word image 54941 2

محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک در قانون جدید + معرفی ابزار

30 جولای 2023

خسارت تاخیر تادیه چک به معنی جبران ضرر وارد شده به دارنده چک است و این در مورد زمانیست که صادر کننده در تاریخ تعیین شده مبلغ چک را نپرداخته است. بر اساس قانون در دعاوی که موضوع آن ها بدهی و از نوع پول رایج است اگر زمان پرداخت دین رسیده باشد و طلبکار درخواست طلبش را کند ولی بدهکار از پرداخت خودداری کند، اگر از زمان سر رسید تا زمان پرداخت شاخص قیمت سالانه دچار تغییر فاحشی شده باشد، دادگاه بر حسب تغییر شاخص سالانه که بوسیله بانک مرکزی اعلام شده، مقدار خسارت را محاسبه و حکم به پرداخت آن می دهد. در ادامه در مورد نحوه محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک در قانون جدید با شما صحبت خواهیم کرد.

خسارت تاخیر تادیه چک را از چه زمانی می توان مطالبه کرد؟

از تاریخ سررسید چک تا زمان وصول آن خسارت دیرکرد به دارنده چک تعلق می گیرد. بنابراین زمان محاسبه این خسارت تا زمان سررسید چک است. برخی مواقع ممکن است در مورد روش پرداخت خسارت و مقدار آن بین طرفین به صورت شفاهی یا کتبی توافق شده باشد. در این صورت بر اساس توافق تعیین شده باید عمل شود و دادگاه نیز بر همین اساس حکم خواهد داد. این خسارت به نرخ روز محاسبه می شود و با ابزار آنلاین می توانید نرخ روز آن را محاسبه کنید و بدست آورید.

نحوه مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک در قانون جدید

در قانون جدید چک این اختیار به دارنده داده شده که در مواقعی وجه چک های صادر شده، با ارائه گواهی عدم پرداخت از طریق اجرای احکام دادگاه ها بدون اینکه به حکم دادگاه نیازی باشد وصول شود. در مورد درخواست خسارت تاخیر تادیه چک ها، به دلیل اینکه در قانون جدید مقررات جدیدی بیان نشده، همان مقررات قبل اجرا خواهد شد. در نتیجه دارنده این امکان را دارد که بوسیله واحد اجرای احکام مبلغ چک را درخواست و دریافت کند. همچنین این خسارت بوسیله ارائه دادخواست به شورای حل اختلاف و دادگاه نیز قابل درخواست می باشد.

در صورتی که مبلغ خسارت کمتر از ۵۰ میلیون تومان باشد مرجع رسیدگی به دعوای مربوط به درخواست خسارت آن، شورای حل اختلاف است. به علاوه اگر مقدار این خسارت بیشتر از ۵۰ میلیون باشد مرجع رسیدگی به دعوای درخواست خسارت دادگاه خواهد بود. در محاسبه تاخیر تادیه 1401 در خصوص چک مبلغ خسارت بر اساس شاخص بانک مرکزی و به نرخ روز محاسبه خواهد شد.

word image 54941 2

زمان مطالبه خسارت تاخیر تادیه چه مواقعی است؟

دعوای مطالبه وجه می تواند همزمان با دعوای خسارت تاخیر تادیه باشد و هم می توان بعد از اینکه دعوای مطالبه وجه مطرح شد همزمان با رسیدگی دادگاه و بعد از اینکه حکم در مورد پرداخت وجه چک داده شد دعوای خسارت دیرکرد را مطرح کرد.

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک

فرمول محاسبه خسارت تاخیر تادیه به این صورت است که مبلغ اصلی بدهی بر شاخص تورم در زمان حال ضرب می شود و نتیجه بر شاخص تورم در تاریخ سررسید چک تقسیم خواهد شد. حاصل بدست آمده به علاوه خسارت بدست آمده و اصل بدهی می شود.


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر احسان
نوری
    احسان نوریمهمان
    2024-04-02 02:27

    سایتتون واقعا عالیه

  • آواتار کاربر هادی
میری
    هادی میریمهمان
    2024-01-31 04:27

    چه مطلب خوبی

  • آواتار کاربر حمید
مجیدی
    حمید مجیدیمهمان
    2024-01-20 05:54

    سایتوتن عالییییییییییی هستش واقعا🙏🙏👌👌👏👏

  • آواتار کاربر امین
شعبانی
    امین شعبانیمهمان
    2024-01-17 16:54

    so nice

  • آواتار کاربر طباطبائی
    طباطبائیمهمان
    2023-12-25 23:18

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  • آواتار کاربر محمدحسن
شمس
    محمدحسن شمسمهمان
    2023-10-09 21:36

    عالیه خیلی ممنون خیلی لطف کردین بهمون

  • آواتار کاربر محسن
هخامنش
    محسن هخامنشمهمان
    2023-09-12 22:36

    موفق باشید.

  • آواتار کاربر عباسعلی
رضوی
    عباسعلی رضویمهمان
    2023-08-02 01:54

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم