C:\Users\Sayar System\Desktop\Phones-Betrayal.jpg

خیانت در فضای مجازی

1 ژوئن 2021

خیانت در فضای مجازی

خیانت در فضای مجازی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در فضای مجازی می‌توان به آن پرداخت فضای نامناسب و هویت‌های جعلی و شخصیت‌های نامعلوم و پشت پرده کاربران مجازی است که مشکلات بسیاری را برای خانواده‌ها به ارمغان می‌آورند، صمیمیت‌ها و محبت‌ها و تفریح‌ها و بگووبخندهایمان وارد فضای مجازی شده است، تفریح سالمی برای پر کردن اوقات فراغت نداریم، با این حساب خود را درگیر فضای مجازی می‌کنیم تا یک گوشه از فضای خالی زندگیمان را پر کند، به راحتی با کاربرانی که شخصیت و هویتشان معلوم نیست ارتباط صمیمانه برقرار می‌کنیم و حتی آنقدر که اسرار خانوادگی و خودمان را برایشان فاش می‌کنیم، خیلی راحت از فیلترها رد می‌شویم و به‌آسانی صمیمی می‌شویم انگار با کاربری که فقط در فضای مجازی ارتباط برقرار کرده‌ایم به اندازه کافی شناخته‌ایم، خودمان را با این جمله: فضای مجازی است دیگر، گول می‌زنیم، کارهای اشتباهمان را توجیه می‌کنیم، صمیمیت، محبت، مهربانی، توجهمان را معطوف به کاربران مجازی می‌کنیم، اجازه می‌دهیم که حدوحدودها شکسته شود. مگر خوب یا بد بودن با تغییر مکان واقعی به مجازی تغییر می‌یابد، در دنیای واقعی حفظ حریم‌های شخصی و رعایت حد و حدود روابط زن و مردی که هیچ نسبیتی باهم ندارند ملاحظه می‌شود، اما در فضای مجازی این حریم‌ها شکسته می‌شود، زیاد به فضای مجازی دل‌خوشیم، یادمان می‌رود که واژه عزیزم، فدات بشم، گلم و … را هم به همسرمان میگویم هم در فضای مجازی به کاربر مجازی که با او آشنا شده‌ایم آیا این دو باهم فرقی ندارند؟ یادم می‌رود صمیمیتی که با همسرم یا فرزندانم دارم را با کاربران مجازی قسمت می‌کنم. ایراد کار از کجاست؟

اگر همسرتان را اصولی انتخاب کرده‌اید و از هر لحاظ با معیارهایتان همخوانی دارد و او را از اعماق وجود دوستش دارید، پس سعی کنید آنقدر به هم محبت و صمیمیت داشته باشید که دیگر وقتی برای صرف کردن و فکری برای مشغول کردن در فضای مجازی را نداشته باشید، کسی به‌جز همسرتان و خانواده‌تان برایتان نمی‌تواند مهم باشد. اگر همسرتان را با چشم و گوشی باز انتخاب کرده باشید؛ و همسر و زندگیتان را دوست دارید پس دقت کنید که ویروس خیانت هر لحظه می‌تواند از فضای مجازی به سرعت وارد خانه و خانواده و روابط بین زوجین شود.

