word image 55549 1

پورتفولیو چیست؛ تفاوت رزومه با portfolio

21 سپتامبر 2023

حتما تا به حال برای شما این سوال پیش آمده است که تفاوت رزومه با پورتفولیو چیست؟ پورتفولیو، مجموعه‌ای از مطالب آکادمیک و حرفه‌ای است که باورها، مهارت‌ها، صلاحیت‌ها، تحصیلات، آموزش‌ها و تجربیات شما را نشان می‌دهد.

در‌واقع بینشی در مورد شخصیت و اخلاق کاری شما ارائه می‌دهد. انتخاب مرتبط‌ترین تجربیات آکادمیک و حرفه‌ای و قرار دادن آن‌ها در قالبی که به راحتی  قابل درک است، به کارفرما مهارت‌های سازمانی، ارتباطی و مرتبط با شغل شما را نشان می‌دهد.

اگر تا به حال در انتخاب نمونه کار، نحوه سازماندهی نمونه کارها و یا سایر نگرانی‌های مرتبط با شغل مشکل دارید، از مطالعه مقاله پورتفولیو چیست غافل نشوید.

پورتفولیو چیست؟

word image 55549 2

اگر بخواهیم خیلی ساده در یک جمله بگوییم، پورتفولیو مجموعه‌ای از نمونه کار‌های شاخص یک فرد و یا کارجو می‌باشد. برای نوشتن یک پورتفولیو در ابتدا، هر پروژه‌ای را که انجام داده‌اید ذخیره کنید و بعداً تصمیم بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید در نمونه کار خود بگنجانید. همچنین ثبت دامنه سایت پروژه‌ها در پورتفولیو می‌تواند ایده خوبی باشد. برخی از موارد ممکن است بیشتر به کاری که در یک موقعیت انجام می‌دهید مرتبط باشند تا در موقعیت دیگر، بنابراین داشتن نمونه‌های متنوع کمک می‌کند. همچنین شما می‌توانید سوابق و نمونه‌کار‌های خود را به سبک خلاقانه خود ارائه دهید. در بخش زیر برخی از موارد برتر برای گنجاندن در پورتفولیو را آموزش خواهیم داد.

  • ثبت بیوگرافی: بهتر است یک بیوگرافی خلاصه از خود در پورتفولیو به میان آورید؛ چرا که این کار موجب می‌شود، کارفرمایان اطلاعاتی در رابطه با شخصیت شما به دست آورند. همچنین در این بخش می‌توانید در مورد انگیزه و هدف شغلی خود صحبت کنید.
  • قرار دادن نمونه کار‌های شاخص: همانطور که گفتیم یکی از موارد مهم در پورتفولیو، نمونه‌ کار‌ها هستند. شما می‌توانید با گنجاندن نمونه کار‌های قوی در پورتفولیو، میزان مهارت و تخصص خود را به کارفرما نشان دهید. البته دقت داشته باشید نمونه کار‌هایی که قرار می‌دهید کاملا مرتبط با موقعیت شغلی باشند.
  • درج نظرات مشتریان قبلی: شما با قرار دادن نظرات مثبت و حتی منفی مشتریان قبلی، می‌توانید میزان تعهد، دانش و کیفیت کار خود را به نمایش بگذارید.
  • قرار دادن رزومه کاری: اگرچه پورتفولیو با رزومه تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای دارد، اما درج لینک رزومه در پورتفولیو و عکس آن می‌تواند ایده خلاقانه‌ای باشد.
  • ثبت تاییدیه‌ها و رضایت کارفرمایان قبلی: ارائه تاییدیه و رضایت کارفرمایان قبلی باعث می‌شود که کارفرما جدید نسبت به اخلاق حرفه‌ای و رفتار شما شناخت پیدا کند. بنابراین از کارفرمایان و همکاران قبلی بخواهید تا صادقانه نظرشان را در مورد شما بیان کنند.

