word image 46655 1

چرا به جعبه کمک های اولیه نیاز داریم؟

14 دسامبر 2022

چرا به جعبه کمک های اولیه نیاز داریم؟

کمک های اولیه چنان که از نام آن ها برمی آید، نخستین عملیات مراقبتی و درمانی هستند که در دقایق اولیه بروز حادثه و تا پیش از حضور پزشک یا رسیدن به مراکز درمانی برای فرد مصدوم انجام می شوند. حتی ارسال نزدیک ترین آمبولانس اورژانس نیز به زمانی نیاز دارد که ممکن است طی آن مصدوم دچار آسیب بیشتر شود یا جان خود را از دست بدهد.

جعبه کمک های اولیه: یک نیاز، یک ضرورت

دقایق اولیه بروز سوانح از بسیاری جهات اهمیت زیادی دارند. از نظر پزشکی و خدمات درمانی نیز این لحظات مهم هستند و ممکن است در تعیین سرنوشت فرد از لحاظ بازگشت به سلامتی یا حیات کاملا تاثیرگذار باشند.

کمک های اولیه شامل عملیاتی است که در فاصله رسیدن به یک مرکز معتبر درمانی یا حضور پزشک انجام می شود. هدف از انجام این عملیات نیز به ترتیب نجات جان فرد، ممانعت از بروز صدمات بعدی یا افزایش عوارض، کاهش درد و رنج مصدوم و نهایتا پیشگیری از گسترش آسیب یا شدت عارضه رخ داده است.

برای آنکه به این اهداف دست پیدا کنید، وجود یک سری وسایل، ملزومات و تجهیزات اولیه الزامیست. این مجموعه را جعبه کمک های اولیه می نامیم.

جعبه کمک های اولیه چه زمان قابل استفاده است؟

از جعبه کمک های اولیه در زمان بروز حوادث فوری و فقط تا رسیدن به درمانگاه یا پزشک استفاده می شود. بر همین اساس ملزومات موجود در آن هم فقط درحد رفع نیازهای اورژانسی است و نباید از آن انتظار عملکرد کامل درمانی داشت؛ البته محتویات این جعبه در یک منزل، مدرسه یا محیط جمعی و جعبه ای با این نام در کوهنوردی با هم تفاوت دارد.

اجزای این جعبه بسته به مکان و موقعیتی که قرار است از آن استفاده شود، کم یا اضافه می شوند؛ اما وجود برخی اجزا در آن الزامی است. به همین دلیل نیز میزان و نوع کمکی که ممکن است از محتویات آن برای رفع مشکلات اورژانسی پیش آمده گرفت نیز با یکدیگر متفاوت است.

برای مثال در هنگام بروز ایست تنفسی یا سکته های قلبی چندان به وسایل ساده و ابتدایی موجود در جعبه کمک های اولیه متکی نباشید بلکه بکارگیری نکات پزشکی و دانستنی های مفید در این زمینه و حفظ خونسردی برای عملکرد مثبت فوری کارآمدتر است.

ارتباط احیا قلبی با جعبه کمک های اولیه

احیاء قلبی چیست و با جعبه کمک های اولیه چه ارتباطی دارد؟

یکی از خطیرترین وضعیت های اورژانس بروز ایست قلبی_تنفسی است که تنها در زمان بسیار کوتاه 4 تا 6 دقیقه (زمان طلایی) قابل کمک رسانی است. در غیر اینصورت ممکن است بیمار دچار ضایعات جبران ناپذیر در اندام های حیاتی شود یا فوت کند.

کیف احیا در واقع یک جعبه کمک های اولیه تخصصی برای چنین موقعیتی است. اجزای موجود در این کیف با اندکی تفاوت تقریبا همیشه یکسان هستند و شامل وسایل و داروهای مورد نیاز برای این زمان خاص می شوند. در زمان بروز حملات قلبی و ایست های تنفسی وجود کیف احیا کمک بزرگی است. اقلام موجود در این بسته تخصصی شامل مواردی از این قبیل می شود:

لارنگوسکوپ، آمپول دگزامتازون، آب مقطر، ساکشن، آنژیوکت، پدالکلی، چسب لکوپلاست و غیره.

این محتویات تا حد زیادی با وسایل جعبه های کمک های اولیه در رشته های دیگر متفاوت است. وجود این ملزومات احیا ممکن است جان بیمار را تا رسیدن پزشک یا تجهیزات آمبولانس حفظ کند.

محتویات جعبه کمک های اولیه چه مواردی هستند؟

در هر جعبه کمک های اولیه حتما وجود سه بخش اصلی مواد شیمیایی، داروها و وسایل کمکی الزامی است:

مواد شیمیایی شامل محلول های ضدعفونی زخم مانند بتادین، الکل سفید و سرم فیزیولوژیک، محرک تنفسی مثل آمونیاک، پودر ORS و آنتی شوک و موارد مشابه است و در حفظ جان مصدوم در حوادث آنی و پیشامدهایی که به شوک و قطع تنفس منجر می شوند، بسیار مهم هستند.