خیانت زنان در فضای مجازی

زن‌ها احساساتشان در اولویت قرار دارد و همیشه نقطه‌ضعفشان احساستشان است، تحریک شدن احساسات در فضای مجازی هر چند که تعهد زوجین وجود داشته باشد و به‌عنوان سرگرمی به فضای مجازی نگاه کنند می‌تواند خطر ابتلا به ویروس خیانت را افزایش دهد. رفته رفته رفتارهای اکتسابی در فضای مجازی و شکستن حریم‌ها و عادی شدن بعضی مسائل باعث عادت شده و فرد نمی‌تواند عادتش را ترک کند، مثلاً بازی‌های مختلف اینترنتی و چت روم‌ها که چند سال است به سرگرمی موردعلاقه ما ایرانی‌ها تبدیل شده و کوچک و بزرگ هم نمی‌شناسد مثلاً در بازی «کلش آو کلنز» که جدیداً نسخه جدیدترش به اسم کلش آو رویال آمده است. کاربران با تشکیل قبیله (کلن) با قبیله‌ها و بازیکنان دیگر جنگ می‌کنند، اعضای کلن انگار خانواده‌اند و بسیار صمیمی با هم دیگر رفتار می‌کنند. دیگر آنقدر باورها و اعتقادهایمان تغییر کرده که در چت روم‌ها و گروه‌های تلگرامی و هر مکان مجازی که برای گپ و گفت وجود دارد، به راحتی یک زن و مرد اسم کوچک هم دیگر را صدا می‌زنند شاید برای بعضی‌ها خنده‌دار باشد ولی این خود بدبختی بزرگی است و از درون ساختار روانی انسان را نابود می‌کند شاید یک نفر به‌عنوان یک فرد عادی این موضوع را درک نکند و برایش چندان مهم نباشد اما من یک سؤال از شما می‌پرسم: شما به‌عنوان یک زن یا مرد می‌توانید در دنیای واقعی همکار خودتان را که جنس مخالف شماست در فضای اداری با اسم کوچکش صدا کنید؟ اگر نمی‌توانید پس چرا در فضای مجازی می‌توانید؟ کمی فکر کنید؟ علتش چه می‌تواند باشد. فضای مجازی است دیگر درست است دوباره با این جمله وجدان خود را راحت می‌کنید. در اشتباه هستید. همه مشکلات از همین اسم شروع می‌شود. چرا در اسلام صحبت کردن با زن نامحرم حرام است؟ چون همه‌چیز از این صحبت کردن شروع می‌شود و ادامه میابد اگر در همان‌جا تمام می‌شد مشکلی وجود نداشت انسان‌ها رفته رفته جذب رفتارهای هم دیگر می‌شوند و این یک واقعیت انکارناپذیر است لطفاً خودمان را گول نزنیم و در اعمال و رفتارهایمان تجدیدنظر کنیم. فضای مجازی می‌تواند فرد را بعد از مدتی دوری از این فضا دچار یک نو خلأ روانی کند؛ و این امر ممکن است مدت‌ها فرد را دچار افسردگی کند. وجود تفریحات سالم، صمیمت در زندگی زناشویی، داشتن هدف در زندگی و برنامه‌ریزی برای زندگی زناشویی و خانواده می‌تواند از این مشکلات جلوگیری کند. پس مراقب باشید که کمبودهای زندگیمان را با فضای مجازی پر نکنیم تا خدای نکرده ویروس خیانت از این طریق وارد زندگیمان شود فضای مجازی را جدی بگیریم.

خیانت در فضای مجازی

آسیب‌های فضای مجازی به زندگی مشترک:

فضای مجازی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زندگی مشترک و روابط بین زوجین خواهد زد، از جمله آسیب‌های فضای مجازی به روابط زوجین، گرفتن وقت و انرژی زوجین و همینطور گذراندن وقت باارزشی است که می‌تواند متعلق به همسر و خانواده باشد و لذتی که کنار همسر و خانواده به شما می‌دهد هیچ‌وقت قابل‌مقایسه با فضای مجازی نخواهد بود به شرطی که برای زندگیتان هدف و برنامه‌ی مشترک داشته باشید. یکی دیگر از آسیب‌های فضای مجازی به هم ریختن اولویت‌های زندگیست، با درگیری در فضای مجازی نصف عمرتان را صرف فضای مجازی خواهید کرد و اولویت‌بندی‌های زندگیتان به هم خواهد خورد و در نتیجه اولویت اول که همسر و خانواده شماست به اولویت‌های بعدی شما تبدیل خواهد شد. همینطور که در مباحث قبلی به آن اشاره کردم داشتن زندگی ایدئال نیازمند داشتن هدف و برنامه در زندگی مشترک است که اگر این دو (هدف و برنامه) در زندگی مشترک هر شخصی نباشد، زندگی ایده آلی را تجربه نخواهد کرد. اگر هدفمند باشید و برنامه مشخصی برای زندگیتان داشته باشید به وقتتان که سرمایه باارزش شماست ارزش قائل می‌شوید و در فضای مجازی آنقدر وقت می‌گذارید که صدمه و آسیبی به روابط زناشویی و زندگی مشترک شما نزند. فضای مجازی بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد به شرطی که طریقه استفاده صحیح از این فضا را یاد بگیریم و مدیریت شده عمل کنیم. یک چاقو را در نظر بگیرید، چاقو ابزاری است که با آن هم کار منفی و هم کار مثبت می‌شود انجام داد، با چاقو می‌شود آشپزی کرد، با چاقو می‌شود میوه پوست کند، با چاقو هم می‌شود یکی را زخمی کرد، با چاقو هم می‌شود یکی را کشت و با چاقو هم می‌شود یکی را جراحی و درمان کرد. فضای مجازی هم مثال بارز چاقو است که خدمتتان عرض کردم، با فضای مجازی می‌شود آگاهی داد، اطلاعات داد، کسب‌وکار راه انداخت، ثروتمند شد، به آرزوها رسید اما به شرطی که هدف و نیتمان درست باشد.