چگونه یک پورتفولیو درست کنیم؟

ایجاد یک پورتفولیو شاید کاری دلهره آور به نظر برسد، اما با رویکرد و ابزار مناسب، می‌تواند یک تجربه لذت بخش و مفید باشد. در این بخش به شما خواهیم گفت که چگونه یک نمونه کار یا پورتفولیو ایجاد کنید:

  • اهداف خود را مشخص کنید: قبل از ایجاد پورتفولیو از خود بپرسید که می خواهید با آن به چه چیزی برسید. آیا می خواهید مهارت های خود را به نمایش بگذارید یا مشتریان بالقوه را جذب کنید؟ دانستن اهداف خود به هدایت محتوا و طراحی نمونه کارها کمک می کند.
  • یک پلتفرم را انتخاب کنید: پلتفرم‌های مختلفی برای ایجاد پورتفولیوهای دیجیتالی مانند Wix، Squarespace، Behance و Adobe Portfolio در دسترس هستند. یکی را انتخاب کنید که با اهداف و ترجیحات شما همسو باشد.
  • بهترین کار خود را به نمایش بگذارید: نمونه‌هایی از پروژه‌هایی را درج کنید که هم توانایی‌های فنی و هم خلاقیت شما را در قالب‌های مختلف (مانند تصاویر، ویدیوها، فایل‌های صوتی) برجسته می‌کنند.
  • آن را مرتب نگه دارید: با استفاده از سرفصل‌ها یا دسته بندی‌های واضح، مطمئن شوید که طرح بندی تمیز است و به راحتی قابل پیمایش است.
  • اضافه کردن زمینه: توضیحات مختصری از هر پروژه از جمله چالش‌های پیش‌رو در طی فرآیند ایجاد ارائه دهید.

word image 55549 3

4 تفاوت پورتفولیو با رزومه

همانطور که گفته شد، پورتفولیو با رزومه کاملا متفاوت است. پورتفولیو به مجموعه‌ای از نمونه کار‌های برتر و مهم یک فرد اشاره دارد، اما رزومه سندی است که استعدادها، دستاوردها و مهارت‌های یک فرد را خلاصه می‌کند. همچنین می‌تواند نسخه کوتاهی از CV یک فرد باشد. در ادامه مقاله شما را با 4 تفاوت پورتفولیو با رزومه آشنا خواهیم کرد.

1-تفاوت پورتفولیو با رزومه در فرمت

رزومه یک سند کوتاه است که معمولا در قالب پی دی اف و یا ورد ارائه می‌شود، و شامل یکسری اطلاعات مانند،مدارک تحصیلی و آموزشی، اطلاعات و سوابق شغلی، استعداد و مهارت‌های فردی می‌باشد. اما پورتفولیو می‌تواند شامل ویدئو‌ها، تصاویر، نمودار‌ها، لینک‌های وب، طرح‌های گرافیکی و برخی موارد دیگر باشد. ساخت پورتفولیو نسبت به ساخت رزومه معمولا زمان بیشتری را می‌طلبد و حجم آن نیز بالا‌تر است.

2-تفاوت پورتفولیو با رزومه در هدف

هدف از ایجاد رزومه با پورتفولیو کاملا متفاوت است، و از هر کدام از این اسناد می‌توان به اطلاعات جداگانه‌ای دسترسی پیدا کرد. هدف از ایجاد رزومه این است که شما رزومه خود را برای کارفرما و یا کارفرمایان متعدد ارسال کنید، تا کارفرما از درخواست همکاری شما آگاهی پیدا کند. به طور کلی هدف از نوشتن رزومه، نشان دادن توانایی و استعداد‌های فردی می‌باشد. در ایجاد رزومه باید مطالبی مانند تحصیلات، اطلاعات تماس، سابقه کار، مدارک دوره‌های گذرانده شده و سایر موارد گنجانده شود. علاوه بر این باید توجه کرد که رزومه با هدف جذب کارفرما نوشته می‌شود، تا شرایط و موقعیت مصاحبه را فراهم کند.

