saem ghalishouyan 13105

ماجرای مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان در سریال ماه و پلنگ

10 دسامبر 2016

ماجرای مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان در سریال ماه و پلنگ

علت برگزاری مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان

مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان

ماجرای مراسم قالیشویان مشهد اردهال کاشان در سریال ماه و پلنگ

علل برگزاری مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان

هر ساله دومین جمعه مهرماه، روز قالیشویان در مشهد اردهال است. این جمعه که در میان مردم منطقه به «جمعه قالی» شهرت یافته، هر سال معمولا به یکی از روزهای میان نهم و پانزدهم پاییز (مهرماه) می‌افتد. هر گاه این جمعه با یکی از روزهای سوگواری و جشن مذهبی یا با یک رویداد برجسته تاریخی و سیاسی همزمان شود، مراسم در همان هفته برپا می‌گردد.
اصل شهادت امامزاده سلطانعلی‌بن‌امام محمدباقر(ع) در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری است و مردم و اهالی فین کاشان که دعوت‌کنندگان آن حضرت به این خطه بودند و از حامیان آن به شمار می‌رفتند دومین جمعه مهرماه را به‌عنوان مراسم قالیشویان انتخاب کردند.
اهالی فین با جنگی که با لشکریان کفر کردند، قالی سجاده حضرت را دور جنازه ایشان پیچیدند و آن را به دوش گرفته و«حسین‌حسین‌گویان» در کنار نهر باریکرسف قرار دادند. بدین‌صورت که عده‌ای از اهالی فین با سلاح‌هایی که در دست داشتند، با کفار مشغول نبرد شدند و عده‌ای نیز به‌منظور حفظ جنازه به دور خود می‌چرخیدند و دشمنان را از اطراف جنازه پراکنده می‌کردند تا یاران دیگر آنها بتوانند قالی غرق به خون را در آب نهر شست‌وشو دهند.
از آن سال به بعد در دومین جمعه مهرماه، اهالی فین به یاد حوادث و رویدادهای مربوط به شهادت و جنگ و گریزهای مربوط به نحوه خاکسپاری جنازه آن حضرت، چوب‌دستی‌های خود را «حسین‌حسین‌گویان» در هوا تکان می‌دهند و قالیچه را در نهر آبی که از داخل صحن امامزاده حسین(ع) از فرزندان امام زین‌العابدین(ع) می‌گذرد و به نهر امامزاده حسین(ع) معروف است، شست‌وشو می‌دهند.
از ویژگی‌های مراسم عزاداری از روز چهارشنبه ۱۲ به مدت سه شب در صحن عامربن فینی بارگاه حضرت سلطانعلی‌بن امام محمدباقر برگزار می‌شود و جمعه شب با برنامه شام غریبان شهادت آن حضرت به پایان می‌رسد.
برگزاری این مراسم قالیشویان که با استقبال هزاران زائر از سراسر کشور روبه‌روست فرصت مغتنمی برای معرفی ابعاد شخصیتی امامزاده واجب‌التعظیم سلطان علی‌بن محمدباقر(ع) است.
در روز جمعه قالی ده‌ها هزار نفر زن و مرد از شهرها و روستاهای ایران، به‌خصوص از آبادی‌های حاشیه کویر، برای حضور در مناسک قالیشویان و تماشای آداب آن در مشهد اردهال گردهم می‌آیند. حاشیه‌نشینان کویر این منطقه حضور در مناسک قالیشویان و زیارت امامزاده سلطانعلی(ع) را در آغاز هر پاییز از فرایض مذهبی خود می‌انگارند. این زائران مومن ثواب زیارت امامزاده و حضور در مراسم قالیشویان را با زیارت مرقد مطهر جد بزرگوارش، حضرت امام حسین علیه‌السلام و حضور در کربلا برابر می‌دانند

