e1612020781744 1

تاریخ روز مادر ۱۴۰۲ چندمه ؟ | روز زن سال 1402 چه روزی است ؟

1 ژانویه 2024

روز مادر ۱۴۰۲ | روز زن 1402 | روز مادر سال ۱۴۰۲ چه روزی است ؟

تاریخ روز زن سال ۱۴۰۲ چه روزی است ؟ + روز زن سال 1401

روز زن ۱۴۰۱ چندمه ؟ / روز مادر ۱۴۰۱

رسانه تفریحی سنتر در این مطلب ، به بررسی تاریخ دقیق روز مادر ۱۴۰۲ در تقویم شمسی – قمری – میلادی، استوری و کلیپ تبریک و پیامک آن پرداخته است .

روز مادر ۱۴۰۲ چه روزی است ؟

.:: تاریخ دقیق روز مادر در تقویم 1401 مصادف است با جمعه 23 دی ::.

در ایران روز مادر ۱۴۰۱، ۲۰ جمادی‌الثانی زادروز دختر پیامبر اسلام، فاطمه زهرا (س) است. و به علت قمری بودن تاریخ تولد حضرت فاطمه زهرا (س ) در ایران روز مادر تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله این روز در تقویم شمسی ما در حال گردش است.

 

تاریخ روز مادر در سال ۱۴۰۲

تاریخ دقیق روز مادر و روز زن سال 1402 در تقویم شمسی

تاریخ دقیق روز مادر و روز زن سال 1402 در تقویم شمسی مصادف است با:

چهارشنبه، ۱۳ دی ۱۴۰۲
۱۴۰۲/۱۰/۱۳


تاریخ دقیق روز مادر و روز زن سال 1402 در تقویم قمری 1445:

تاریخ دقیق روز مادر و روز زن سال 1402 در تقویم قمری 1445 مصادف است با:

الأربعاء‬، ٢٠ جمادي الثانيه ١٤٤٥
۱۴۴۵/۰۶/۲۰


تاریخ دقیق روز مادر و روز زن سال 1402 در تقویم میلادی 2024:

تاریخ دقیق روز مادر و روز زن سال 1402 در تقویم میلادی 2024 مصادف است با:

Wednesday, January 3, 2024
2024-01-03

 

تاریخ روز جهانی مادر 2023 در تقویم سال 1402

تاریخ روز جهانی مادر در تقویم شمسی:

تاریخ روز جهانی مادر سال 1402 در تقویم شمسی مصادف است با:

یکشنبه، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲

۱۴۰۲/۰۲/۲۴


تاریخ روز جهانی مادر در تقویم میلادی:

تاریخ روز جهانی مادر سال 2023 در تقویم میلادی مصادف است با:

Sunday, May 14, 2023

2023-05-14


تاریخ روز جهانی مادر در تقویم قمری:

تاریخ روز جهانی مادر سال 1444 در تقویم قمری مصادف است با:

الأحد، ٢٣ شوال ١٤٤٤

۱۴۴۴/۱۰/۲۳

مطالب پیشنهادی : تاریخ روز مرد و پدر ۱۴۰۲ کی هست ؟

ولادت حضرت-زهرا روز مادر و روز زن

تاریخ روز مادر (تاریخ روز زن)

( بیستم جمادی الثانی ) ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و روز مادر ( روز زن ) بر تمامی مادران عزیز مبارک باد

 

روز مادر و روز زن در کشورها و مناطق مختلف جهان تاریخچه های متفاوتی دارد. ولی عامل مشترک در بین تمامی روزهای مادر در کشورهای مختلف یادبود یک زن مهم در تاریخ آن کشور است.

روز مادر، روزی است که در کشور های مختلف برای بزرگداشت مقام زن و مادر گرامی داشته می شود. در کشور های مختلف جهان تاریخ های متفاوتی را به عنوان روز زن و روز مادر جشن می گیرند.

