10 تا بهترین آجیل فروشی در یزد

بهترین آجیل و خشکبار فروشی در یزد

10 ژانویه 2023

10 تا بهترین آجیل و خشکبار فروشی در یزد

معرفی برترین آجیل و خشکبار فروشی در یزد

10 تا بهترین آجیل و خشکبار فروشی در یزد

تاپ تن رسانه تفریحی سنتر قصد دارد در بخش تاپ تن یزد به بررسی و معرفی بهترین آجیل و خشکبار فروشی در یزد بپردازد.

راهنمای خرید آجیل خوب

دانه‌های مغذی و مقوی آجیل عمر زیادی ندارند. به‌خصوص زمانی که در محیط بیرون نگهداری می‌شوند و در معرض نور و اکسیژن قرار می‌گیرند، با سرعت بیشتری فاسد می‌شوند. آجیل کهنه با علائمی همچون لکه‌های قهوه‌ای، رنگ کدر و مات و همچنین طعم تلخ و نامطبوع شناخته می‌شود. این علائم نشان‌دهنده این است که آجیل تازه و مرغوب نیست و مدت‌هاست که روی دست صاحب مغازه بادکرده!

  1. آجیل را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. خرید آجیل فله‌ای از دست‌فروش‌ها احتمال خرابی و فساد مغزهای آجیل را به‌مراتب افزایش می‌دهد.
  2. از خرید آجیل‌هایی که بیش‌ازحد می‌درخشند پرهیز کنند. چراکه به‌احتمال‌زیاد توسط رنگ‌های خوراکی درخشان شده‌اند.
  3. به توصیه‌های فروشنده به‌عنوان راهنمای خرید آجیل خوب اکتفا نکنید. حتی‌الامکان پیش از خرید آجیل از چند مغز آن میل کنید تا کیفیت آن را بسنجید.
  4. از خرید پسته‌های بیش‌ازحد خندان پرهیز کنید. این نوع پسته‌ها در اثر شوک حرارتی ناشی از قرار گرفتن در آب داغ و آب سرد سرباز کرده و خندان شده‌اند. در این فرآیند، کیفیت پسته افت کرده و خواص آن از بین رفته است.
  5. آجیل را بو کنید تا اثری از بوی ترش، بوی کهنگی و یا نامطبوع احساس نکنید.
  6. از خرید آجیل در حجم زیاد خودداری کنید. بهتر است آجیل را در حجم کم و به شکل مستمر خریداری کنید.
  7. اجزای آجیل را ازلحاظ ابعاد و اندازه مقایسه کنید. آجیل‌هایی که یکدست نیستند، یک‌شکل و اندازه نیستند.
  8. در خرید آنلاین و اینترنتی آجیل مشخصات کامل آجیل را مطالعه کنید.

 

ویژگی‌های یک آجیل خوب

اگرچه تنوع آجیل و خشکبار بسیار گسترده است و در هر مغازه‌ای یک کیفیت متفاوتی از آجیل و خشکبار را می‌بینید، اما تشخیص آجیل خوب و بد، کار سختی نیست. به‌عنوان راهنمای خرید آجیل خوب چند ویژگی برای آجیل‌های مرغوب عنوان می‌کنیم تا شما نیز مطابق آن مغزهای باکیفیت را از نمونه‌های بی‌کیفیت و نامرغوب تشخیص دهید.

  • آجیل تازه‌ترش مزه نیست و طعم اصلی خود را حفظ کرده است. توصیه می‌شود در هنگام خرید آجیل از یک یا دو مغز آن میل کنید تا میزان اصالت طعم‌ها را تشخیص دهید.
  • آجیل تازه و مرغوب از مغزهایی بارنگ طبیعی برخوردار است. هیچ‌یک از مغزها بیش‌ازحد نمی‌درخشند و یا قهوه‌ای و سوخته نیستند.
  • بهترین راهنمای خرید آجیل خوب این است که مقداری از آجیل را در دست خود بگیرید تا توسط رطوبت کف دست مرطوب شود. درصورتی‌که آجیل رنگ‌شده باشد، رنگ خوراکی به دست می‌چسبد.
  • آجیل‌های بودار و شور نباید بیش‌ازحد تیره باشند. این بدین معناست که مغزهای آجیل بیش‌ازحد تفت خورده‌اند و تغییر رنگ و مزه داده‌اند.
  • آجیل خوب و تازه به‌خصوص در مغز پسته، دارای کرم‌خوردگی نیست.
  • مغز گردو در آجیل‌های نامرغوب، در اثر کهنگی خشک‌شده، تغییر حالت داده و تلخ‌مزه است.
  • آجیل را پیش از خرید کاملاً قاطی کنید. در میان اجزای آجیل کهنه بقایای حیوانات و حشرات دیده می‌شود.

 آجیل و خشکبار فروشی

راه های تشخیص آجیل خوب:  طعم، مزه و بو

بهترین راه تشخیص آجیل خوب، خوردن آن است. قبل از خرید هر آجیلی آن را بچشید. البته نباید خیلی از این مسیر مطمئن باشید. چرا که در اکثر آجیل ها اندکی خراب وجود دارد و احتمالا چشیدن طعم نمی تواند همیشه کارساز باشد. چرا که در این گونه موارد «مشت نمونه خروار نیست»!آجیل هایی با طعم تند، خیلی شور و یا ترش گزینه های مناسبی نیستند. زیرا بو دادن آجیل های کهنه با آبلیمو یا سایر ادویه ها مانع از تشخیص کهنگی آن توسط مشتری می شود و طعم اصلی آن را پنهان می کند. همچنین طعم بیات و ماندگی از دیگر نشانه های کهنه بودن آجیل است. هر گونه بوی ترشیدگی، رطوبت و نا نیزعلامت هشداری برای شناخت آجیل های کهنه است. یکی از فروشندگان مطرح آجیل در مشهد راهکار شناخت آجیل خوب را این گونه معرفی می کند: «مزه و طعم و شادابی آجیل مهم ترین فاکتورهای آجیل خوب است.»

رویت دقیق آجیل

آجیل ها را با دقت نگاه کنید. نمونه ای از دانه ها را بردارید و از وسط نصف کنید، وجود هر گونه سوراخ و یا کپک زدگی و لکه های قهوه ای رنگ و سیاه نشانه ناسالم بودن آنهاست. پس سعی کنید با موشکافی کامل آجیل را وارسی کنید که مرغوب باشد.

لمس کردن آجیل با دستمال مرطوب

بعضی از متخلفان برای جلوه دادن به محصولات خود از رنگ های غیر مجاز خوراکی استفاده می کنند که این گونه رنگ ها از عوامل ایجاد و بروز سرطان ها و ناراحتی های کبد هستند. پسته های خندان، تخمه های جابانی (ژاپنی) و به خصوص تخمه های آفتابگردان از جمله دانه هایی هستند که ممکن است با رنگ و لعاب شیمیایی رنگ شوند. یک آجیل فروش، در خصوص به کارگیری رنگ های شیمیایی در صنعت آجیل معتقد است: این روزها استفاده از این روش ها کمتر صورت می گیرد و بیشتر از رنگ های طبیعی مثل زردچوبه استفاده می شود. اما در مورد تخمه های آفتابگردان و تخمه های جابانی (ژاپنی) باید هوشیار بود.

یک راه ساده برای تشخیص استفاده از رنگ در آجیل ها این است که اگر احساس کردید آجیل دارای رنگ غیر طبیعی است، با دستمالی که با آب مرطوب شده روی آنها بکشید اگر دستمال رنگ به خود گرفت، آجیل رنگ شده است.

یکدست بودن آجیل

به عنوان مثال بادام ها باید تقریبا به یک شکل و اندازه و همرنگ باشند این نکته از آن جهت اهمیت دارد که آجیل در اصطلاح قاطی نداشته باشد. آجیل هایی که یک شکل و یک اندازه نیستند، نمی توانند قابل اتکا باشند و احتمالا چند نوع با هم مخلوط شده اند.


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

هیج دیدگاهی ثبت نشده ;(