word image 55820 1

نجات درخت گردو در حال خشک شدن

3 اکتبر 2023

مشاهد­ی درخت در حال خشک شدن از بدترین تجربیات باغداران در طی سال­های باغداری می­تواند باشد، یک باغدار با مشاهده­ی درخت خود که در حال خشک شدن است تنها به این فکر می­کند که چه کاری می­تواند برای درخت خود انجام دهد و آن را نجات دهد، درختان گردو درختانی چند ده ساله بوده و اگر خشک شدن درخت گردو در سنین بالا اتفاق بیوفتد این درد برای باغدار بزرگتر می­شود، در این خبر نامه به شما می­آموزیم که چه کارهایی را باید برای نجات درختانتان از خشک شدن انجام دهید.

word image 55820 1

اقدام اول: شناسایی و علت یابی خشک شدن درخت گردو

یک سوال اساسی در مرحله­ی اول مطرح می­شود و ان این است که آیا تا ندانید دلیل خشک شدن درخت شما چیست آیا می­توانید جلوی خشک شدن آن را بگیرید؟ خیر، شما باید بدانید چه دلیلی باعث شده که درخت شما به این روز بیوفتد و در نهایت با برطرف کردن دلیل به درخت خود جان دوباره ببخشید.

خشک شدن درخت گردو دلایل متعددی می­تواند داشته باشد، برخی از دلایل محیطی هستند مانند شرایط آب و هوایی، آبیاری و یا کود دهی ناصحیح و قابل سرایت به درختان دیگر نیستند اما برخی از دلایل به آفات و بیماری­های گیاهی بر می­گردند که می­توانند به درختان دیگر در باغ سرایت کنند.

برای اینکه با دلایل خشک شدن درخان گردو آشنا شوید می­توانید مقالات مربوط به این موضوع را در سایت­های فروش نهال گردو مانند پالیز نهال (www.paliznahal.ir) مطالعه کنید و یا برای صرفه جویی در زمان خود می­توانید با مشاورن آنها به صورت رایگان در تماس بوده و با بررسی شریط خاص در باغ خود دلیل خشک شدن درختان خود را جویا شوید، شما حتی می­توانید در صورت نیاز به واکاری درخت خشک شده­ی خود قیمت نهال گردو را در ارقام مختلف از همین وبسایت استعلام کرده و رقم مورد نظر خود را خریداری کنید.

اقدام دوم: جلوگیری از انتشار دلیل خشک شدن درخت گردو در باغ

دانستید که برخی از دلایل خشک شدن درخت گردو به آفات و بیماری­های خاصی بر می­گردند که قطعا قابل سرایت در باغ هستند و شما باید پس از اینکه متوجه شدید درخت شما آفت زده و یا بیمار شده در اولین اقدام جلوی انتشار آن به درختان دیگر را بگیرید تا درختان دیگر به سرنوشت این درخت در حال مرگ دچار نشوند.

اینکه بدانید درخت شما دقیقا به چه آفت و یا بیماری دچار شده نیز یک کار تخصصی بوده و کارشناسان گیاهپزشک می­توانند اینکار را برای شما انجام دهند، اما خوشبختانه برخی از باغداران با توجه به تجربیات خود حتی می­توانند دلیل آفت و یا بیماری خاص را شناسایی کنند.

شناسایی آفت و بیماری با توجه به علائم و همچنین بر اساس انجام آزمایشات خاص گیاهپزشکی در فضای آزمایشگاه امکان پذیر خواهد بود، به عنوان مثال تایید ابتلای درختان به نماتد بیمارگر تنها با انجام آزمایش از خاک پای ریشه­ی درخت امکان پذیر است و شما نمی­توانید نماتدها را با چشم غیر مسلح ببینید.

اقدام سوم: درمان سریع درخت در حال خشک شدن

پس از اینکه دلیل خشک شدن درخت گردو را شناسایی کردید اقدام بعدی که باید برای نجات درخت گردو از این وضعیت کنید این است که هر چه سریع­تر وارد عمل شوید، فرض کنید درخت گردوی شما به دلیل درگیری با بیماری گموز در حال خشک شدن است، هر چه زمان بیشتری از بیماری درخت بگذرد احتمال نجات درخت کمتر می­شود.