به عنوان مثال در کشور ایران روز 20 جمادی الثانی برابر با روز تولد حضرت فاطمه زهرا به عنوان روز مادر شناخته می شود، در کشور های اروپایی کاتولیک روز مریم مقدس را به عنوان روز مادر جشن می گیرند.

در کشور بولیوی روز جنگ ویژه‌ای که زن‌ ها نیز در آن شرکت داشتند را به عنوان روز زن و روز مادر جشن می گیرند، در برخی از کشور های غربی از جمله انگلستان دومین یکشنبه ماه مه هر سال روز مادر می باشد و در ژاپن، زاد روز همسر وقت امپراتور این کشور به عنوان روز مادر گرامی شمرده می‌شود

 

کلیپ تبریک روز مادر ۱۴۰۲ و روز زن :

کلیپ «مادر پرستار دلم» برای استوری اینستاگرام

——
کلیپ وضعیت واتساپ مولودی ولادت حضرت زهرا با نوای حسین طاهری

——
وضعیت واتساپ بخدا جنت به زیر پاشه؛ حسین طاهری ولادت حضرت زهرا

——
استوری مولودی شاد محمود کریمی ویژه ولادت حضرت فاطمه(س)

——

دلیل نامگذاری ولادت حضرت فاطمه به عنوان روز مادر

۲۰ جمادی الثانی مصادف با ولادت حضرت فاطمه (س) است، بانویی که گل سر سبد تمام بانوان عالم است؛ تنها زنی که پدرش معصوم، شوهرش معصوم و خودش نیز معصوم بوده و پیامبر گرامی اسلام (ص) به او لقب ام ابیها داده است، یعنی زنی که برای پدرش همچون مادر بوده است.

زندگی و سیره حضرت زهرا (س) به قدری آموزنده و جذاب است که هر زن آزاده ای در جهان او را همچون قدیسه ای تحسین می‌کند؛ زنی که تولدتش از دامن خدیجه کبری، همسر پیامبر گرامی اسلام و در کانون نخستین خانواده اسلامی با نغمه‌های آسمانی و تسبیح قدسیان همراه شد و خداوند به او لقب کوثر را عطا کرد چرا که وی سرچشمه تمام خوبی‌های جهان است.

تولد این بانوی گران قدر به ابتکار بنیان گذار جمهوری اسلامی، امام خمینی روز زن و روز مادر نام گرفت و البته اگر روزی باید روز زن یا روز مادر باشد، چه روزی والاتر و افتخار آمیز تر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا وجود دارد؟

اگر بخواهیم به این سوال که چرا روز ولادت بانوی مکرمه اسلام به عنوان روز مادر نام گرفته است باید بگوییم اگر بخواهیم برای نمونه از بهترین مادر و از باب زن و همسری بهترین بانو را نام بریم به حضرت فاطمه (س) خواهیم رسید چراکه وقتی ایشان از حضرت علی می‌پرسند آیا از من راضی هستی یا نه علی (ع) گفت ۹ سال با هم زندگی کرده‌ایم و نشد یکبار از من خواسته‌ای داشته باشی و حضرت زهرا می‌فرمایند از پدرم شنیده‌ام که نکند از همسرت خواسته‌ای داشته باشی که او نتواند آن را برآورده کند که نه در دنیا عاقبت به خیر می‌شوی نه در آخرت و سپس به امیر المومنین می‌گویند اگر از من رضایت دارید دست‌هایت را رو به آسمان بالا ببر و بگو من فاطمه را حلال می‌کنم.

