word image 55078 1

انواع مهریه عروس + روش مطالبه آن

8 آگوست 2023

مهریه از حقوق زن است که بعد از جاری شدن صیغه عقد در سند ازدواج مقدار آن قید شده و از آن زمان به بعد زن مالک آن می شود. در اینصورت زن هر وقت بخواهد می تواند آن را مطالبه کند و مرد نیز باید آن را عینا و یا نقدا پرداخت کند تا بری الذمه شود. لذا در صورتی که وجه رایج باشد بر اساس فرمول محاسبه مهریه به نرخ روز محاسبه و پرداخت خواهد شد. به طور کلی صداق انواع مختلفی دارد که در ادامه در مورد آن بحث خواهیم کرد.

word image 55078 1

معرفی انواع مهریه

مهریه می تواند در دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه تعیین شود. در نوع عندالمطالبه زن هر موقع که قصد داشت می تواند آن را مطالبه کند و مرد هم وظیفه پرداختش را دارد. در این مورد زن می تواند از وظایف مربوط به خانه داری و زناشویی امتناع کند تا زمانی که مهریه اش را دریافت کند. در نوع عندالاستطاعه زن در صورتی که بتواند توانایی مالی مرد را به اثبات برساند می تواند آن را مطالبه کند. در محاسبه مهریه آنلاین مبلغ مهریه به نرخ روز و بر اساس شاخص تورم سالانه محاسبه خواهد شد.

مهریه و دادخواست اعسار زوج

زوج می تواند در مورد مهریه درخواست اعسار بدهد و در صورت اثبات اعسار دادگاه حکم به پرداخت آن به صورت اقساط خواهد داد. در صورتی که صداق سکه باشد تا ۱۱۰ عدد آن را زوج وظیفه دارد بپردازد تا این تعداد نیز زن می تواند حکم جلب مرد را بگیرد و او را به زندان بیندازد. ولی در مورد مازاد بر ۱۱۰ سکه دادگاه بسته به توانایی مالی مرد تصمیم گیری می کند. به گونه ای که تعداد اضافه بر ۱۱۰ عدد به عنوان مهریه عندالاستطاعه محسوب می شود و زن در صورتی می تواند آن را مطالبه کند که تمکن مالی مرد را به اثبات برساند. زوجین می توانند تاریخی را مشخص کنند که در آن تاریخ صداق پرداخت شود و در این صورت زن نمی توان قبل از موعد مشخص شده درخواست مهریه کند.

word image 55078 2

روش مطالبه مهریه

عموما مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه قابل مطالبه است و از طریق اجرای ثبت راحت تر می توان آن را مطالبه کرد. از طریق اداره ثبت زن باید به دفترخانه ای که در آنجا ازدواجش به ثبت رسیده اقدام و با ارائه مدارک لازم مانند سند ازدواج و مدارک هویتی، تقاضای صدور اجرائیه کند. دفتر اسناد بعد از تایید صلاحیت زن و احراز هویت او، اجرائیه را امضا و به اداره ثبت ارسال می کند. زن بعد از اینکه تشکیل پرونده داد، از طریق دفترخانه، اجراییه برای مرد ارسال می شود. در اینصورت مرد تا ده روز وقت دارد صداق را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، زن می تواند حساب مرد را مسدود و اموالش را توقیف کند.

نحوه محاسبه مهریه

مهریه ۳۰ سال پیش چگونه محاسبه می شود؟ صداق در صورتی که وجه نقد باشد یا عین معین باشد و مرد بخواهد قیمت عین معین را پرداخت کند باید آن را به نرخ روز و بر اساس شاخص تورم مطالبه پرداخت کند. بانک مرکزی هر ساله در آخر سال شاخص تورم را اعلام می کند. به همین دلیل اگر زن در سال جاری ۱۴۰۲ صداق را مطالبه کند بر اساس شاخص سال قبل که سال ۱۴۰۱ می شود محاسبه انجام می شود، زیرا شاخص سال جاری ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده و آخر سال اعلام می شود.

 


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر حسن
رهنما
    حسن رهنمامهمان
    2024-04-19 23:45

    سپاس 🌹🍃

  • آواتار کاربر جمشید
اسماعیلی
    جمشید اسماعیلیمهمان
    2024-04-16 23:45

    مچكرم ازتون بابت همچين سايت خوبي

  • آواتار کاربر فرهاد
هاشمیان
    فرهاد هاشمیانمهمان
    2024-04-07 14:00

    مطالب بی نظیر بود

  • آواتار کاربر غلامحسین
افشار
    غلامحسین افشارمهمان
    2024-01-07 04:27

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

  • آواتار کاربر مرتضی
معصومی
    مرتضی معصومیمهمان
    2023-12-03 13:36

    ممنونم. خیلی لطف کردین. 🙏🧡

  • آواتار کاربر سیدعلی
ابراهیمی
    سیدعلی ابراهیمیمهمان
    2023-11-20 04:45

    من یکی از کاربران دائمی سایت شما هستم

  • آواتار کاربر مهرداد
فتاحی
    مهرداد فتاحیمهمان
    2023-11-01 20:09

    خسته نباشین

  • آواتار کاربر ابراهیم
علیزاده
    ابراهیم علیزادهمهمان
    2023-08-26 19:36

    متشکرم

  • آواتار کاربر مرتضی
بیگی
    مرتضی بیگیمهمان
    2023-08-20 09:00

    Awli bood

  • آواتار کاربر بهمن
خمسه
    بهمن خمسهمهمان
    2023-08-14 12:36

    میتونیم توی سایت شما مطلب بنویسیم؟