محتویات جعبه کمک های اولیه

داروها از قرص های مسکن و ضد درد مانند استامینوفن، ضداسهال و تهوع، آنتی هیستامین و پمادهای ضدگزیدگی حشرات و آدرنالین و امثال این اقلام تشکیل می شوند. وجود قرص های آرام بخش نیز در موارد کمک های بالینی برای کاهش و کنترل تنش های عصبی لازم است.

وسایل شامل پنبه، انواع گاز استریل و باند در اندازه های مختلف، قیچی و انبرک و نیز سرنگ های آماده تزریق و آتل ها را شامل می شود؛ همچنین اقلامی مانند کیسه یخ ، لکوپلاست و نظایر آن نیز برای کاربردهای اورژانسی در این جعبه مورد نیاز است.

همانطور که ذکر شد تعداد و تنوع محتویات این جعبه تا حدودی قابل تغییر است. مثلا در سفر به مناطق خطرناک مانند جنگل یا هنگام کوهنوردی در مناطق صعب العبور مواردی مانند طناب، صابون و قرص تصفیه آب نیز به لیست این وسایل افزوده می شوند. در حالیکه در مورد تصادفات رانندگی و موارد مشابه این وسایل ضروری نیستند.

نتیجه

در کل چنین نتیجه می گیریم که وجود جعبه کمک های اولیه در هر مکان و زمان جزو ضروریات است، هرچند شرایط استفاده و محتویات آن در موارد مختلف با یکدیگر تا حدودی تفاوت دارد.

از پیشامد یک اتفاق مخاطره آمیز تا شرایط خطیری همچون ایست تنفسی و سکته های قلبی همه جا وجود این جعبه و ملزوماتش ممکن است کارساز و گره گشا باشد. آگاهی از اطلاعات زمینه ای در کاربرد جعبه کمک های اولیه نیز کمک بزرگی به فرد مصدوم یا سانحه دیده می کند.

این وسایل و تجهیزات و مجموعه عملیات کمک های اولیه فرصتی است که به بیمار داده می شود که تا رسیدن به پزشک یا مرکز درمانی از آسیب بیشتر مصون بماند.

جهت خرید انواع جعبه کمک های اولیه میتوانید با کارشناسان فروشگاه تجهیزات پزشکی سدان در ارتباط باشید.

 


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر غلام
صالحی
    غلام صالحیمهمان
    2024-04-13 07:09

    موفق باشید.

  • آواتار کاربر امین
سالاری
    امین سالاریمهمان
    2023-12-11 10:27

    سایتوتن عالییییییییییی هستش واقعا🙏🙏👌👌👏👏

  • آواتار کاربر عزیز
ترابی
    عزیز ترابیمهمان
    2023-11-30 15:18

    بي شك بهترينين❤️❤️

  • آواتار کاربر محمدحسین
سرمد
    محمدحسین سرمدمهمان
    2023-11-04 20:00

    شادکام و سلامت باشید

  • آواتار کاربر امید
حجتی
    امید حجتیمهمان
    2023-10-28 04:45

    سایتتون محشرههههه

  • آواتار کاربر ایمان
آدینه
    ایمان آدینهمهمان
    2023-10-12 18:45

    خیلی ممنون🌹

  • آواتار کاربر وحید
سلطانی
    وحید سلطانیمهمان
    2023-09-26 07:09

    عالی بهترین عاشق سایتونم 😀😘😍❤💝🌷🌺

  • آواتار کاربر محمود
رهنما
    محمود رهنمامهمان
    2023-06-02 10:09

    مثل همیشه عالی و کاربردی

  • آواتار کاربر نادر
بیاتی
    نادر بیاتیمهمان
    2023-05-30 12:36

    بیشتری بنویسین لطفا

  • آواتار کاربر ابوالقاسم
موسوی
    ابوالقاسم موسویمهمان
    2023-05-03 10:36

    خیلی خوشحالم که هستین

  • آواتار کاربر نادر
بهشتی
    نادر بهشتیمهمان
    2023-04-25 12:27

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

  • آواتار کاربر قربانعلی
کرمی
    قربانعلی کرمیمهمان
    2023-04-04 03:27

    هزینه تبلیغات توی سایت شما چنده؟

  • آواتار کاربر غلامعلی
امیدی
    غلامعلی امیدیمهمان
    2023-04-01 11:54

    چه سایت قشنگی دارین

  • آواتار کاربر محمدعلی
باستانی
    محمدعلی باستانیمهمان
    2023-03-11 07:45

    مچكرم ازتون بابت همچين سايت خوبي

  • آواتار کاربر میلاد
مدنی
    میلاد مدنیمهمان
    2023-03-02 00:09

    محتوا خوبی بود

  • آواتار کاربر سجاد
همت
    سجاد همتمهمان
    2023-02-21 06:16

    aaaaliii bood