حضرت علی (ع) می‌فرمایند: لطف تو یک لحظه از من دریغ نشد و تو حتی یک لحظه از من خواستهای نداشتی.
حال بگویید آیا زنی که ۹ سال از همسر خود هیچ خواسته‌ای ندارد و در فضای آن روزها همیشه در کنار همسر خویش ایستادگی کرده است نمی‌تواند الگوی زنان عالم باشد پس ارزش‌های حضرت فاطمه زهرا (س) بسیار بیشتر از صحبت‌هایی است که ما می‌کنیم و شاید نامگذاری روز زن در روز میلاد آن حضرت کار بسیار شایسته ای باشد چرا که شخصیت حضرت زهرا (س) می‌تواند الگوی مناسبی برای زنان عالم باشد.

اگر این روزها از هر کسی بخواهید که چند کلمه درباره مادر صحبت کند هیچکس نمی‌تواند بدون بغض و قطره‌ای اشک از مادرش تعریف کند، مادران گل‌هایی از بهشت هستند که نه فقط در زبان و ادبیات بلکه به معنای واقعی نسبت به این وظیفه و این کلمه ادای دین کردند چه مادرانی که در سرزمین ما سال‌ها به پای میوه‌های باغ درخت زندگی خود جانشان را فدا کردند و آنها را برای حفظ امنیت این روزهایمان فدا کردند و چه مادرهایی که هنوز چشم انتظار بازگشت فرزندانشان هستند.
چه مادرانی که مویشان برای ثمر دادن این میوه‌ها سپید گشته است و حالا دست روزگار با آنها نامهربانی کرده است و به دست فراموشی سپرده شده‌اند و چشم انتظار دیدار فرزندانشان هستند.

به راستی که هیچ قلمی و هیچیک از ما نمی‌توانیم درباره مادران توصیفی داشته باشیم.

 

روز جهانی مادر ۲۰۲۳ در سال ۱۴۰۲

روز جهانی مادر، سالی یکبار در اکثر کشورهای جهان تجلیل می شود. اما این روز مثل روز جهانی زن نیست که در همه جهان در یک روز (8 مارس) تجلیل شود، اکثر کشورها این روز را در روزهای مختلف ماه می تجلیل می کنند. کشورهای که روز مادر را در یکشنبه دوم ماه می جشن می گیرند، عبارت اند از:

امریکا، کانادا، استرالیا، نیوزیلاند، جاپان، مالیزیا، فلیپین، سنگاپور، بنگلادیش،چین، هانگ کانگ، تایوان، دنمارک، بلجیم،اتریش، سویزرلیند،جرمنی، فنلیند، نیدرلند،جمهوری چک، سلواکیا، کروشیا،ایتالیا، ترکیه، یونان، برازیل، انگولا، چلی، کولومبیا، کیوبا، ایکوادور، هاندوراس، جامایکا، مالتا، پیرو، اروبا، بهاماس، باربادوس، برمودا، بنیری، افریقای جنوبی، یوروگوا، ونزویلا و زیمبابوی.

کشورهای هنگری، لیتوانیا، پرتگال و هسپانیا در اولین یکشنبه ماه می ، فرانسه، جمهوری دومینیکن، هایتی و سویدن در آخرین یکشنبه ماه می، کوریای جنوبی و البانیا به تاریخ دهم ماه می ( روز والدین)، کشور های هند، پاکستان، سنگاپور، عمان، قطر، مکسیکو، گواتیمالا و السلوادور به تاریخ دهم ماه می، پولند به تاریخ 26 ماه می، بولیویا به تاریخ 27 ماه می، نیکاراگوا به تاریخ 30 ماه می جشن روز مادر را برپا می کنند.

روز مادر در کشور های البانیا، بلغاریا، رومانیا، بلاروسیه، اوکراین، بوسنیا و هرزه گوینا، صربستان، مونتینگرو، سلوانیا، مکدونیا و ویتنام به تاریخ هشتم مارچ که روز جهانی زن نیز می باشد، تجلیل می گردد.