چگونگی انجام مراسم سنتی مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان
نحوه انجام مراسم بدین‌صورت است که تمامی اهالی فین، هرکدام چوبی به دست دارند و در صحن عامربن ناصر فینی اجتماع می‌کنند و پس از رفت و برگشت به صحن امامزاده حسین(ع) با آداب خاصی در صحن صفا تجمع کرده و بعد از انجام روضه‌خوانی و سینه‌زنی و سخنرانی متولیان امامزاده(ع) و معتمدان قریه خاوه، قالی مقدس را به معتمدان و اهالی فین تحویل می‌دهند که این لحظات بسیار با شکوه و دیدنی است به‌طوری که کمتر کسی است که مراسم تحویل قالی را شاهد باشد و تحت‌تاثیر زیبایی‌های آن قرار نگیرد.
کسانی که قالی مقدس را از اهالی خاوه تحویل می‌گیرند، آن را از ایوان صفا به داخل صحن صفا می‌آورند و چوب‌دستی‌هایشان را در هوا تکان می‌دهند و «حسین‌حسین‌گویان»، قالی مقدس را در یک مسیر مشخص به سوی نهر آب امامزاده حسین (ع) می‌برند و آن را شست‌وشو می‌دهند و پس از شست‌وشو با تشریفات خاصی مجددا تحویل معتمدان خاوه و خادمان امامزاده می‌دهند. مراسم قالیشویان در فضایی آکنده از غم و افسوس و در برابر هزاران چشم اشک‌آلود پایان می‌یابد.
از جاذبه‌های معنوی و از مکان‌های مقدس و روح بخش، منطقه دره ازناوه معروف به قتلگاه است که در چهار کیلومتری حرم مطهر، واقع در مشهد اردهال کاشان است که در این منطقه حضرت علی‌بن باقر(ع) و یارانش به شهادت می‌رسند.
بخش مراسم قالیشویان از فرهیختگان – صالح شهرابی
متن کامل درباره ی امام زاده سلطان علي بن محمد باقر (ع) (مشهداردهال) از پایگاه رسمی امام زاده اخذ شده است

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر میثم
اسلامی
    میثم اسلامیمهمان
    2024-01-25 07:18

    حرف نداشت👌🏻

  • آواتار کاربر اسماعیل
کمالی
    اسماعیل کمالیمهمان
    2023-12-31 06:36

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • آواتار کاربر اسماعیل
ذاکری
    اسماعیل ذاکریمهمان
    2023-12-09 04:09

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • آواتار کاربر رحیم
هاشمی
    رحیم هاشمیمهمان
    2023-09-01 15:27

    aaaaliii bood

  • آواتار کاربر عزیز
رضوی
    عزیز رضویمهمان
    2023-07-20 14:00

    مطلب به درد بخوری بود

  • آواتار کاربر بهنام
کاکاوند
    بهنام کاکاوندمهمان
    2023-07-10 13:09

    شادکام و سلامت باشید

  • آواتار کاربر حمیدرضا
ایزدی
    حمیدرضا ایزدیمهمان
    2023-04-24 21:54

    so nice

  • آواتار کاربر قربانعلی
اخوان
    قربانعلی اخوانمهمان
    2023-04-22 12:18

    ممنونم. خیلی لطف کردین. 🙏🧡

  • آواتار کاربر رضا
رشیدی
    رضا رشیدیمهمان
    2023-04-01 06:36

    چه سایت قشنگی دارین

  • آواتار کاربر جمشید
جلالی
    جمشید جلالیمهمان
    2023-03-21 20:09

    با اجازتون بازنشر شد

  • آواتار کاربر محمدرضا
انصاری
    محمدرضا انصاریمهمان
    2023-03-04 22:27

    خیلی عالی بود

  • آواتار کاربر جمشیدی
    جمشیدیمهمان
    2023-02-27 10:40

    خیلی ممنون🌹

  • آواتار کاربر روح الله
مختاری
    روح الله مختاریمهمان
    2023-02-25 02:16

    محتوا خوبی بود