با تشکر از حسن توجه شما سجاد رفیعی نویسنده کتاب ویروس خیانت

 


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر محمدتقی
میرزایی
    محمدتقی میرزاییمهمان
    2024-04-22 01:45

    چه مطلب خوبی

  • آواتار کاربر بهرام
هخامنش
    بهرام هخامنشمهمان
    2024-04-08 23:36

    Awli bood

  • آواتار کاربر یوسف
محمدی
    یوسف محمدیمهمان
    2024-02-01 20:18

    خیلی ممنون🙏❤

  • آواتار کاربر خلیل
منصوری
    خلیل منصوریمهمان
    2024-01-24 19:45

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

  • آواتار کاربر حمید
نعمتی
    حمید نعمتیمهمان
    2023-12-15 03:18

    خیلی ممنون🌹

  • آواتار کاربر هادی
صدیق
    هادی صدیقمهمان
    2023-12-11 12:09

    با اجازتون بازنشر شد

  • آواتار کاربر داوود
لطفی
    داوود لطفیمهمان
    2023-10-18 17:00

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • آواتار کاربر غلامرضا
    غلامرضامهمان
    2023-09-21 09:54

    حساب توییتری هم دارید؟

  • آواتار کاربر حسین
فراهانی
    حسین فراهانیمهمان
    2023-09-03 00:09

    سایتتون واقعا عالیه

  • آواتار کاربر سجاد
حیاتی
    سجاد حیاتیمهمان
    2023-08-25 18:18

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • آواتار کاربر بهرام
موسوی
    بهرام موسویمهمان
    2023-07-11 09:45

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  • آواتار کاربر یدالله
نوری
    یدالله نوریمهمان
    2023-06-08 17:18

    so nice

  • آواتار کاربر مسعود
مرادخانی
    مسعود مرادخانیمهمان
    2023-05-25 19:27

    سپاس 🌹🍃

  • آواتار کاربر امیرحسین
طالبی
    امیرحسین طالبیمهمان
    2023-05-18 03:54

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • آواتار کاربر محمدعلی
خوش نیت
    محمدعلی خوش نیتمهمان
    2023-05-16 00:36

    حرف نداشت👌🏻

  • آواتار کاربر احمد
طباطبایی
    احمد طباطباییمهمان
    2023-05-05 19:27

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • آواتار کاربر سیدحسین نصیری
    سیدحسین نصیریمهمان
    2023-04-14 16:18

    مچكرم ازتون بابت همچين سايت خوبي

  • آواتار کاربر بهزاد
فتحی
    بهزاد فتحیمهمان
    2023-04-09 15:27

    محتوا خوبی بود

  • آواتار کاربر مجتبی
رمضانی
    مجتبی رمضانیمهمان
    2023-03-03 14:45

    اجرکم عندالله,شکرأ کثیرا.

  • آواتار کاربر محمدجواد
مجیدی
    محمدجواد مجیدیمهمان
    2023-03-03 11:36

    چه سایت قشنگی دارین

  • آواتار کاربر روح الله
جعفری
    روح الله جعفریمهمان
    2023-02-17 14:20

    احسنت عالی بود

  • آواتار کاربر محمدتقی
آزادی ور
    محمدتقی آزادی ورمهمان
    2023-02-16 12:56

    خییلی عالیع 😍😍😍😍

  • آواتار کاربر حمیدرضا
قادری
    حمیدرضا قادریمهمان
    2023-02-16 07:40

    aaaaliii bood

  • آواتار کاربر مسلم
محمودی
    مسلم محمودیمهمان
    2023-02-09 00:24

    سایتوتن عالییییییییییی هستش واقعا🙏🙏👌👌👏👏

  • آواتار کاربر داوود
هامون
    داوود هامونمهمان
    2023-02-06 17:36

    چرا اینقد کم؟

  • آواتار کاربر علی محمد
زارع
    علی محمد زارعمهمان
    2023-02-01 05:36

    ممنونم واقعا خیلی زحمت می کشید.همینم خوبه 😍😍خدا خیرتون بده