روز مادر در کشور های عربی مثل بحرین، مصر، لبنان، سوریه، فلسطین، کویت، سعودی و یمن به تاریخ 21 مارس که روز اول بهار است، و در گرجستان به تاریخ 3 مارس، در اسرائیل به تاریخ 30 جنوری و در ارمنستان به تاریخ 7 آوریل، در تایلند به تاریخ 12 آگوست ( روز تولد ملکه سریکیت کیتیا کارا) و در کاستاریکا به تاریخ 15 آگوست و در ارجنتاین به تاریخ دومین یا سومین یکشنبه ماه اکتبر و در روسیه در آخرین یکشنبه ماه نوامبر و در پانامه به تاریخ 8 دسامبر و در اندونیزیا به تاریخ 22 دسامبر روز مادر تجلیل می گردد.

روز مادر درکشورهای آیرلند و بریتانیا در چهارمین یکشنبه ماه روزه عیسویان به نام ( یکشنبه مادر) و در افغانستان به تاریخ 14 جون ( 24 جوزا) طی محافل باشکوه تجلیل می شود.

روز جهانی مادر ۲۰۲۱ در سال ۱۴۰۱

روز مادر روزی است که به یادبود و افتخار مادران در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود.

تاریخچه روز جهانی مادر به قرن نوزدهم برمی‌گردد. در نخستین سال‌های دهه ۱۸۵۰، یک فعال امور زنان به نام «اَن ریوس جارویس»، انجمن‌هایی را با نام فعالیت‌های روز مادر تشکیل داد. هدف این انجمن‌ها، کمک به سربازان مجروح جنگ بود. بعد از جنگ جارویس و دیگر زنان این انجمن‌ها روز دوستی مادران را راه انداختند.

هدف این انجمن‌ها کمک به صلح و نزدیک کردن دشمنان سابق به همدیگر بود. یکی از زن‌های فعال در این انجمن‌ها، به نام «جولیا وارد هاو» در سال ۱۸۷۰، بیانیه روز مادر را منتشر کرد که بسیار مورد استقبال قرار گرفت جان کلام این بیانیه این بود که زنان نقش سیاسی فعال‌تری برای ترویج صلح به عهده بگیرند.

 

تاریخچه روز زن و مادر

اگر شما هم دوست دارید در مورد روز زن بیشتر بدانید؛ این بخش از مقاله برای شماست.

در بین مسلمانان ایرانی و خارج از ایران روز مادر در روز ۲۰ جمادی الثانی جشن گرفته می‌شود. اما روز زن در دنیا نیز در تاریخی دیگر پاس داشته می‌شود. در خارج از ایران، روز هشتم مارس به عنوان روز جهانی زن شناخته می‌شود. هشتم مارس روز جهانی زن،  سالروز اعتراض زنان کارگر در نساجی کتان است. این اعتراض در سال ۱۸۵۷ ایجاد شد و زنان در اعتراض به شرایط سخت کاری، دستمزد پایین و بی عدالتی در مقایسه با مردان به پا برخاستند و دست به اعتراض زدند.

در این اعتراض، زنان کارگر توسط صاحب کارخانه و نگهبانان در محل کارخانه زندانی شدند و بعدا این کارخانه به دلایل نامعلوم آتش گرفت. آتش سوزی در محل کارخانه، جان ۱۲۹ نفر از زنان کارگر را گرفت و تنها عده‌ی کمی از این حادثه جان سالم به در بردند.

در ۸ مارس یا روز جهانی زن، زنان در سراسر دنیا ضمن برگزاری گردهمایی و اجتماعات گوناگون، دستاوردهای مهم زنان را مورد بررسی قرار داده و عزم راسخ زنان در پیشرفت و ارتقا شخصی و اجتماعی را گرامی می‌دارند. روز جهانی زن که در تقویم شمسی مطابق ۱۷ اسفند ماه است به یکی از رمناسبت‌های مهم در خصوص زنان تبدیل شده است.

اکسیر آموز - مدرسه آنلاین اینترنتی

  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر حامد
خمسه
    حامد خمسهمهمان
    2024-01-25 11:00

    اجرکم عندالله,شکرأ کثیرا.