اما پورتفولیو یک سندی است که کارجو بعد از انجام مصاحبه به کارفرما ارائه می‌دهد، و بیشتر برای نشان دادن نمونه‌کارهای موفق و مهم می‌باشد. در‌واقع با ارائه پورتفولیو کارفرما می‌تواند درک عمیق‌تری از شما به دست آورد.

word image 55549 4 1

3-تفاوت پورتفولیو با رزومه در الزامات

ارائه دادن رزومه یک امر مهم برای درخواست شغلی می‌باشد. در‌واقع کارفرمایان با مطالعه رزومه به مهارت‌ها و استعداد‌های فردی اشخاص پی می‌برند. اما ارائه پورتفولیو برای هر موقعیت شغلی لزومی ندارد. بنابراین افرادی که در یک حرفه‌ی خاص ماهر هستند، لازم است یک پورتفولیو شامل تمامی نمونه‌ کار‌ها و پروژه‌های مهم درست کنند تا در صورت نیاز به کارفرمایان ارائه دهند.

4-تفاوت پورتفولیو با رزومه در حجم فایل

تقریباً در بیشتر رشته‌های هنری از طراحی لباس، طراح گرافیک، مد و فشن، عکاسی و معماری گرفته تا برنامه نویسی و کارگردانی سینما  به پورتفولیو نیاز دارند. به عبارتی شما باید در پورتفولیوی خود بهترین تصاویر، ویدئو و آثار خود را قرار دهید، به گونه‌ای که کارفرما را به وجد بیاورد. همچنین بهتر است برای هر پروژه توضیحی به صورت خلاصه بنویسید تا ماهیت کار مشخص شود. علاوه بر این می‌توانید بخشی از اتودها و نمودار‌های خود را اضافه کنید. البته دقت داشته باشید که می‌بایست  اطلاعات شخصی و رزومه کوتاهی از فعالیت‌های خود را هم به پورتفولیو اضافه کنید. همه‌ی این موارد موجب افزایش حجم فایل پورتفولیو می‌شود. بنابراین پورتفولیو نسبت به رزومه از حجم بیشتری برخوردار است.

نتیجه گیری

در یک جمله خیلی ساده می‌توان گفت پورتفولیو به مجموعه‌ای از نمونه‌ کار‌ها و پروژه‌های مهم افراد اختصاص دارد، اما رزومه به اطلاعاتی از قبیل، مدارک تحصیلی، سوابق کاری، استعداد‌ها و توانایی افراد اشاره می‌کند. بنابراین رزومه و پورتفولیو تفاوت‌هایی را شامل می‌شوند. و ما در این مقاله شما را با 4 تفاوت بین این دو سند حرفه‌ای مهم به همراه نکات آشنا کردیم.

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات متعدد و دانش عمیقی را در مورد “پورتفولیو چیست؛ تفاوت رزومه با portfolio” به دست آورده باشید.


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر ابوالقاسم
خوئینی ها
    ابوالقاسم خوئینی هامهمان
    2024-04-25 17:36

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • آواتار کاربر قربانعلی
روحانی
    قربانعلی روحانیمهمان
    2024-01-24 17:36

    بي شك بهترينين❤️❤️

  • آواتار کاربر یعقوب
فرد
    یعقوب فردمهمان
    2023-10-28 17:45

    حرف نداشت👌🏻

  • آواتار کاربر اکبر
کریمی
    اکبر کریمیمهمان
    2023-10-06 03:36

    با اجازتون بازنشر شد

  • آواتار کاربر یعقوب
نظری
    یعقوب نظریمهمان
    2023-10-05 19:45

    میشه مطلب رو توی وبلاگ خودم بزارم؟

  • آواتار کاربر عبدالحسین
پارسا
    عبدالحسین پارسامهمان
    2023-10-02 00:36

    ممنون ….واقعا سایت کاملی رو ایجاد کردین … 🌷🌷🌷