به مجموعه آنتولوژی شعر “زندگی بدون مرز “ یا (Life Without Border) و همینطور کتاب شعر-نقاشی “ اردوگاه زنان” ((Alma Das Malheres به زبان لاتین توسط انتشارات بین المللی “ اقیانوس بهشت” واقع در برزیل منتشر شده است.اشاره کرد .

کتاب شعر-نقاشی اردوگاه زنان با آثار نقاش برزیلی، جناب ساندرا براگا در آمازون پانزده کشور جهان قرار گرفته است.

صحرا کلانتری عضو نویسندگان رسمی در سایت معتبر و معروف skoob برزیل است.

رمان کوتاه “ گنبدهای قرمز دوست داشتنی ” (The Lovely Red Domes) توسط نشر مهری در لندن منتشر شده و در کتاب فروشی فردوسی واقع در استکهلم سوئد و چند شهر دیگر فرستاده شده است.

اولین شماره ماهنامه بین المللی ایشان با نام ماه گرفتگی تحت حمایت و تبلیغات کانون فرهنگی اندیشه و قلم پن کلاب (Pen Club) سوئد در اردیبهشت ماه سال 1402 به انتشار رسید.

سخن آخر شاعر محبوب، صحرا (فاطمه) کلانتری

فاطمه کلانتری در طی مصاحبه درباره‌ی انگیزه‌اش برای سال‌ها فعالیت در زمینه شعر و ادب، از علاقه‌ و تلاشش برای بین المللی شدن فعالیتش در این زمینه صحبت کرده و گفته “هدف نهاییش، ایجاد موقعیت و زمینه‌ای برای جوان‌ها جهت مطالعه کاربردی شعر و نمایشنامه است و در همین راستا خانه جهانی ماه گرفتگان را ایجاد کرده تا بتواند افراد علاقه‌مند را گرد هم بیاورد، و در اخر گفته انگیزه اصلیش بهبود و اثر بخشی بر زیست انسان در جهت بالا بردن خلاقیت است.

word image 54392 3

هنرمندان محبوب ایرانی و جهانی تاثیرگذار

در ادامه فاطمه کلانتری درباره‌ی چندتن از بزرگان ایرانی و جهانی صحبت کرده و از آنها به عنوان الهام بخش در عرصه‌های ادبی یاد کرده است.

از جمله این افراد بزرگ، که صحرا کلانتری به آنها اشاره کرد. صادق هدایت ،و درباره‌ی ایشان به عنوان پایه گذار داستان نویسی مدرن در ایران اشاره کرده و گفته:” صادق هدایت با قلم متفاوت و اتمسفری که در رمان‌ها و حتی نامه‌هایی که از ایشان به جا مانده، استفاده کرده چقدر جلوتر از زمانه‌ی خودش بوده و با روشن فکری و روشن نگری‌اش و دید استبداد زده‌ای که نسبت به زمانه‌ی خودش داشته راه گشایی برای باقی نویسنده هاست. ”

صحرا کلانتری درباره‌ی جلال آل احمد گفته: “ایشان جز نویسنده‌های تاثیرگذار در تاریخ ادبی معاصر ایران است. جلال آل احمد در داستان نویسی پیشرو بوده و از ادبیات به عنوان راهی برای روایت جهان پیرامون و اوضاع نا به‌سامان زمانه‌ی خودش استفاده کرده است. زبان داستان نویسی ایشان بسیار شیوا بوده و تاثیر عمیقی بر جریان نویسندگی معاصر ایران گذاشته که همواره نیز از آثار ایشان می‌توان به عنوان یک منبع معتبر برای مطالعه تاریخ و ادب استفاده کرد.”

فاطمه کلانتری درباره‌ی سیمین دانشور گفته: “به عنوان اولین زن داستان نویس فوق حرفه‌ای ایرانی بسیار تاثیر گذار بوده‌اند و تمام آثار ایشان از جمله رمان سوشوون که یکی از مهمترین آثار ادبیات داستانی است، با زبان بسیار شیوا نشان دهنده اندیشمند بودن سیمین دانشور بوده است. همچنین با توجه به این که در این زمانه که سیمین دانشورها بسیار تکثیر شده و با موفقیت در حال فعالیت هستند، ایشان در زمانه‌ی خودشان عضوی حرفه‌ای از انجمن انگشت شمار زن نویسنده در ایران بوده و همواره پایه گذار اتفاقات نیک در تفکر و داستان نویسی بوده‌اند. تمام آثار ایشان حتی ازدواج و زندگی شخصی‌اش هم الهام بخش بسیاری از بانوان بوده و هست و می‌توان از سیمین دانشور به عنوان یک قهرمان یاد کرد.”ش ببب

هومر اولین هنرمند جهانیست که فاطمه کلانتری از آن یاد کرده: این شاعر بسیار معروف یونانی با آثار بسیار فوق العادش از جمله ایلیاد و ادیسه همواره برای نشان دادن بازتابی از موقعیت انسان در زمان یونان باستان تلاش می‌کرده و آثار ایشان که پایه گذاری برای اقتباس بسیار در فیلم‌ها و نمایشنامه‌ها بوده مثل یک دانه‌ایست که همواره میوه وثمره‌اش را می‌توان لمس کرد. همچنین با این که این شاعر فرهیخته در هیچ یک از اثار خود از زندگی شخصی‌اش هیچ نگفته، می‌توان از آثارش میزان پختگی تفکری‌اش را دید. ش اا

word image 54392 4

درباره‌ی چارلز دیکنز، صحرا کلانتری با ذکر آثار بسیار معروف این هنرمند اشاره کرده: این نویسنده بزرگ انگلیسی اثر بخش بسیاری از فیلم‌ها، انیمیشن و دیگر رسانه‌ها بوده و با وجود این که نویسنده‌های بزرگ و فرهیخته‌ای بعد ایشان فعالیت کرده‌اند، خلق شخصیت‌ها و آفرینش ویژه‌ای که چارلز دیکنز در آثارش داشته همیشه جاودانه‌است. آثار ایشان همواره بازتاب و روایتی از موقعیت انسان در عصر ویکتوریا انگلستان بوده و رمان الیور تویست ایشان، تاثیر عمیقی بر جهان روایات داشته است.

فاطمه کلانتری در ادامه درباره‌ی ویکتور هوگو می‌گوید: از این نویسنده بزرگ و الهام بخش می‌توان به عنوان یکی از خدایان روایات و داستان نویسی اشاره کرد. زبان داستان نویسی ایشان فقط زبان مادریش، فرانسوی نیست و بخاطر جهان شمولی آثارش همواره جهانی بوده‌اند. آثار ایشان از جمله بی نوایان و گوژپشت نوتردام، نشان دهنده اندیشه بزرگ، زبان نوشتاری و تخیل قوی و خلق شخصیت‌هایی بی‌مانند است.

 


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر بهزاد
رضایی
    بهزاد رضاییمهمان
    2024-04-02 17:36

    اجرکم عندالله,شکرأ کثیرا.

  • آواتار کاربر مجتبی
پناهی
    مجتبی پناهیمهمان
    2024-03-27 22:45

    دستخوش

  • آواتار کاربر حامد
طباطبائی
    حامد طباطبائیمهمان
    2024-03-24 07:36

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • آواتار کاربر رسول
صادقی
    رسول صادقیمهمان
    2024-03-22 21:27

    موفق باشید.

  • آواتار کاربر میثم
عسکری
    میثم عسکریمهمان
    2023-11-27 13:18

    محتوا خوبی بود

  • آواتار کاربر جواد
رشیدی
    جواد رشیدیمهمان
    2023-11-25 21:00

    خیلی سایت خوبی دارین

  • آواتار کاربر محمد
سعادت
    محمد سعادتمهمان
    2023-10-24 21:36

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • آواتار کاربر محمدجواد
گودرزی
    محمدجواد گودرزیمهمان
    2023-10-18 11:54

    چرا اینقد کم؟

  • آواتار کاربر رامین
صادقی
    رامین صادقیمهمان
    2023-09-25 04:54

    خیلی عالی بود

  • آواتار کاربر حسینعلی
مقدم
    حسینعلی مقدممهمان
    2023-09-22 09:18

    aaaaliii bood

  • آواتار کاربر حامد
حقیقی
    حامد حقیقیمهمان
    2023-09-03 01:09

    خیلی ممنون🌹

  • آواتار کاربر حمید
جمشیدی
    حمید جمشیدیمهمان
    2023-08-28 19:54

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • آواتار کاربر روح الله
بیگی
    روح الله بیگیمهمان
    2023-08-20 08:36

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • آواتار کاربر سعید
توسلی
    سعید توسلیمهمان
    2023-07-02 23:27

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • آواتار کاربر محمدرضا
ساعی
    محمدرضا ساعیمهمان
    2023-05-26 04:45

    حرف نداشت👌🏻