اولین نکته­ای که در نجات درخت گردوی گموز دار به آن اشاره می­شود این است که در صورتی که بیش از نیمی از طوقه­ی درخت پوسیده باشد نجات آن درخت امکان پذیر نبوده و شما باید آن درخت را حذف کنید، بنابراین اقدام سریع و فوری در نجات درخت گردو بسیار اهمیت داشته و شما باید بلافاصله پس از تشخیص دلیل این مشکل وارد عمل شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

در مورد همین بیماری گموز در صورتی که شما سریعا اقدام نکنید بیماری زمان بیشتری برای انتشار در باغ داشته و در سال­های بعد باید شاهد خشک شدن درختان بیشتری در باغ خود باشید بنابراین اهمیت سرعت عمل در این موارد را دست کم نگیرید.

word image 55820 2

اقدام چهارم: حذف درخت در حال خشک شدن در صورت لزوم در اسرع وقت

در برخی از موارد شما باید برای نجات سایر درختان خود و جلوگیری از خشک شدن درختان بیشتر درختی که در معرض خشک شدن آن را حذف کنید و حتی ممکن است درمان درخت در حال خشک شدن امکان پذیر نباشد.

به عنوان مثال درخت گردویی که درگیر بیماری سرطان طوقه و یا بیماری تاج شده است امکان پذیر نیست و شما باید هر چه سریع­تر درخت بیمار را حذف کنید، باقی ماندن درخت بیمار در باغ تنها سبب انتشار بیماری در باغ و درگیر شدن درختان بیشتر می­شود، هر گونه اقدام مانند بریدن گال از روی تنه و طوقه­ی درخت بیمار می­تواند منجر به توسعه­ی شدید بیماری در باغ شود و شما را با خسارت­های جبران ناپذیری رو به رو کند، بنابراین گاهی اوقات تنها کاری که شما باید انجام دهید دست شستن از درخت درحال خشک شدن است.

اقدام پنجم: واکاری درخت در صورتی که مشکل به صورت ریشه­ای برطرف شده باشد

چنانچه با توجه به شرایطی که در بخش پیش به آن اشاره کردیم مجبور به حذف درخت بیمار شدید شاید به فکر خرید نهال گردو و واکاری بیوفتید، در این زمان باید به شما این هشدار داده شود در صورتی که خشک شدن درخت شما دلیل محیطی و غیر مسری نداشته و به دلیل درگیری با آفت و یا بیماری خاص این اتفاق افتاده باشد شما اجازه­ی واکاری درخت با نهال جدید را تا برطرف کردن ریشه­ای بیماری و یا آفت نخواهید داشت.

درختی که در اثر بیماری گال طوقه و نماتد و یا بیماری گموز از دست رفته است را حذف می­کنید اما بیماری همچنان در خاک و در جایی که درخت حذف شده است وجود دارد، شاید برای شما جالب باشد بدانید عامل بیماری گال طوقه می­تواند تا چندین سال دورن خاک بدون میزبان باقی بماند.

اقدام ششم: تقویت کل درختان باغ

هر دلیلی که سبب خشک شدن درخت گردوی شما شده باشد می­تواند بر درختان دیگ در باغ نیز موثر باشد و این میزان مقاومت درختان گردو است که می­تواند آنها را از خشک شدن نجات دهد، در واقع شما هر اقدامی را در راستای نجات درخت گردو از خشک شدن انجام دهید اگر درخت خود مقاومت کافی نداشته باشد شما نمی­توانید آن را نجات دهید.

بنابراین علاوه بر اینکه در باغ خود باید ارقام مقاوم و پیوند خورده بر پایه­های مقاوم را بکارید باید با تغذیه و آبیاری اصولی به افزایش مقاومت آنها در برابر آفات، بیمارگرها و مشکلات محیطی کمک کنید.

word image 55820 3

کلام آخر

اقداماتی را که در این خبر نامه به آن اشاره کردیم باید در برخورد با درخت در حال خشک شدن در باغ گردو به ترتیب انجام شود، صرف نظر کردن از هر کدام از این موارد می­تواند به ضرر شما در نجات سایر درختان باغ از خشک شدن باشد.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

 


  • دیدگاه ها

افزودن دیدگاه

  • آواتار کاربر مرتضی
توسلی
    مرتضی توسلیمهمان
    2024-04-18 19:18

    Awli bood

  • آواتار کاربر مهدی
حمیدی
    مهدی حمیدیمهمان
    2024-03-29 12:09

    ایولا

  • آواتار کاربر بهروز
فراهانی
    بهروز فراهانیمهمان
    2024-03-23 12:00

    مطلبتون بسیار مفید بود

  • آواتار کاربر وحید
رشیدی
    وحید رشیدیمهمان
    2024-01-30 04:18

    عاااااااااااالی بود

  • آواتار کاربر مسعود
شمس
    مسعود شمسمهمان
    2024-01-18 19:36

    خیلی خوب بود

  • آواتار کاربر محمدحسین
یزدانی
    محمدحسین یزدانیمهمان
    2023-12-14 02:00

    ممنونم. خیلی لطف کردین. 🙏🧡

  • آواتار کاربر شهرام
غفاری
    شهرام غفاریمهمان
    2023-11-01 09:54

    so nice