  • آواتار کاربر محمدتقی
آقایی
    محمدتقی آقاییمهمان
    2023-12-27 10:00

    aaaaliii bood

  • آواتار کاربر علی اکبر
نوروزی
    علی اکبر نوروزیمهمان
    2023-10-04 09:27

    دستخوش

  • آواتار کاربر محمدعلی
توسلی
    محمدعلی توسلیمهمان
    2023-09-26 12:54

    منابع این مطلب کجاست؟

  • آواتار کاربر امیرحسین
تبریزی
    امیرحسین تبریزیمهمان
    2023-09-23 19:27

    حساب توییتری هم دارید؟

  • آواتار کاربر بهرام
زارع
    بهرام زارعمهمان
    2023-09-19 13:54

    خیلی دنبال این موضوع بودم

  • آواتار کاربر هادی
زارع
    هادی زارعمهمان
    2023-09-12 17:00

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

  • آواتار کاربر ابراهیم
واعظی
    ابراهیم واعظیمهمان
    2023-09-12 05:00

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

  • آواتار کاربر کاظم
ساعی
    کاظم ساعیمهمان
    2023-09-09 01:27

    چه مطلب خوبی

  • آواتار کاربر سعید
بزرگ نیا
    سعید بزرگ نیامهمان
    2023-09-07 17:18

    سپاس 🌹🍃

  • آواتار کاربر حسینعلی
دهقانی
    حسینعلی دهقانیمهمان
    2023-08-25 15:36

    بي شك بهترينين❤️❤️

  • آواتار کاربر حبیب
علیپور
    حبیب علیپورمهمان
    2023-07-24 13:27

    عالیه خیلی ممنون خیلی لطف کردین بهمون

  • آواتار کاربر جواد
افشاری
    جواد افشاریمهمان
    2023-07-11 12:36

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟

  • آواتار کاربر ایمان
پناهی
    ایمان پناهیمهمان
    2023-07-06 19:54

    خیلی ممنون از سایت خوبتون😍😍🙏🏻

  • آواتار کاربر عزیز
رهنما
    عزیز رهنمامهمان
    2023-05-28 06:27

    دمتون گرم

  • آواتار کاربر رحیم
فرجی
    رحیم فرجیمهمان
    2023-05-19 04:27

    مطلب به درد بخوری بود

  • آواتار کاربر شهرام
بهرامی
    شهرام بهرامیمهمان
    2023-05-16 18:27

    ممنونم. خیلی لطف کردین. 🙏🧡

  • آواتار کاربر موسی
حقیقی
    موسی حقیقیمهمان
    2023-04-23 10:18

    گروه واتساپی هم دارید؟

  • آواتار کاربر نادر
منصوری
    نادر منصوریمهمان
    2023-04-17 08:00

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

  • آواتار کاربر علی محمد
عسگری
    علی محمد عسگریمهمان
    2023-04-14 11:54

    با اجازتون بازنشر شد

  • آواتار کاربر جعفر
راد
    جعفر رادمهمان
    2023-03-25 16:27

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • آواتار کاربر حمید
داوودی
    حمید داوودیمهمان
    2023-02-22 22:04

    این مطلب حرف نداشت

  • آواتار کاربر مهران
خادمی
    مهران خادمیمهمان
    2023-02-17 09:44

    محتوا خوبی بود

  • آواتار کاربر غلامعلی
حیاتی
    غلامعلی حیاتیمهمان
    2023-02-12 23:56

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

  • آواتار کاربر جواد
فرد
    جواد فردمهمان
    2023-02-07 05:36

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  • آواتار کاربر مهرداد
موحد
    مهرداد موحدمهمان
    2023-02-05 13:52

    مرسی

  • آواتار کاربر کاظم
کشاورز
    کاظم کشاورزمهمان
    2023-02-04 20:40

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون